Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ullvask

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-11, 17:06   #1
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Ullvask

Det meste av ullundertøyet vårt kan tas i tørketrommel og 40 graders vask. Jeg har ullvask på vaskemaskinen, men da vi byttet vaskemaskin ifjor ble jeg veldig skuffet over ullprogrammet i forhold til hva jeg hadde. Det blir jo ikke rent og plaggene har tørre flekker når jeg tar de ut.
Så jeg lurer på: Hvor mange plagg tar dere i maskinen samtidig? Bruker dere ullprogrammet på ullundertøyet?

Tror dere egentlig det har noe å si om jeg vasker på skånsom vask eller finvask (som gir mer mengde vann virker det som), eller vanlig syntetisk vask, så lenge jeg bruker OG tørketrommel? Eller må jeg holde meg til ullvasken og ta 5 bodier av gangen?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 17:25   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ullvask

Hvis det står 40 grader på og er behandlet ull... hadde jeg fint kunne tatt det på håndvaskprogrammet kanskje? Med ullvaskemiddel.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 17:40   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.597
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ullvask

Ullprogrammet på vaskemaskinen min er i hvert fall for skånsomt til å ta votter o.l. som er brukt i barnehagen. Hvis det står at tøyet skal tåle vanlig 40 graders vask, ville jeg prøvd det eller 40 graders finvask.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 17:51   #4
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ullvask

Jeg har vasket Janus ulltøy som tåler 40 grader og tørketrommel på vanlig 40 graders vask, men har brukt vaskemiddel egnet for ull. Dette har gått helt fint hos oss.
Jeg syns også at ullvaskeprogrammet vasker for dårlig, og klær blir ikke skikkelig rene.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 18:13   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ullvask

Her i huset hender det titt og ofte at ullstrømpebuksene fra Janus havner på 60 grader fordi far ikke klarer å se forskjell på ull og bomull, det har tålt det helt fint til nå. Men sånn egentlig vasker jeg ull på ullprogram med Milo.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 18:15   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ullvask

Det som tåler trommel, tåler finvask, med ullvaskemiddel. I alle fall i min bok. Vår ullprogram er også meget forsiktig av seg. Vasker utmerket godt tøy strikket i ubehandlet nøstebarnull på 40 graders ullprogram, og det krymper ikke. Tøyet HVILER jo mer enn det vaskes på ullprogrammet. Så blir det ikke rent på ullvask, så hadde jeg prøvd et litt tøffere program, men gjerne ikke full sentrifugefart og det tøffeste programmet. Men tåler tøyet trommel, så er det jo ikke den ulla jeg ville følt man måtte være mest forsiktig med.

Nå har jeg vasket janusull på 60 grader vanlig vask også jeg da. DET er ikke helt å anbefale, særlig ikke silkeulla (tispyull) det blir gjerne ikke helt seg selv etterpå. (Jeg har jo aldri gjort det med vilje da)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:12   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ullvask

Bruker ullprogram, ca 1/3 full maskin og ullvaskemiddel. Inngrodd janusull går av og til på vanlig program, men det meste blir rent på ullprogram hos meg. Det er imidlertid viktig å ikke stappe det for fullt. Flekker får gallesåpe på seg før det går i maskina.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:27   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ullvask

Jeg har en temmelig ny maskin, men ullprogram gjør på ingen måte ullen ren. Jeg tror jeg må begynne å kjøre ullsokkene på vanlig 40 graders vask.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 20:23   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ullvask

Ca 1/3 full maskin er max for ullprogrammet ja. Eller, vår maskin har kapasitet på 8 kg, på ull er det vel bare 2 kg.

Men inngrodde barnehageflekker enten det er sokker, bukser eller gensre. Det hender det ikke går av. Men altså, jeg tar det meste på ullprogram, dersom det ikke ser for ille ut. Ser det for ille ut vet jeg at det ikke går av, så da får det litt kraftigere vask. På den forrige maskina vår var ullprogrammet litt "tøffere", hvilket var greit for sokker med flekker på, men dog hadde jeg nok ikke puttet nøstebarnteppet dit, for å si det sånn. (Men Mikro sitt er vasket i maskin sikkert ti ganger. Jeg tok sjangsen, da alternativet var å kaste det. Hun spydde tran på det. Så det var vasket og lufttørket og vasket og tørket og luftet og vasket og eddikk og hvem vet. Men det tålte ullvasken i vår maskin altså. Og det er håndvaskull egentlig. Så når en av dem uheldigvis får omgangssyke i ulltøy.... da tok jeg ut ull fra vaskemaskina fortsatt med spy på. Derved måtte det få kraftigere vask...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 20:33   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ullvask

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har en temmelig ny maskin, men ullprogram gjør på ingen måte ullen ren. Jeg tror jeg må begynne å kjøre ullsokkene på vanlig 40 graders vask.

Jeg gjør også det.

Temperaturen er jo ikke problemet for ull (ull kan jo faktisk kokes), det er temperaturforskjellen som er problemet. Min erfaring er at ullen blir ørlite grann tovet på vanlig vask.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 20:33   #11
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ullvask

Janus-ulla vår, og Pierre Robert har tålt/tåler både 40 og 60 graders normalvask, også uten ullvaskemiddel ...det hender nemlig!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 09:57   #12
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Ullvask

Takk for svar! Jeg hadde zanussi vaskemaskin før og likte ullprogrammet der veldig godt. Men denne er ikke like suveren. Men jeg kan nok stappe litt for mye selv om jeg ikke tar full maskin. Men ja, tøyet hviler mer enn det vaskes og det fungerer sikkert på lammeullsgensre til voksne, men ikke ullundertøyet til minsten her.
Jeg bruker alltid ullvask men da skal jeg begynne å ta det på et annet program. Har jo hatt noen uhell, senest i helgen med en Sefa strømpebukse uten at den døde. Er stort sett janus og PR ull vi har også.
Sokker går sammen med alt annet tøy.... Ga opp for lengst å ta det på ullvask...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no