Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kvalitet på telys?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-11, 23:55   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Spørsmål

Kvalitet på telys?

Barnet har gjenvinningsprosjekt på skolen, innebærer at familien renser ut telys om dagen ( samler metallkapslene.. )

Legger da merke til at de er mer forskjellige enn jeg har vært klar over ( har rekruttert noen til å "levere" siden vi ikke brenner lys selv i særlig grad). Noen lys kastes omtrent "fulle" fordi veken flyter rundt og forsvinner "nedi der", på noen er platen som holder veken helt løs, på andre sitter den fast med litt "klister".

Ser på Meny at de har to ulike forpakninger som ser ganske like ut, en "liten" pose ( heter unik eller no) og en storpose fra First Price. De første telysene "kupler" seg litt over kanten, de siste er helt flate. Men de kommer fra samme leverandør Unil - og de er begge laget av 100 % parafin ( men er det lik parafin!?)

Er det noen der ute som er gode på telys? Erfaringer? Dårlige? Gode? Og - hvem syns du er best?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:58   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.007
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg er faktisk mest fornøyd med Ikeasine.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 09:26   #3
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg kjøpte en storpakke på Jysk, og den var av veldig dårlig kvalitet. De lyser mye svakere enn alle andre jeg har hatt i hus.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 09:35   #4
Tranquil
Erfaren
 
Tranquil sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 912
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Kjøper bare de som er laget av ren stearin, har kjøpt på obs og Nille, vært fornøyd med begge.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 10:13   #5
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Nilles telys brenner helt opp, veldig bra kvalitet. På OBS er de med grønn veke de beste.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 13:00   #6
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.487
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg er faktisk mest fornøyd med Ikeasine.

Jeg har hatt skumle opplevelser med ikea sine. En gang jeg hadde flere på samme fat lagde de en stor flamme som var vanskelig å få slukket igjen, og det endte til slutt med at brannvesenet måtte komme. Lys med mye olje (parafin) er ikke bra.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 13:02   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg liker Nille sine. De har nok flamme. Enkelte andre får bare sånn liten og teit flamme.

  Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 13:25   #8
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg har hatt skumle opplevelser med ikea sine. En gang jeg hadde flere på samme fat lagde de en stor flamme som var vanskelig å få slukket igjen, og det endte til slutt med at brannvesenet måtte komme. Lys med mye olje (parafin) er ikke bra.

Dette skjedde på en fest jeg var på forrige helg!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 13:46   #9
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg har hatt skumle opplevelser med ikea sine. En gang jeg hadde flere på samme fat lagde de en stor flamme som var vanskelig å få slukket igjen, og det endte til slutt med at brannvesenet måtte komme. Lys med mye olje (parafin) er ikke bra.

Det kan faktisk være pga at de sto sammen på et fat, uavhengig av produsent. Telys utvikler mye varme når de brenner, og står de samlet kan temperaturen bli så høy at de selvantenner.

Har opplevd det selv, og det er ikke noe kjekt! Etter at jeg ble mer bevisst på å ikke sette lysene så tett sammen har jeg imidlertid ikke opplevd det.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:08   #10
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg bruker IKEA sine en del, men har også hørt at disse holder høyere temperatur enn en del vanlige telys så risikoen for høy flamme/at telysene skal ta fyr er visstnok større på disse. Temperaturen på telysene kan variere veldig fra merke til merke, og de beste er helt klart de som ikke blir så veldig varme (pga brannfaren). Det er også forskjell i blyinnholdet, men brenne tiden synes jeg er rimelig lik på de aller fleste. De som var i 100-pakning fra Rema var veldig dårlige, mener jeg å huske, men det er noen år siden jeg har brukt de nå så de er muligens blitt forbedret.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:23   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.007
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg har aldri opplevd noen skumle episoder med Ikea sine lys men duni sine overtente en gang. Jeg bruker mye telys men brenner alle i egnet glass.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:31   #12
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Er veldig godt fornøyd med IKEA sine og har ikke opplevd det som beskrives ovenfor her. Og jeg har vært gjennom noen 100-pakninger altså.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 21:45   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Det er lurt å velge seg telys med 100% stearin og ikke parafin.

Lys som står tett sammen brenner og renner på andre måter enn det som er tenkt. Det gjelder både telys, kubbelys og kronelys.

En grunn til overtenning kan også være forurensning i stearinen/parafinen.
Det er veldig vanlig fikk jeg beskjed om etter at et telys "eksploderte" i ansiktet mitt.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 23:46   #14
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg er fornøyd med Ikea og Nille sine telys.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 23:48   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg var ikke fornøyd med noen telys inntil jeg oppdaget noen på Nille som var høyere enn vanlige og brenner i 8 timer. Minst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 23:49   #16
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg var ikke fornøyd med noen telys inntil jeg oppdaget noen på Nille som var høyere enn vanlige og brenner i 8 timer. Minst.

Jepp, de er kjempegode.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 09:05   #17
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg er veldig fornøyd med Ikea sine, de brenne jevnt og helt ut. Aldri opplevd noe skummelt med de. Jeg er også veldig fornøyd med de gjennomfarvede jeg kjøper på det lokale lysstøperiet. De brenner lenge.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 10:02   #18
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Jepp, de er kjempegode.

Jeg bruker bare de, i blanke polykarbonatkopper, ikke metall.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 16:28   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Nille sine t-lys.

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 17:23   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvalitet på telys?

Jeg har dårlig erfaring med Nille sine, de brenner aldri ut all stearinen, og det irriterer meg skikkelig, for de er skikkelig dyre.

Min personlige favoritt er IKEA sine.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no