Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kløft i haken

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-06, 20:32   #21
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Nei, det er ikke helt rett. Hvis en mor med brune øyne får et barn med blå øyne, så er det fordi hun har et blått og ett brunt gen; Bb. For at barnet skal få ekte blå øyne må pappa‘n ha det samme, eller bare blå gen, bb. Slik at barnet får bb.

Når det er sagt, kan ofte Bb oppfattes som ganske blå, selv om de genetisk sett er brune. Alt annet en ekte blått (bb) er brunt.

Sånn kan det da også være med hakekløft, antar jeg.


Hmmm. Kan du forklare meg dette da?

Min mann og begge hans foreldre har helt brune øyne.
Jeg og begge mine foreldre har helt blå øyne.

Vi har fått et barn med brune (forståelig nok), men hvordan kan det ha seg at minstejenta har blå øyne? Pappen hennes har jo ingen blå gener?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 20:36   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Min mann og begge hans foreldre har helt brune øyne.
Jeg og begge mine foreldre har helt blå øyne.

Vi har fått et barn med brune (forståelig nok), men hvordan kan det ha seg at minstejenta har blå øyne? Pappen hennes har jo ingen blå gener?

Pappaen hennes kan ha ett "blått gen", for ett blått og ett brunt gen vil gi brune øyne. Han kan ha arvet dette fra en av sine foreldre, som også kan ha ett blått gen selv om h*n har brune øyne.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 20:37   #23
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Pappaen hennes kan ha ett "blått gen", for ett blått og ett brunt gen vil gi brune øyne. Han kan ha arvet dette fra en av sine foreldre, som også kan ha ett blått gen selv om h*n har brune øyne.

Men da har det blå genet vært i dvale i to generasjoner da. Fordi det ikke er dominant?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:08   #24
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men da stemmer ikke det House sa da...

Jeg har lært at hakekløft er dominant arvelig, og at smilehull også er det. Jeg lærte også at to blåøyde ikke kan få et brunøyd barn.

Alt dette stemmer utifra enkel arvelighetsteori. Det man har funnet ut i de senere år, er vel at det er flere enn ett genpar som avgjør disse egenskapene. Det ihvertfall ikke så rett frem som det en gang var.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:10   #25
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Men da har det blå genet vært i dvale i to generasjoner da. Fordi det ikke er dominant?

Ja. Derfor sier teorien at brunøyde kan få blåøyde barn, fordi genet for blått er recessivt og "viker" for genet for brunt, som dominerer hvis det er tilstede.

Blåøyde har derfor ingen "brune" gener, og derfor kan ikke to blåøyde få brunøyde barn.

Men dette er en overforenklet fremstilling. For eksempel er grønne øyne genetisk brune, og grålige øyne kan også være det. Øyenfarge er ikke så enkelt som man skulle ha det til før.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:37   #26
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kløft i haken

bb = blå øyne
Bb = brune øyne
BB = Brune øyne

Så lenge en av foreldrene har Bb, kan de videreføre b og da kan to brunøyde besteforeldre, med en brunøyd sønn/ datter få et blåøyd barnebarn. (Om b'en videreføres.)

Jeg har grønn/brune øyne, mannen har grønne (=variant av brunt) og begge døtrene våre har lyse gråblå øyne.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:41   #27
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Det ble diskutert her også for noen dager siden...

Var faktisk House som fikk meg til å tenke på det, siden kjæresten ha kløft og barna ikke har (som meg).

Jøss, det har ikke jeg fått med meg, jeg så episoden på pc ...

Mannen min har, begge guttene har. Det vistes godt ved fødselen, men nå kan en ikke se det så lett, hvertfall ikke på lillebror.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:51   #28
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Han kan ha arvet dette fra en av sine foreldre, som også kan ha ett blått gen selv om h*n har brune øyne.

Vel... han MÅ ha arvet det blå genet! *flisespikker*

Det er forskjell på genetisk anlegg (genotype; "oppskriften") og uttrykk (fenotype; "utseendet"). Har man brune øyne har man enten "helbrune" øyne, dvs KUN anlegg for brunt, eller "halvbrune" dvs MED anlegg for blått. Uten at man kan se dette på selve øyefargen (sterk/svak brunfarge). Forskjellen er at siste gruppe er mer spennende fordi de med rette partneren (enten en lik dem selv, eller en blåøyd en) kan lage BÅDE blåøyde og brunøyde barn. De førstnevnte vil aldri få annet enn brunøyde barn.

En med brune øyne vet ikke hva slags type han er hvis begge foreldrene er brunøyde (før han eller andre søsken har fått barn). Generelt kan man si at jo lengre bakover i slekten man må for å finne blå øyne jo mindre sannsynlig er det at man er bærer. Men alt er mulig. For brunøyde.

For blåøyde er saken klar. Da er man ikke bærer av noe annet og må lage barn med en brun/grønnøyd for å få noe annet enn blå barn.

Og alt dette gjelder også kløft i haken dersom man setter Kløft = brune øyne. Men det er enda vanskeligere å se uttrykket da - ER det en bittebitteliten kløft kanskje???

(Her forutsetter man selvsagt biologisk arv hele veien. Det er jo ikke alle som fedre til dem man tror...)

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:52   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Vel... han MÅ ha arvet det blå genet! *flisespikker*

Ja, det var jo det jeg mente. Jeg skrev "kan" for å påpeke at "en eller begge av foreldrene kan ha et blått gen selv om begge har brune øyne".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 22:00   #30
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Kløft i haken

O my.. Dette var innviklet!!
Hva med grønne øyne da? Hadde det noe med brunt å gjøre??
Min ene datter har helt knall grønne øyne,jeg har vanlige blå\grå\med litt grønt.Mannen har blå. Ingen av mine foreldre eller besteforeldre hadde brune øyne,heller ingen av mannens..
Min mor,bror og meg selv har smilehull,men ingen av mine 3 barn har arvet det Og det som er litt vittig er at vi i min familie har det på samme side.Kan det likevel dukke opp på andre siden??altså kunne et av mine barn fått smilehull på høyre siden når jeg har det på venstre? Ble mye dette,men håper noen med greie på dette gidder svare meg.

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 22:15   #31
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kløft i haken

Grønn er en variant av brun, ja.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 22:34   #32
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kløft i haken

Men hvordan ender noen opp med et blått og et brunt øye?

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 22:45   #33
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Men hvordan ender noen opp med et blått og et brunt øye?

Vanligvis etter en skade på ett av dem.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 22:47   #34
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er forskjell på genetisk anlegg (genotype; "oppskriften") og uttrykk (fenotype; "utseendet"). Har man brune øyne har man enten "helbrune" øyne, dvs KUN anlegg for brunt, eller "halvbrune" dvs MED anlegg for blått. Uten at man kan se dette på selve øyefargen (sterk/svak brunfarge). Forskjellen er at siste gruppe er mer spennende fordi de med rette partneren (enten en lik dem selv, eller en blåøyd en) kan lage BÅDE blåøyde og brunøyde barn. De førstnevnte vil aldri få annet enn brunøyde barn.

Dette gjelder vel også kjønn? Jeg har nettopp lest at det finnes "kvinner" som har kombinasjonen XY og "menn" som har kombinasjoen XX. Jeg ble veldig overasket, men på en måte er det logisk. Hvordan skulle det ellers eksistere hemafroditter hvis ikke det fysiske utseende kunne avvike fra genkombinasjonen?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 22:53   #35
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Vanligvis etter en skade på ett av dem.

Haha, den tok jeg ikke med en gang. :littslitenettergårsdagensfyllekule:

Svigermor har et øye som er blått og et som er brunt. Jeg har ikke hørt om så veldig mange andre som har det, så jeg er litt interessert i å vite om hvordan det blir sånn.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 23:01   #36
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette gjelder vel også kjønn? Jeg har nettopp lest at det finnes "kvinner" som har kombinasjonen XY og "menn" som har kombinasjoen XX. Jeg ble veldig overasket, men på en måte er det logisk. Hvordan skulle det ellers eksistere hemafroditter hvis ikke det fysiske utseende kunne avvike fra genkombinasjonen?

Jo, på en måte. Men dette er jo hele kromosomer det er snakk om; dvs kromosom"feil" (egentlig er det mye mer komplisert, for det handler om at ytre kjønnskarakteristika er feil iforhold til "programmert", blant annet pga hormonelle feil). Den arvelige egenskapene vi har diskutert her er "enkel" arvegang (Mendelsk arv) uttrykt av noen få gener, dvs et ørlige område av de enorme genmengdene på kromosomene.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 23:02   #37
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Svigermor har et øye som er blått og et som er brunt. Jeg har ikke hørt om så veldig mange andre som har det, så jeg er litt interessert i å vite om hvordan det blir sånn.

Her fant jeg litt lesestoff til deg.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 00:25   #38
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kløft i haken

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Her fant jeg litt lesestoff til deg.

Og her var det litt om øyne og litt om kløft i haka.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no