Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

O-russ og alkohol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-13, 00:30   #21
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Jeg kjenner jeg reagerer på politiets holdning her..."passe på at de ikke drikker for mye"...

Så vidt meg bekjent så er det 18 års grense på alkohol, og dermed ulovlig for de som er under 18. Det vil jo si at politiet aksepterer lovbrudd her også, og hvile signaler er det å sende ut?

Javel, ungdommer drikker. Det er ikke til å komme bort fra. Men det får de jammen gjøre ute at politi og foreldre står og ser på og gir aksept.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 04:20   #22
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.808
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Flott at du sier fra, amo! Dette er selvfølgelig helt uakseptabelt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 06:38   #23
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.837
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Dette er da helt på trynet? Politiet passer på at fulle 15-åringer har det fint og oppfører seg som fulle 15-åringer forventes å gjøre? Hæ?
I vår lille sørlandsby blir dritings mindrårige hentet av politiet og kjørt hjem til foreldrene, barnevernet får automatisk en melding.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 08:11   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Helt på trynet ja, men ikke helt ukjent problemstilling.
Jeg er forbauset over at orangeruss finnes fremdeles. Jeg trodde det var noe man drev med kun i den første tiden etter at realskolen ble avskaffet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 08:51   #25
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.357
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Stå på amo!! Dette er noe av det mer hårreisende jeg har hørt. Har selv 10.-klassing, og alkohol er så utrolig uaktuelt på både offisielle og uoffisielle arrangement . Det finnes nok unntak, de er få, heldigvis. Stort sett alle foreldre er veldig enige om total null-toleranse for alkohol. De er ikke russ i den forstand, ingen luer, dresser eller kort i omløp som jeg har sett eller hørt om. Selvsagt forekommer det likevel både bruk av og salg av alkohol og f.eks. hasj på og rundt skolen, men det blir slått hardt ned på.

Jeg vokste opp på bygden, og skal ikke legge skjul på at konfirmasjonen da for så mange år siden var en slags magisk grense for når man kunne begynne å gå på store, arrangerte fester med band etc, og der det var mer og mindre stilltiende akseptert at man drakk alkohol. Vi var for øvrig grønnruss, kunne velge mellom grønn og oransje. Men det er snart 30 år siden, og alt har forandret seg siden den gang. På foreldremøtene på ungdomsskolen nå er alt som kan krype og gå av instanser involvert, og hovedbudskapet er så klinkende klart; vi som foreldre må vise at vi ikke tolererer alkohol eller andre rusmidler, og politi, barnevern, BUP, helsetjenesten, alle er samstemte i hvor viktig det er å holde denne fronten. Derfor er det desto mer sjokkerende å høre at man kan med politiets "velsignelse" ha arrangementer retter mot 10.-klassinger der alkohol godtas.

Sier igjen, stå på amo, det er utrolig viktig å heve stemmen når "alle andre" tilsynelatende bare trekker på skuldrene eller enda til ser ut til å synes at det er litt "stas".

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 09:23   #26
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.


Javel, ungdommer drikker. Det er ikke til å komme bort fra. Men det får de jammen gjøre ute at politi og foreldre står og ser på og gir aksept.

My point excactly.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 09:38   #27
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Hø. Jeg har adri hørt om orangeruss engang, jeg. Merkelige greier.

Det høres jo helt villt ut. Vi drakk vel også i den alderen (i hemmelighet), men jeg husker politiet helte ut ølen hvis vi ble oppdaget (vi ble dog ikke kjørt hjem). Det må da gå an å ta opp dette med noen som har litt omløp i hodet? Kommunen?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 09:53   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Dette ville aldri skjedd der jeg bor. Byen

Der jeg kommer fra begynte ungdommene å gå på fest i konfirmasjonsalder (som ikke hadde salg av alkohol, men fritt omløp av smugmedbrakt) sammen med foreldre og besteforeldre. Jeg har vært på klassefester og klasseturer der foreldre hadde sendt med ungene sine alkohol. Folk er veldig forskjellig på dette, og på bygda har mange en helt annen oppfatning enn hva som er vanlig rundt dette med alkohol.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 10:48   #29
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Folk er veldig forskjellig på dette, og på bygda har mange en helt annen oppfatning enn hva som er vanlig rundt dette med alkohol.

Ja, det ser jeg helt tydelig i bygda mannen er fra. Der er det 15-årsgrense for å gå på bygdefestene, og ungdommene drikker uten at noen rynker et øyenbryn. Faktisk så drar foreldre og ungdommer på samme fest, og foreldrene drikker sammen med barna sine.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 11:44   #30
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Ja, det ser jeg helt tydelig i bygda mannen er fra. Der er det 15-årsgrense for å gå på bygdefestene, og ungdommene drikker uten at noen rynker et øyenbryn. Faktisk så drar foreldre og ungdommer på samme fest, og foreldrene drikker sammen med barna sine.

Det gjør de nå jaggu meg i byer også.

Jeg er så møkklei av kritikken mot bygdene at jeg holder på å spy. Ja, det er forskjell på bygd og by, men det er jammen meg veldig mye rart som foregår i byer også. Forskjellen er vel at det ikke er like synlig som i en gjennomsiktig bygd.

Her jeg bor (på bygda) kan foreldre drikke sammen med barna sine, men ikke før barna er gammel nok til å drikke. Vi har en hel pub, så det sier seg selv at her blandes alle aldersgrupper. Jeg har selv "drukket med barnet mitt", i sommer drakk jeg er utepils på puben og det samme gjorde sønnen min. Vi har også vært på samme fest og drukket sammen. (Jeg drakk vin til maten, han drakk en øl.) Man kan ha to tanker i hodet på en gang, selv om man kommer fra bygda.


Sist redigert av 007 : 06-05-13 kl 13:30.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 11:48   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Definitivt. 007. Men i den bygda jeg kom fra var HB-presset så stort at jeg selv så ingen annen utvei enn å være totalavholds (sånn halvveis medførte bare massivt drikkepress) mens jeg bodde der. Mine foreldre holdt seg bare langt unna disse festene og det samme gjorde alle andre som var sånn nogenlunde dannet eller hadde en posisjon der de ikke ville sende ut blandede signaler, sånn som baksjefpappaen til venninnen min osv.

Veldig enten/eller der jeg kommer fra.

Jeg har svært positive tanker rundt bygdelivet, men akkurat når det gjelder alkohol er jeg kritisk. Ikke er det noen pub i mils omkrets, heller, så all alkohol er enten egentlig forbudt å drikke der man er eller forbudt å drikke som sådan.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 12:13   #32
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Jeg er vokst opp med fest fra konfirmasjonsalder og begynte vel selv å drikke alkohol da jeg var 16 tenker jeg. Det var veldig vanlig. Noen få begynte før og noen få senere. Min første fest var julefest i grenda der vi har hytte. Der var aldersspennet 15-90. Ok så er det ulovlig å drikke når man er 16, men bortsett fra det så var det veldig trygge rammer. Unødvendig kan man kanskje si, men jeg husker det uansett som veldig morsomt. De store festene der type Åge, Hellbillies, Terje Tysland, Dance with a stranger (oh jes, oppvokst i midt- norge) var det egentlig litt verre for der var det nesten bare ungdommer, men det var voksne vakter. Det er jo merkelig all den tid alkohol er forbudt før 18, men bortsett fra det så gikk det jo stort sett rimelig greit for seg. Fulle tenåringer er ikke det mest sjarmerende, men det var jo en viss kontroll på det. Mannen er litt eldre enn meg og vokst opp i Trondheim. Der var det mer vanlig med både hjemmealefester som kom ut av kontroll, slåssing, politiet på døra og hjemmebrent enn det jeg var vant til. Selv om vårt forbruk kanskje var mer åpent. VI ble alltid hentet og kastet innpå en tyggis før vi hoppet inn i bilen til våre foreldre. Ikke helt edru, men allikevel akseptabel. Aner ikke hvordan jeg kommer til å håndtere dette med egne barn. Tror egentlig at ungdommer nå til dags er mer "ordentlig" enn det vi var. Men jeg ser ikke på meg som udannet eller fra et udannet hjem selv om jeg debuterte med alkohol før 18 altså.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 12:28   #33
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Ja, det er forskjell på by og bygd. I bygda drikker gjerne dumme foreldre sammen med barna sine, ettersom det ikke er så mange plasser å samles. Mens i byene løper ungene gatelangs og drikker på hvert et hjørne eller hjemme hos noen der foreldrene lar fjortisene være hjemme alene. Begge deler like ille.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 12:53   #34
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Der jeg kommer fra begynte ungdommene å gå på fest i konfirmasjonsalder (som ikke hadde salg av alkohol, men fritt omløp av smugmedbrakt) sammen med foreldre og besteforeldre. Jeg har vært på klassefester og klasseturer der foreldre hadde sendt med ungene sine alkohol. Folk er veldig forskjellig på dette, og på bygda har mange en helt annen oppfatning enn hva som er vanlig rundt dette med alkohol.

Slik var det da jeg vokste opp også. Det har endret seg totalt. Nå er de fleste foreldre veldig restriktive, og serveringssteder/bygdehus (der disse generasjonsfestene holdes) med skjenkeløyve er nøye på å ikke servere de under 18 år. Jeg tror mange av opplevelsene fra bydemiljøer for 20+ år siden bør legges vekk. Det gjelder holdninger til alkohol, forestillinger om bygdedyr og mye annet. Her er jeg helt enig med 007.

Jeg bor i en småby. Der er det mange 14-15-åringer som drikker, og det har vært mange hjemme-alene-fester som tar helt av.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 06-05-13 kl 13:18.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 13:01   #35
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.357
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Slik var det da jeg vokste opp også. Det har endret seg totalt. Nå er de fleste foreldre veldig restriktive, og serveringssteder/bygdehus (der disse generasjonsfestene holdes) med sjenkeløyve er nøye på å ikke servere de under 18 år. Jeg tror mange av opplevelsene fra bydemiljøer for 20+ år siden bør legges vekk. Det gjelder holdninger til alkohol, forestillinger og bygdedyr og mye annet. Her er jeg helt enig med 007.

Jeg bor i en småby. Der er det mange 14-15-åringer som drikker, og det har vært mange hjemme-alene-fester som tar helt av.

Jeg er helt enig med dette, noen sa det bedre enn jeg klarte å få fram selv . Jeg forutsetter uten videre at bygden der jeg vokste opp, i likhet med stedet jeg bor på nå har endret seg som noen sier. Jeg antok faktisk også at det var tilfellet generelt, i bygd som by, men HI sier jo noe om at det ikke er tilfelle der hun bor.

Jeg bor i en bygdeby på Østlandet, og tviler ikke på at mange 14-15-16-åringer drikker her også, men overhodet ikke med politi eller mange av foreldrenes stilltiende aksept.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 13:02   #36
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Litt forskningsformidling om ungdom og alkoholvaner.

Sitat:

Tross i aldersbestemmelsene i norsk alkohollovgivning oppgir store andeler av norsk ungdom under 18 år at de har hatt direkte erfaring med alkohol. I perioden 2006 – 2008 rapporterte 61 % av 15- og 16 åringer, og 85 % av 17- og 18-åringer å ha smakt alkohol (Vedøy & Skretting, 2009). Tendensene var like for ungdom i by og bygd.

https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=2

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 13:18   #37
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Slik var det da jeg vokste opp også. Det har endret seg totalt. Nå er de fleste foreldre veldig restriktive, og serveringssteder/bygdehus (der disse generasjonsfestene holdes) med sjenkeløyve er nøye på å ikke servere de under 18 år. Jeg tror mange av opplevelsene fra bydemiljøer for 20+ år siden bør legges vekk. Det gjelder holdninger til alkohol, forestillinger og bygdedyr og mye annet. Her er jeg helt enig med 007.

Slik er det her eg bur og har vokse opp og. Eg har tiandeklassing i år, og det er kun lagt opp til alkoholfrie arrangement. Sjølvsagt. Det er foreldrevakter på alle arrangement og alle arrangement er godkjendt på foreldremøte i forkant.

Olvina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 13:22   #38
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Ikke greit at spesielt politi kommer med slike uttalelser, heller ikke andre voksne.

Joda, ungene nå, vi som var og de som kommer- blir helt sikkert å drikke før de er 18. Det er dog forskjell på å godkjenne at de gjør det og gjøre det tydelig at det hverken er lov eller godtatt.

Jeg er vokst opp med at man gikk på dans fra man er konfirmert, og mange drakk også alkohol fra den alderen. Det var likevel ikke godkjent av de voksne. Vi drakk i smug og tok oss sammen når vi møtte voksne. Var foreldrene mine på en dans, så gikk ikke jeg dit.

Som forelder nå, så syns jeg helt klart ikke noe om å drikke i smug men jeg gir ikke aksept for at det er lov før de er 18 likevel. Da får de heller drikke i smug da. Drikker man i smug så er man iallefall klar over at man bryter loven og signalene fra de voksne er tydelige på det.
Drikker man før man fyller 18 så skal det svi litt ekstra når man ligger fyllesyk og ikke kan fortelle om det hjemme fordi man har gjort noe ulovlig.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 13:28   #39
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Det meste er mer synlig på bygda, men jeg tror ikke det er så mye verre på bygda enn i byer. Etter 35 års erfaring fra diverse bygder ser jeg jo helt klart at bygdene utvikler seg, heldigvis. Den bygda jeg vokste opp i på 80-tallet har en ganske annen kultur i dag.


Sitat:

Ifølge NOVAs Ung i Oslo-undersøkelse fra 2012 har 43,4 prosent av 9.- og 10.-klassingene i Ullern bydel vært beruset. Også på statistikken over hasj- og marihuana-misbruk ligger ungdom fra vestkanten høyt.

(Hentet herfra, og henviser til denne undersøkelsen.)

Jeg tror ikke tallet er like høyt på ungdomsskolen her i bygda, det er jeg faktisk veldig sikker på. Jeg er aktiv i ungdomsmiljøet her i bygda, har tett kontakt med både ungdom, ungdomsråd, helsesøster og leder av ungdomsklubben, og har god oversikt over hvem av ungdommene som har debutert med hva. Det er ikke mange av ungdomsskoleelevene som har vært beruset, det kan jeg si med stor sikkerhet. (Og jada, jeg vet at ungdom ikke forteller alt til voksne. Men de forteller til hverandre, som forteller til hverandre, som igjen forteller til en voksen.)


Sist redigert av 007 : 06-05-13 kl 17:25.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 13:29   #40
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: O-russ og alkohol

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det meste er mer synlig på bygda, men jeg tror ikke det er så mye verre på bygda enn i byer.

Samme tror jeg.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no