Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lusesjekk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-07, 22:40   #21
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Iflg. LusFri sine sider så kan man ikke stole helt på den.

Og MokkMokk, dessverre - håret må være under 3 mm langt før lusa gir opp... Det spiller ingen rolle om håret er glatt, lus trives best i rent hår uten mye hindringer fordi den da forflytter seg raskere og kan sope over større områder på jakt etter ferske bittsteder. De har en utrolig bra teknikk der de klatrer på tvers av hårstråene. Og i vann lukker de seg og blir bevisstløse nærmest, og klemmer seg DØNN fast uansett hårtype og våkner opp igjen når håret tørker. Så det hjelper ikke å vaske håret.

Ekle beistene!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 22:54   #22
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Kjenner jeg klør her jeg sitter :lus er heslige dyr:

Vi sjekker ikke jevnlig, men bør absolutt gjøre det. Både jeg og eldste har hatt lus. Vi oppdaget det ikke før lusene hadde spist seg gode og store :spy:, og jentungen klødde seg fordervet.
Eggene var vanskelig å se synes jeg.
Det som er skikkelig ekkelt å tenke på er at når man finner levende lus, så har man faktisk hatt egg i mange uker.


Jeg sier: "JA, til obligatorisk lusesjekk fra helsesøster!"

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 22:56   #23
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Jeg kjøpte lusekam i stad. Vi ble på foreldremøtet på onsdag så og si pålagt, eller veldig oppfordret til å kjøpe en lusekam og sjekke ofte.
Damen på apoteket sa at det er lettest å gre i små partier og når håret er vått.
HAr ikke prøvd enda men må jo ta en runde av og til.
Vi har ikke hatt noe som helst problem med lus i noen av barnehagene men det virker som om "alle" førsteklassinger får det. Hvorfor det, egentlig?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 23:00   #24
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Her også tror jeg størsteparten av 1.klassingene hadde da. Hvorfor vet jeg ikke.
Det ble ikke borte heller før helsesøster sjekket alle sammen og ga beskjed til de som måtte behandles.
Hjelper ikke hvis en behandler og ti andre smittede ikke gjør det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 23:26   #25
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Vi har ikke hatt noe som helst problem med lus i noen av barnehagene men det virker som om "alle" førsteklassinger får det. Hvorfor det, egentlig?

Lek på skole/SFO - de henger over de samme lekene, spillene, bøkene... og lusen kravler fra hårlokk til hårlokk. Jentene i den alderen er veldig kosete/klemmete. I tillegg finnes GameBoy o.l. er de største synderne. Ofte skal jo 5-6 unger se på samme bittelille skjerm. Av denne grunnen er det i høst forbudt å ha GameBoy med på skolen vår.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 23:29   #26
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg sier: "JA, til obligatorisk lusesjekk fra helsesøster!"

Det er dessverre ikke lenger underlagt skolehelsetjenesten. Det er nå FORELDRENES ansvar å sjekke lus. Ikke lærere, skolelege, helsesøster eller noen andre. Jeg bare presiserer dette for det er nemlig noen som fremdeles tror dette.

Det er på noen skoler (Nordstrand, mener jeg å huske) som har hatt aksjoner der trente foreldregrupper sjekker alle elevene på luse-razzia. Det er veldig effektivt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 10:28   #27
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lusesjekk

Jeg må ærlig si at jeg har aldri sjekket dem for lus regelmessig før. Har ikke tenkt tanken. Har sjekket dem hvis det har stått lapp i barnehage og når naboene hadde det i hus, men aldri utenom det.

Nå når storebror skal sjekkes, sjekker jeg selvsagt alle tre. Og jeg ser absolutt verdien i det! Synes det er et flott tiltak! Merkelig at ikke lillesøster i første klasse har fått samme beskjed.

Etter å ha lest litt her og litt på nettsiden ang lus, så ser jeg at jeg har nok ikke sjekket dem grundig nok selv om jeg innbiller meg at jeg hadde funnet noe hvis et var noe

Leste at dersom man oppdaget det tidlig, så kunne man få bukt med det uten noen kur! Og det er jo veldig bra!

Sjekker dere også dere selv? Det har jeg ikke gjort...tenker jo at det først og fremst er ungene som drar det med seg i hus. Ikke så mye nærkontakt med andre mennesker jeg

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 10:33   #28
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er dessverre ikke lenger underlagt skolehelsetjenesten. Det er nå FORELDRENES ansvar å sjekke lus. Ikke lærere, skolelege, helsesøster eller noen andre. Jeg bare presiserer dette for det er nemlig noen som fremdeles tror dette.

Det er på noen skoler (Nordstrand, mener jeg å huske) som har hatt aksjoner der trente foreldregrupper sjekker alle elevene på luse-razzia. Det er veldig effektivt.


Hadde bare alle foreldre sjekket og behandlet hadde det jo ikke vært noe problem.
Hos oss gjorde helsesøster det etter at jeg spurte om det gikk an. :minnes lusesjekkene på barneskolen:
Da først ble det borte.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 10:34   #29
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Sjekker dere også dere selv? Det har jeg ikke gjort...tenker jo at det først og fremst er ungene som drar det med seg i hus. Ikke så mye nærkontakt med andre mennesker jeg

Men du har kanskje nærkontakt med barna dine ?
Og hvis de er smittet kan like godt du være det. :erfart:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 11:16   #30
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er på noen skoler (Nordstrand, mener jeg å huske) som har hatt aksjoner der trente foreldregrupper sjekker alle elevene på luse-razzia. Det er veldig effektivt.

.........................

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 21-02-15 kl 12:16.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 12:09   #31
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Lusesjekk

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Sjekker dere også dere selv? Det har jeg ikke gjort...tenker jo at det først og fremst er ungene som drar det med seg i hus. Ikke så mye nærkontakt med andre mennesker jeg

Selvfølgelig sjekker jeg meg selv også. Vi ligger jo ofte tett sammen om kveldene. Barna sitter mye i fanget også. Vi har hatt en luserunde hjemme hos oss. Da var både jeg og barna smittet. Samboeren har det ganske enkelt - ikke hår i det hele tatt.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 23:32   #32
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lusesjekk

Sjekker jo meg dersom de er smittet, men har ikke tatt sjekk på meg selv så lenge vi ikke har det i hus.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no