Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Røykvarsler

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-12, 18:22   #1
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Røykvarsler

Hvor mange røykvarslere trenger man, og hvor bør de plasseres? Og hvilke type anbefales?

Bosituasjon:
2. etg: Tre soverom, gang bad.
1. etg: Kjøkken, gang, stue.
Underetasjen: Kjellerstue, vaskerom, bod.

Tanke:
2. etg: En på hvert rom og en i gangen.
1. etg: En i stua (gangen blir for nære kjøkkenet mtp os fra matlaging.)
Underetg: En i kjellerstua.

Ser dette greit ut?

Så har vi fått to ioniserende røykvarslere, type Deltronic. Er det greit?

Vi har fått tilbud om røykvarslere som om en løser seg ut, så løser alle seg ut. Vurderer å ha en slik i gangen oppe og i kjellerstua.
Samt to enklere røykvarslere.

Tror jeg? Tanker?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 18:24   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røykvarsler

Jeg ville gått for at alle er seriekoblet. Antall og plassering tenker jeg likt som deg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 22:29   #3
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Røykvarsler

Jeg skal få en pris av mannen til en kollega av meg på seriekoblet. Men hva ligger de på i pris? Sånn ca?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 22:30   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røykvarsler

Jeg lurer på om vi kjøpte 6 sånne for noen år siden. Det ble noen tusen, altså.

http://www.tryggogsikker.no/html/461.html

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 22:36   #5
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Røykvarsler

Ah, egentlig litt letta, for jeg trodde kanskje det ville koste det dobbelte.

Vi skal få til innkjøpspris + moms, og han skal sjekke prisen på mandag.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 22:40   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røykvarsler

Alle seriekoblet, samt en på vaskerommet og en i gangen i 1. etg, i tillegg til det du nevner selv.

Brann i hvitevarer er en av de vanligste årsakene til husbrann, meg bekjent, så røykvarsler ville jeg hatt i alle rom, eller i nærheten av alle rom, der man bruker slike. (Vi har til og med på kjøkkenet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 22:42   #7
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Røykvarsler

Men å trekke kabler mellom alle varslerne, er det er vanskelig greie?

Det blir vel ikke meg som gjør akkurat den jobben, men det er greit å vite hvor mye frustrasjon mannen må gjennomgå.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 22:42   #8
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Røykvarsler

På vaskerommet ville jeg så absolutt hatt røykvarsler også. Forsåvidt kjøkkenet også.

Og seriekoblet alle sammen.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 22:45   #9
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Røykvarsler

Men er de ikke veldig sensitive mtp stekeos, varme, vanndamp og slikt? Eller er det bare de gamle billigvariantene?
Alarm-røykvarsleren var også ganske sensitiv, forresten.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 22:57   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røykvarsler

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Men er de ikke veldig sensitive mtp stekeos, varme, vanndamp og slikt? Eller er det bare de gamle billigvariantene?
Alarm-røykvarsleren var også ganske sensitiv, forresten.

Jeg kan ikke noe videre om røykvarslere, men jeg inbiller meg at ulike typer reagerer ulikt på stekeos.

Vår utløses hver gang vi svir maten, men ikke ved vanlig matlaging.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 23:11   #11
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Røykvarsler

Har sett seriekoblede på Clas Ohlson og Mekk.
Vi kjøpte 3 stk for 598,-

Har en i hver etg. Skal også få inn en på hvert barnerom. Eneste tabben er at vi har montert den nede rett utenfor badet og den reagerer på damp. Og da går den i hele huset.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 00:22   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røykvarsler

Vi hadde (og har, tror jeg? Har ikke sjekket) trådløst seriekoblede, trenger ikke ledninger.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 00:39   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.435
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røykvarsler

Fra linken som Elise la ut:

Sitat:

Deltronic PHR-1211 er en optisk røykvarsler med varmeføler. Kombinasjonen av optisk røyksensor og varmeføler gjør at varsleren gir få feilalarmer og rask alarm ved reelle branntilløp. Den optiske røykvarsleren reagerer på røyk fra ulmebranner og åpen flammebranner, mens varmeføleren varsler om høyenergibranner ved å gå i alarm når sensoren måler 57 grader celcius.

Det viktige er uansett å teste røykvarslerne jevnlig. Man får kjøpt sprayflaske med testgass til det formålet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 00:45   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røykvarsler

Jeg fikk ny seriekoplet til jul av ex (ja, faktisk) som han nå har montert enten på badet eller i gangen (jeg er usikker på hvor han monterte den). Uansett, jeg skal ha flere slike slik at de kan seriekoples. Per i dag har jeg altså 1 på badet (bruker tørketrommel der på kveldstid noen ganger mens barna sover i samme etasje, aldri etter at jeg har lagt meg) samt en i gangen utenfor soverommene. Har også en nede i stue/kjøkken (åpen løsning). Skal også ha en i teknisk bod samt på hvert soverom tenker jeg, i alle fall mitt. Barna vil neppe våkne av en på sitt rom uansett, så jeg er usikker på om de skal ha på sitt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 00:46   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røykvarsler

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Fra linken som Elise la ut:


Det viktige er uansett å teste røykvarslerne jevnlig. Man får kjøpt sprayflaske med testgass til det formålet.

Også viktig å bytte batteri!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 00:47   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røykvarsler

Stine-mor: Jeg ville hatt på vaskerommet også og hatt alle seriekoplet, uten tvil. Man kan spare mange minutter på det, verdifulle minutter!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 00:48   #17
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.435
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røykvarsler

De er trådløse. Ingen kabeltrekking altså.
Skal sannsynligvis installere slike Deltronic som det linkes til her, i borettslaget vårt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 00:53   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røykvarsler

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg lurer på om vi kjøpte 6 sånne for noen år siden. Det ble noen tusen, altså.

http://www.tryggogsikker.no/html/461.html

Det var en sånn jeg fikk til jul, sjekket esken nå. Skal kjøpe meg noen flere av dem og få ex til å montere dem også.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 11:13   #19
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Røykvarsler

Her er det åpen løsning. Røykvarsleren er plassert i gangen, som er midt i alt (og de uler verre enn verst, så man kan ikke unngå å høre den inne på soverommet -den er plassert rett utenfor), den er dermed bare noen få skritt unna kjøkkenet. Men den har aldri blitt utløst. Selv om jeg har svidd maten litt.
Dette er snakk om en liten leilighet.. Jeg vet andre i blokka har svidd mat og alarmen har gått, men da har de nok svidd litt mer enn meg

Så det finnes nok forskjellige typer. Før i tiden kunne man jo ikke dusje engang uten at de ble utløst..

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 17:00   #20
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Røykvarsler

Husk også på at plasseringen på rommet er viktig. De skal ikke stå ved hjørner eller i den ene ende av en gang feks.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no