Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ortoreksi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-07, 20:01   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Ortoreksi

Interessant artikkel.....der lærte jeg meg et nytt ord: ORTOREKSI(Fiksering på å spise "riktig" mat.)

http://www.woman24.no/kropp_og_helse/article31601.ece


Noen som har noen synspunkter hva man kan gjøre for å forhindre at barn og unge får denne fikseringen?

Jeg tenker ihvertfall at det er fornuftig å ha et balansert forhold til mat, der man ikke overfokuserer på at sukkerholdig mat bare er fy-fy-mat,- slik at barna nærmest får dårlig samvittighet når de koser seg med noe søtt og godt. Balanse er vel nøkkelordet. Lære barna å bli glad i sunn mat, uten å bli hysteriske i forhold til at det og det er sunn mat, og det andre er fy-mat.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:15   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.505
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ortoreksi

Jeg har tro på at man skal ha et normalt sunt kosthold, uten fokus på hva man faktisk spiser. Det jeg serverer er i hovedsak sunt, men jeg driver ikke å snakker om hva det er og hvor sunt det er. De gode matvanene jeg ønsker å lære guttungen vil jeg at han skal lære seg gjennom hva som er vanene her i huset, ikke gjennom at jeg forteller han hva som er bra eller ikke.

Merker at jeg har litt problemer med å finne rette ordene for å forklare meg her. Altså gjør de rette tingene, men ikke snakk om hva som er de rette eller de gale tingene.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 09:13   #3
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ortoreksi

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

De gode matvanene jeg ønsker å lære guttungen vil jeg at han skal lære seg gjennom hva som er vanene her i huset, ikke gjennom at jeg forteller han hva som er bra eller ikke.

Helt enig!

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no