Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-15, 14:24   #1
Jetro
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 9
Jetro har et hav av muligheter foran seg
Standard

Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

En kollega på jobben har begynt å snakke til meg om hvorfor ordet "konspirasjonsteoretiker" ikke er noe farlig, om chemtrails osv, selv etter at jeg tidligere har uttalt meg kritisk mot hva han har hatt å komme med.

Han tror på "all the greatest hits" - at månelandingen ikke fant sted, 11. september var orkestrert av amerikanerne, vaksiner er farlige for deg, jorda er flat, osv.
Det nytter jo ikke engang å begynne å prøve å diskutere rasjonelt med disse. Han framstår som en ganske oppegående mann ellers, og så vidt jeg vet, prater han ikke med andre på jobben om dette her

Nå er vi kollegaer, og vil ikke unngå å kunne se hverandre, og jobber ofte sammen. I det siste har han kontakta meg på Facebook om ditten og datten, og jeg har ikke svart (ennå). Jeg lurer på hvordan jeg bør ta for meg det.. om jeg bør si noe i det hele tatt. Jeg tenker at hvis jeg ikke på en måte parkerer samtalen, så vil han kunne fortsette. Forstår ikke helt hvorfor jeg blir forsøkt "omvendt".

Beklager rotete innlegg.

Jetro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 14:29   #2
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Nei, hvis vedkommende er så langt inne i konspiratoria at han har slukt alt det du nevner, så ser jeg ikke mye håp om at han kan være mottakelig for fornuft. Jeg har et par sånne fb-venner, og jeg har gitt opp, og beholder dem på vennelisten bare for å bli minnet på at det finnes en gal, gal verden der ute.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 14:35   #3
Jetro
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 9
Jetro har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Det er nok sant, det du sier.
Men jeg lurer på om jeg må "si fra", på en eller annen måte, at dette ikke er greit. Heh. Internett har tydeligvis ikke vært til det beste for alle.

Jetro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 14:36   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Ta det til ignorering. Ikke svar.

Jeg har til og med noen slike i nær familie og eneste måten å forholde seg til det på er å unngå hele temaet. De er religiøse fanatikere og de vil se på motstand og motargumenter som en bekreftelse på at de kjemper de rettferdiges martyrkamp.

Kanskje på tide å "miste" vedkommende ut av vennelisten, over på bekjente og plutselig helt ut av FB?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 14:43   #5
Jetro
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 9
Jetro har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Godt poeng. Hadde egentlig ikke tenkt over det så mye, men det gir jo bensin til ilden, på et vis, å svare og være "ignorant".

Jetro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 14:48   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Ja, da blir du et mye mer interessant offer for "omvendelse".

Jeg tar avstand ved å ignorere galningene, samtidig som jeg selv er ganske så tydelig, jeg legger ut gode linker til hurra-for-vaksiner, kommenterer linkene ganske utførlig osv, så det er helt tydelig hvor jeg står.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 14:53   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Hvis jeg kommer ut for folk som snakker om sånne ting som jeg ikke tror på (healing og naturmedisin og mystiske behandlinger) så sier jeg rett ut og med en gang: Nei, det tror jeg ingen ting på, det er det ingen vits i å diskutere med meg osv. for å bare stoppe hele diskusjonen. Det ville jeg absolutt gjort om noen kom med konspirasjonsteorier og chemtrails også. Har heldigvis ikke opplevd det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 15:02   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Vi blir stadig oppfordret til å forsøke med alternative behandlingsmetoder i forbindelse med noen plager en av ungene sliter med. Da pleier jeg å svare at "Nei, vi har valgt å følge sykehusets opplegg.", og hvis de maser så sier jeg at dette vil jeg ikke diskutere.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 15:49   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.868
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Jeg synes det enkleste er å bare unngå de vanskelige temaene (får jeg direkte spørsmål svarer jeg heller vagt og penser over på noe annet). Jeg orker ikke gjentatte diskusjoner om ting man helt åpenbart ikke kan bli enige om, og for min del synes jeg heller ikke det er hverken viktig eller interessant å prøve å overbevise dem om at de tar feil.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 16:01   #10
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg orker ikke gjentatte diskusjoner om ting man helt åpenbart ikke kan bli enige om, og for min del synes jeg heller ikke det er hverken viktig eller interessant å prøve å overbevise dem om at de tar feil.

Akkurat hva vaksiner angår er jeg interessert i å overbevise så mange som mulig av tvilerne om at vaksiner er en viktig og nødvendig tingTM. DEt er helt forferdelig at liv og helse settes i fare pga ravende gale fanatikere. Men det er bare tvilerene/de som blir usikre av all antivaksineringspropagandaen det er verdt å diskutere med. De som tror dfamilien Stoltenberg stod bak Utøya-massakren og at Illuminati styrer verden med hjemmel i maritim lov er det ikke verdt å prøve seg på. Da er ignoreringsfilter godt å ha.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 19:11   #11
Jetro
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 9
Jetro har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Konspirasjonsteoretiker på jobben, hjelp

Takker for svar.

Jetro er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no