Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-06, 15:57   #21
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nuvel. Om en kirurg tjener 800 000 i stedet for 600 000 så er vel ikke det noe jeg vil gå i demonstrasjonstog for akkurat....

Kirurger er vel ikke de eneste som går under klassifiseringen helsepersonell.... Men strengt tatt synes jeg en kirurg bør tjene minst like mye som en flykaptein (for å sammenligne med en bransje jeg kjenner godt) og da er hverken 600 000 eller 800 000 for mye for en kirurg mener jeg..

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 21:08   #22
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Strengt tatt burde barnehagestyrere tjene like mye som div. adm direktører i ulike selskap og
Mange av oss har jo 15-20 ansatte under seg, forvalter flerfoldige millioner, daglig drift, økonomisk styring, personalansvar.. og ikke minst; hovedansvar for våre mest dyrebare...

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 23:25   #23
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Ja jeg forstår det bedre nå, Polyanna. Takk for at du gadd å skrive alt
det der. Men hvis det skjer et boligkrakk og alle må selge huset sitt med
tap, så blir jo de fleste sosialklienter og må få hjelp av staten. Er det ikke
bedre at staten hjelper før det skjer? Og når kan en bruke oljefondet hvis
alt dette skjer? Hva med å avskaffe hele fondet? Det kan jo aldri brukes
likevel.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:38   #24
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Opprinnelig lagt inn av Siggi, her.

Mindre penger til innvandringspolitikken og i samme slengen ordne denne. Ta inn mindre innvandrere og gi de vi tar inn et skikkelig tilbud.

Her lurer jeg litt. Hvorfor vil du ta inn færre innvandrere? Er det flyktninger og asylsøkere du mener?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 09:36   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Ja jeg forstår det bedre nå, Polyanna. Takk for at du gadd å skrive alt
det der. Men hvis det skjer et boligkrakk og alle må selge huset sitt med
tap, så blir jo de fleste sosialklienter og må få hjelp av staten. Er det ikke
bedre at staten hjelper før det skjer? Og når kan en bruke oljefondet hvis
alt dette skjer? Hva med å avskaffe hele fondet? Det kan jo aldri brukes
likevel.

Eh, hæ?

Jo, forebygging er det viktigste, selvsagt. Altså at man gjør alt man kan for å ha en stabil økonomi som gjør at man unngår både inflasjon, rentehopp og krakk. Altså beholder handlingsregelen. Å holde en oljesmurt maskin som Norge stabil og stagge overoppheting er en skikkelig vanskelig oppgave og det krever en enorm selvdisiplin av politikerne. Historisk sett er det ingen land som har klart å takle en sånn enorm rikdom som det Norge har nå. Da Spania ble styrtrikt av gull fra sør-amerika så tok det bare 100 år før landet var kastet ut i den mørkeste fattigdom igjen (og det finnes nyere eksempler også)

Angående å bruke av oljefondet: Jo, du, det skal man jo få bruk for. Når oljeinntektene begynner å stagnere og så synke, om 10-20-30 år eller hvor lang tid det nå tar, samtidig med at fødselstallene stuper, de enorme etterkrigskullene blir pensjonister OG hauggamle, da skal jeg love deg at oljefondet skal brukes. For hvert år som går blir vi færre skatebetalere som skal betale for flere trygdede og pensjonister. Den byrden blir det våre barn som skal ta! Og jeg vil gjerne at de skal slippe å måtte velge mellom å spise havregraut og knerte oss når vi passerer 70.

Så det vi gjør nå er å spare for fremtiden og for våre barn. Det er som den gamle lignelsen i Bibelen: Man vet at man får syv feite og syv magre år, og takket være fremsynte Faraoer og Moseser så har man vett til å spare i de feite årene for å ha til de magre, som vi VET kommer.

Jeg blir alltid like overrasket over folk som har barn som vil bruke av oljeformuen. For meg er det like umoralsk som å knerte sparegrisen til ungene sine. Eller verre. Det er DERES fremtid det er snakk om her!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 14:50   #26
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Så renten vil ikke stige når tiden er inne for å bruke oljefondet? Jeg gruer meg
litt til fremtiden og alderdommen jeg hvis det ser så dystert ut. Våre barn går
fra ekstrem rikdom til fattigdom når olja stopper.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 15:22   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Man begynner å slippe løs på oljefondet når de andre inntektene svikter. Så når de "magre årene" kommer så går det fint å slippe penger inn i økonomien. Det spørs om det holder, da. Men det monner i hvert fall. Men vi får være snille med ungene våre sånn at de gidder ta vare på oss når vi blir gamle.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 18:13   #28
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Jeg ville brukt mer på penger på vestlandet. Oppgradert E-39 mellom Bergen og Stavanger et par steder, og lenger sør og nord også selvsagt. Men hvor pengene skal komme fra? Kultur kanskje? De har jo blant annet fått til opera på vestlandet med ikke alt for mye midler.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 18:39   #29
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du kunne fastsette statsbudsjettet

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg ville brukt mer på penger på vestlandet. Oppgradert E-39 mellom Bergen og Stavanger et par steder, og lenger sør og nord også selvsagt. Men hvor pengene skal komme fra? Kultur kanskje? De har jo blant annet fått til opera på vestlandet med ikke alt for mye midler.

¨
Penger fra kultur til vei? Er du gal, kvinne.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no