Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Årets solkrem-test er på plass!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-15, 14:20   #41
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Synes dette er et klokt og viktig innspill i bonanzaen mot solkrem med saker og ting i.
Det farligste med solkremen er ikke bruke den.
http://www.aftenposten.no/meninger/d...i-8042688.html

Dette synes jeg er veldig viktig. Det viktigste er å bruke solkrem, og hør på de fagfolk fra riktig instans.

Sitater fra innlegget:

Opprinnelig lagt inn av Det er Forbrukerrådets advarsler som er farlige, ikke solkremen. Smør i vei!

Smør med god samvittighet
Er solkrem farlig? Nei. Og det som er enda viktigere: Den beste beskyttelsen vi har mot hudkreft (noe Norge definitivt er i toppen på) er solkrem. Så smør deg - og barna dine - med god samvittighet.

Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg er enig i at det er viktig å være føre var, slik som Forbrukerrådet er når det gjelder helse og miljø.

Samtidig bør de holde seg til rådene som er basert på forskning, heller enn å overstyre fagfolkene i Mattilsynet og Folkehelseinstituttet.


Opprinnelig lagt inn av Det er Forbrukerrådets advarsler som er farlige, ikke solkremen. Smør i vei!

Helseskadelige hormonstoffer?
Hormonstoffer som hos forbrukerrådet for det meste handler om parabener i ulike former, har vært diskutert heftig minst de siste fem årene. I forbrukerrådets egen pressemelding har de lagt ut methyl og ethylparaben på listen over «hormonforstyrrende stoffer som mistenkes å være helseskadelige».

Begge stoffene er flere ganger vist seg ikke å være skadelige for mennesker i de konsentrasjoner som er involvert i kremer.
Parabenene er faktisk noe av det tryggeste vi har når det gjelder konservering av hudprodukter, og de har vært brukt i over 60 år.

Folkehelseinstituttet (FHI) skriver følgende på hjemmesidene sine: «Flere studier viser imidlertid at parabenene er meget svake hormonhermere. De er mellom tusen og en million gang mindre virksomme enn naturlige østrogener.»

Det vil altså si at med naturlige hormoner til stede i kroppen (både kvinner og menn har østrogen naturlig i kroppen) vil ikke parabenene ha noen effekt - da naturlig østrogen binder seg til de samme proteinene i kroppen (reseptorer), og dermed «opptar plassen» parabenene skulle ha brukt.

Parabener er altså trygge i bruk, men de er nå fjernet fra mange produkter på grunn av forbrukerrådets makt – som i stor grad påvirker forbrukerne.

Forøvrig finnes metyl- og etylparaben naturlig i enkelte bær, samt begge er tilsetningsstoffer brukt i mat som henholdsvis E218 og E214. Det er det ingen som roper høyt om – kanskje nettopp fordi de ikke er skadelige?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 15:06   #42
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Jeg har fått en solspray fra Forever Living i år. Den skal være parabenfri, men har methylisothiazolinone, ser jeg. Vi er en familie som ikke reagerer på slikt, men det er ikke noe gøy å lese, egentlig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 16:07   #43
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Savner La Roche Posay. Er den mine to har pleid å bruke. Har kommet godt ut i tester før.

Cliniderm likte ikke jeg, luktet alt for sterkt for meg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 16:15   #44
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Litt på siden men vil bare informere om at MI også finnes i rengjøringsmidler (Zalo og Sunlight) samt maling. Videre er jeg særdeles bekymret over skremselspropagandaen fra Forbrukerrådet angående parabener. Forbrukere har sluttet å kjøpe produkter som inneholder parabener noe som igjen har ført til at industrien taper store penger. For å bøte på dette har industrien byttet ut parabener med mye verre konserveringsmidler med tanke på allergi.Håper Forbrukerrådet går i seg selv og ser hvilke konsekvenser denne heksejakten har ført til, hvor parabener blir faset ut og erstattet av MI som er et svært sensibiliserende stoff. Forekomsten av allergi/og bivirkninger har jo eksplodert etter at MI har tatt over som konserveringsmiddel istedenfor parabener.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 18:05   #45
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Aha, nå har jeg kanskje fått forklaringen på hvorfor minsten har hatt så røde hender i år og at eksemen har vært helt ute av kontroll. Kanskje kremene våre er endret. Eller såpen, eller solkremen.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no