Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er det mange "båtfolk" her inne?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-12, 15:19   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det mange "båtfolk" her inne?

Etter mange år som "fjellfolk" fikk jeg plutselig smaken på sjølivet i helgen. Nå er det helt uaktuelt å gå til anskaffelse av hytte ved sjøen, men så lurer jeg på om jeg skal forsøke å bearbeide mannen til å prøve seg på båtlivet. Nå er vi begge to fullstendig grønne på alt som har med båt og seiling å gjøre, så det er mulig dette bare er et innfall fra min side. Men jeg lurer på om det finnes båtfolk der ute som har vært helt grønne på båt før dere har begynt med det og som faktisk har trivdes med livet på sjøen?

Det er jo selvfølgelig (også) et kostnadsspørsmål, men jeg ser det faktisk ikke som helt utenkelig at vi kan få lokket med noen flere familiemedlemmer på en slik plan, og da blir det fort litt greiere. Ikke minst siden jeg har skjønt at båt krever en del vedlikehold både før den settes ut og når den skal tas opp.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:20   #2
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Etter å ha utnyttet gode venner som har hatt båter opp igjennom årene, har vi akkurat bestemt oss. Vi skal kjøpe vår første båt nå!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:23   #3
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Båtfolk her. Har forsåvidt ikke egen båt, men tilstrekkelig bruksrett har vi. Det er en fantastisk frihetsfølelse å være på fjorden, synes jeg, og barna elsker det også. Nå er jeg oppvokst ved sjøen og har alltid hatt båt. Det eneste kjipe er at sesongen er så forbasket kort..

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:27   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Jeg er mer eller mindre oppvokst i båt og elsker båtlivet intenst, men jeg syns det er altfor mye jobb og styr til at jeg gidder å ha det nå som jeg har små barn, full jobb og enebolig med minst ett årlig vedlikeholdsprosjekt. Skal du ha seilbåt med noe størrelse på så må du regne med at store deler av våren går til båtpuss og vedlikehold. Jeg syns ikke jobben står i forhold til den sommersesongen båtfolk har hatt de siste årene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:29   #5
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Vi har ikke båt selv, men er mye med mannens foreldre på båttur. Det er helt topp! Ser ikke bort fra at det blir båt en gang, når barna er eldre og økonomien romsligere. Båt er ikke billig

Båt er dessuten veldig væravhengig, i forhold til f.eks campingvogn. Pinsen i år var jo drømmen med båt, det er ikke like festlig med stiv kuling og piskende regn...

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:30   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Hvor mye tid tar egentlig vedlikeholdet? Jeg har skjønt at det skal skrapes, smøres, pusses og lakkes. Men så lenge man er et par-tre voksne og noen villige barn så er vel mye gjort i løpet av en helg?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:43   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Vi har plastikkbåt, 39 fot seilbåt, har hatt den i snart to år, har hatt den oppe til bunnsmøring en gang, det kostet oss 12000, vel anvendte penger. Vi bruker den, vasker den av og til, tar ned seilene om høsten, hengerr de opp igjen om våren. Thats it.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:45   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Jeg er veldig rookie, (fjelljente), men min kjære er erfaren båtmann, har bodd på båt i noen år and the works, så det står definitivt på ønske-seg-om-fem-år-listen.

Jeg kan knuter, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:48   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Hm. De vi kjenner pusser, lakker (?) og bunnsmører selv hvert år. Det jeg vel egentlig lurer på er om det er veldig mye jobb for uerfarne å bli gode på båt?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:49   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Jeg kan knuter. :gammel speider:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:58   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Jeg er oppvokst med båt. Foreldrene mine kjøpte båt uten noe som helst erfaring, det gikk helt fint. De hadde motorbåt da, det er litt mer lavterskel enn seilbåt.

Detvar endel vedlikehold, jeg husker evigvarenende dager med vask og skrap. Det skal sies at jeg var liten når jeg var med, så det kan like gjerne ha vært en time eller tre.

Jeg ønsker meg båt, men vi må prioritere noen andre ting først.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 16:07   #12
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Vi har egen båt og mannen og ungene kan kalles "båtfolk". Selv er jeg veldig lite sjøsterk men jeg blir med hvis vi holder oss til rolig sjø og innomfjords. Har overnattet noen få døgn i båten men liker best dagsturer, evnt 1 overnatting.

Det er bare helt nydelig å sitte foran mens vi går, det er knallvarmt, sola skinner og vinden rusker i håret.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 16:45   #13
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.239
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Jeg og mannen vokste ikke opp med båtliv selv, men er ivrige båtfolket nå.

Det er noe vedlikehold med båt, men det kan begrenses. Velg plastbåt og en mindre båt først. Vi bruker aldri mer enn en helg på vårpussen og en dag på å klargjøre båten for vinteren. I tillegg kommer vedlikehold på tauverk og motor, toalett etc.

Om man vil slippe vedlikeholdet kan man leie seg båt en uke eller to omsommeren,det koster litt men ikke mere enn å leie seg hytte på samme tid.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 17:00   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Jeg er veldig glad i båtlivet og er ganske så sjøvant. Jeg tok båtførerprøven som 16-åring.

Vi har ikke båt og så lenge vi bor her vi bor nå kommer vi ikke til å skaffe oss det. Vi tilbringer sommeren hos foreldrene mine og der har vi tilgang til båt og Norges fineste skjærgård .

Jeg elsker sjøen, men har stor respekt for kreftene til havs.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 17:02   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Ang vedlikehold så kommer det veldig an på båt. Trebåt er mye jobb. Båter med mye teknisk og store motorer krever ganske dyr service og seilbåter krever også en del.
Det billigste og mest lettvinte er plastbåter med påhengsmotor.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 17:27   #16
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Ja, jeg kan mye om båt. Delvis ufrivillig, gift med Mr. Båt som jeg er (han både jobber med og elsker båter).

Vi hadde i mange år båt, både egen og lånebåter, og jeg vil påstå at LITE er så deilig som å kjøre hjem fra jobb, raske med seg unger, reker og en hvitvin og svippe ut på fjorden i båten og ligge der og duppe med tærene opp og øynene lukket i sommersolen.

Vi skal garantert ha båt igjen. Vi har alltid hatt motorbåter, men det er mest fordi at det her inne i Oslofjorden er så kjedelig skjærgård (inne i bunnen av en trang fjord lissom) og rekkevidden blir så liten hvis man har bruker seilbåt. Med motorbåt kommer man seg rundtomkring i en fei - OG kan ligge og drive med motoren av i fullstendig ro.

Dessuten er det så mye skygge på en seilbåt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 17:36   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Vi er så kjempeheldige at vi har båtplass og en liten båt liggende i kort avstand fra huset. Vi har allerede hatt noen fine dager og ettermiddager på sjøen.

Jeg er "båtfolk" fra før, mannen er landkrabbe.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:10   #18
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det mange "båtfolk" her inne?

Vi har båt, Far var vel landkrabbe og regne, mens jeg er vokst opp i farfars båt. Jeg har alltid bodd nære vannet og koser meg ved sjøen.

Vi har en liten 17" med 50 hk påhenger. Fort ut og fort hjem. Det er en fantastisk skjærgård her og vi drar ut på en av øyene eller bare ut for å kaste dreggen og ligge på svai med middag på termosen, kaffe på kanna og sol og sjøskvulp.

Større båt er ikke aktuelt for oss, men en nyere båt som ikke er dyrere enn at vi kan finne på noen annet når det er ferie(jeg vil ikke ha pengene mine liggende på brygga).

Båtpussen er det vi gjør den til, men gjør vi det lettvint ett år må vi ta igjen neste år.

Det skal poleres, stoffes og males litt, treverk skal pusses og lakkes. Det skal kanskje trekkes en pute eller to.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no