Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilken varmekilde her?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-11, 12:59   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Huset er fra 1961. Veggene i denne etasjen er av mur med isolasjon på innsiden på soverommene. I og med at det er en sokkeletasje er ikke alt over bakkenivå, hele den nederste veggen er det fyllt opp på baksiden.

Nettopp. Det jeg tenkte på var litt med tanke på fuktighet i kjeller med soverom etc i eldre bolig, selv om dreneringen er god. Og at da kanskje varmepumpe her kunne være en fordel - året igjennom.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 12:59   #22
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Der, nå så jeg pipeløpet. Trodde først det var den røde sirkelen.

Det finnes sikkert en liten peis/ovn innsats man kan få satt rett inn i pipen.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 12:59   #23
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Nettopp. Det jeg tenkte på var litt med tanke på fuktighet i kjeller med soverom etc i eldre bolig, selv om dreneringen er god. Og at da kanskje varmepumpe her kunne være en fordel - året igjennom.

Vi graver ny drenering as we speak, så det er ikke et tema.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:01   #24
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Der, nå så jeg pipeløpet. Trodde først det var den røde sirkelen.

Det finnes sikkert en liten peis/ovn innsats man kan få satt rett inn i pipen.

Det kan jo bli veldig fint også.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:04   #25
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Fordelen med pelletsovn er at den ikke er spesielt varm på sidene.
Men hva med klebersteinsovn?
http://www.kakkelovn.no/?itemid=1411&CatId=1271

Eller en liten gammeldags vedovn

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:05   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Jeg ville gått for panelovn tror jeg. Disse oljeovnene utgår i sin helhet for min del.

Varmepumpe bare for å varme opp der nede ville jeg ikke hatt. Det tror jeg ikke blir lønnsomt. Men, dere kan godt ha en pumpe der nede, for all del. Sånn i full fart så tenker jeg at om den var plassert på veggen ved trappen, så ville den dekket alle rom ganske bra, men det innebærer at dører bør stå åpne inn til de som som skal varmes. Og endel varme vil jo nødvendigvis finne veien opp trappa.

Ang pumpe, om dere vurderer en med to innedeler: Hvordan er etg over delt inn? Er det en mulighet for at enheten til varmepumpen kan stå i eller ved trappa oppe? Om så er, så er det slettes ikke sikkert at dere trenger to innedeler heller, for en god pumpe kan godt varme opp to etg om innedelen er plassert gunstig i forhold til trapp, og det er vel i hovedsak gangen nede dere ønsker varme i.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:07   #27
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Carrerra: Har gjort meg de samme tankene ang. plassering av inndel til varmepumpe. Fordelen med varmepumpe eller annen type automatisk oppvarming er at vi slipper å styre med fyring.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:09   #28
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Pelletsovn kan styres med timer (Av og på klokkeslett) eller temperatur (Starter selv når temperaturen er lavere enn gitt grad)

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:10   #29
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Jeg tror jeg faktisk ville sett mer på dette med pumpe ja. Å fyre der nede vil gi en veldig varme der og da, pluss at mye varme vil gå opp. Og når dere ikke fyrer, så blir det kaldt.

Nei, få inn en selger av varmepumpe. De ser løsningene med en gang de kommer inn hos dere, og de ser fort om dere trenger en eller to innedeler.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:12   #30
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Pelletsovn høres også forlokkende ut, men i og med at vi har vanlig peisovn (som er helt ny) oppe i stua blir det kanskje litt overkill å måtte handle inn og oppbevare to brenselskilder.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:15   #31
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke varmekilde her?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Disse oljeovnene utgår i sin helhet for min del.

Dei veggmonterte modellane skal visst ikkje vera så fårlege om du er uroleg for det - er noko med at dei ikkje vert flytta rundt på.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:24   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmekilde her?

Jeg hadde glatt kastet inn en oljeovn. De gir fantastisk varme og varmer veldig raskt opp.

Vi bruker den bare når vi er hjemme og ikke om natta, men det er ikke noe problem, for den varmer opp stua vår på få minutter. Minst like kjapt som å fyre i peisen (ja, vi har peis også).

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 14:02   #33
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken varmekilde her?

Det jeg merker, er at gulvene også blir varmere pga. den sirkulasjonen som varmepumpen gir, i stedet for at varmen bare stiger oppover.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 14:08   #34
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken varmekilde her?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg hadde glatt kastet inn en oljeovn. De gir fantastisk varme og varmer veldig raskt opp.

Samme her. Regner med det er fint at det er kaldt der på natten på grunn av soverommene.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no