Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Jeg har så lyst til å lære å strikke

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-07, 01:51   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har så lyst til å lære å strikke

Jeg elsker egentlig håndarbeid men kan veldig lite av det. Har knyttet et par store tepper og lignende, men jeg har alltid hatt lyst til å strikke skikkelig. Ms. Lee prøvde å lære meg det for noen år siden, men jeg klarte bare ikke få det inn i skallen! Jeg tror jeg har lettere for å lære pakistansk enn strikkeoppskrifter. Så noen nettskole går ikke, fru Blom! Jeg tror jeg må gå på et ordentlig kurs, men er ikke de fryktelig dyre? Man betaler vel en tusing for selve kurset (hvis det ikke er enda mer) og så må man vel ha utstyr for fjørti-tusen i tillegg?

Jeg trenger noe å holde på med på kveldene, og da er det litt mer konstruktivt å lage noe enn å sitte med trynet i pc-skjermen hele kvelden.
Er det veldig vanskelig å lære seg strikking?

Jeg vil helst klare å lage ting som denne og denne, og helst nå med en gang.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 02:31   #2
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det veldig vanskelig å lære seg strikking?

Njei.
Jeg lærte å strikke på barneskolen. "Inn døra, ta på skjerfet, ut døra", var veldig gangbar lærdom for en åtteåring. Her snakker vi om vanlig glattstrikk, altså.

Har du lyst nok, får du det helt sikkert til. Da unnlater jeg å nevne (eeh) søstera mi som strikket en genser som stod av seg sjøl da hun plasserte den på golvet. (Man kan strikke for stramt, nemlig).

Det finnes jo utallige steder på nettet som forklarer i det vide og det brede. Og det kan være lurt å begynne med noe enkelt. Et skjerf?

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 02:33   #3
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

http://www.sol.no/hobby/strikkeskolen/del/1.html

http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 13:52   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Tuusen takk, jeg skal kikke på de linkene når jeg kommer hjem.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 14:59   #5
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Strikking er egentlig veldig enkelt. Du trenger å kunne noen enkle ting, som rett og vrang. Deretter er det bare trening, trening og atter trening.

Gjør som en annen foreslo, start med noe helt enkelt, og få det inn i fingrene. De fleste strikkeoppskrifter har også enkle forklaringer på hvordan man strikker hull, for eksempel. I tillegg til ordforklaring, sånn at du skjønner hva et "kast" er.

Men begynn i det små, så lærer du det raskt! Det ER bare trening.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 15:02   #6
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Sett igang Iset! Det er så mye glede i et strikketøy. Kom i gang og du opplever nok temmelig sikkert at det går veldig greit! Den kjolen du linker til er ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg tipper på at du, om du er ivrig, strikker den om ikke så altfor lenge!

Heia!!!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 15:03   #7
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Sett igang Iset! Det er så mye glede i et strikketøy. Kom i gang og du opplever nok temmelig sikkert at det går veldig greit! Den kjolen du linker til er ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg tipper på at du, om du er ivrig, strikker den om ikke så altfor lenge!

Heia!!!

Enig, kjolen er enkel! Lua er litt mer krevende. Men jeg har også tro på at Iset greier det. Skal vi heie henne fram?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:31   #8
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Jeg heier deg gjerne i mål! Om du hadde bodd nærmere, så skulle jeg ha lært deg det. Strikking er en fantastisk hobby!

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:34   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Tuusen takk dere.
Jeg skal sette meg skikkelig inn i det til uka nå, for jeg tror dette er den PERFEKTE hobbyen for meg!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:35   #10
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Det fantastiske med denne hobbyen er jo at man kan sitte foran fjernsynet, ute i hagen og i bilen og drive med den. Lett å ta med overalt!
Jeg ønsker deg lykke til!

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 20:37   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Ja helt enig, det er bla. derfor jeg tror dette vil være helt ypperlig! Jeg har jo alltid elsket å lage ting.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 21:45   #12
Sulphur
Plæstic pusher
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 267
Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Strikking er gøy. Og det er ikke vanskelig når du først kommer inn i det. Lær deg rett og vrang, og så kan du ta de mer vriene mønsterne siden. Det er litt knølete å lese oppskrifter sånn med en gang. Men når jeg klarer det, klarer t.o.m du det.

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 21:45   #13
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Du får ta deg en tur på strikke-kafé. Det har de iallefall på Tananger, men det finnes kanskje på Sandnes også.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 19:31   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

NÅ har jeg vært og handlet garn og pinner. Tok ikke lang tid det.
Sitter og kikker på de linkene nå, blir helt svett. KLARER jeg virkelig dette? Det ser lettere ut å studere pakistansk baklengs ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 19:45   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Dale Garn har laget en liten start-pakke, den vurderte jeg å begynne med.
Da forbarmet riktignok svigermor seg over meg, og nå er jeg i hvert fall veldig god på rett og vrang.

Det ligger masse oppskrifter ute på Garnstudio sine nettsider (Garnstudio.com) og der er det også en strikkeskole.

Lykke til!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 19:47   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Jeg har allerede kjøpt garn og pinner, spurte etter startpakke men de hadde ikke. Men jeg kjøpte godt mykt ullgarn i to farger (3 nøster av hver) og en rundpinne i størrelse 5,5 og 2 pinner i størrelse 5.
Jeg fatter NULL av de der strikkeskolene, tror heller jeg får krype til korset og be svigermor vise meg.

Skal spørre henne til uka, hun er jo utdannet skredder og har levd av å både sy bunader og andre klær og er visst en racer i å strikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 19:52   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Det jeg synes var vanskeligst å lære seg ut fra de der strikkeskolegreiene, var å legge opp. Og å strikke vrang. Det skjønte jeg bare ikke før jeg fikk det vist.
Jeg var en racer på å strikke da jeg var liten, men alt bortsett fra å strikke rett var gått fullstending i glemmeboken.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 20:00   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Jeg strikker mye, men de to tingene du viser, (Jan-tunika og Odessalue) har jeg fått gode hobbyvenner til å lage for meg. Jeg strikker nemlig ikke etter engelsk mønster.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 20:07   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det jeg synes var vanskeligst å lære seg ut fra de der strikkeskolegreiene, var å legge opp. Og å strikke vrang. Det skjønte jeg bare ikke før jeg fikk det vist.
Jeg var en racer på å strikke da jeg var liten, men alt bortsett fra å strikke rett var gått fullstending i glemmeboken.

Hehe ja jeg kunne også strikke før, men det ramlet plutselig HELT ut.

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg strikker mye, men de to tingene du viser, (Jan-tunika og Odessalue) har jeg fått gode hobbyvenner til å lage for meg. Jeg strikker nemlig ikke etter engelsk mønster.

Oj nei det tror jeg kanskje jeg gjør den dagen høner får tenner. Får holde meg til norske, selv om høner sikkert både får tenner og rosa fjær den dagen jeg lærer meg sånt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 23:16   #20
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.450
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har så lyst til å lære å strikke

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Det fantastiske med denne hobbyen er jo at man kan sitte foran fjernsynet, ute i hagen og i bilen og drive med den. Jeg ønsker deg lykke til!

Men hvor mye må man egentlig øve før man får dette til? Jeg har strikket et par pledd nå, rett bortover uten mønster, men jeg klarer fortsatt ikke å strikke uten å se ned på strikketøyet samtidig. Er jeg en spesielt talentløs strikker eller kommer det med erfaring?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no