Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

[Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Er skoleuniform et alternativ å vurdere?
Nei, barn skal ikke uniformeres, men må få kle seg individuelt 42 36,52%
Nei, skoleuniform vil bli for dyrt 1 0,87%
Kanskje, jeg er usikker 23 20,00%
Ja, dette bør vurderes 27 23,48%
Ja, dette bør innføres 18 15,65%
Hoppetau 4 3,48%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-15, 14:10   #121
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.832
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg har ikke noe spesielt imot skoleuniformer, bortsett fra at det er store forskjeller på hvor varme klær unger har på seg, så jeg er litt i tvil om hvordan det ville fungert i praksis i Norge. Noen er kokvarme, andre er frossenpinner.
Noe jeg synes er en uting er at mange skoler lar ungdommer bruke mobiltelefoner ol i friminuttene. Jeg ser at det skaper kjøpepress, ungdommer får kommentarer fordi de ikke har tlf eller har "dårlige" telefoner. Jeg synes ikke skolene skal være med på dette, og ønsker mobilfri sone på skolene.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-17, 09:16   #122
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Det har vært en del diskusjoner i Storbritannia det siste året når det gjelder skoleuniformer. F.eks. har gutter som ble tvunget til å gå med langbukser i sommervarmen, protestert ved å komme på skolen i skjørt slik jentene ved skolen hadde lov til.

Denne uken ble elever ved Kepier utestengt fra skolen fordi de hadde skoleuniform fra fra feil leverandør.

Sitat:

Pupils were forced to line up in the rain outside the gates of Kepier school in Houghton-le-Spring this week while teachers checked to see whether they were wearing the right £15.99 trousers in the the correct colour.

In scenes likened to “life in North Korea”, those who failed were sent home.

The school defended the move, saying it had told parents that only clothes of a particular colour and bought from a particular supplier were allowed for “consistency”.

Den minnet meg om diskusjoner vi har hatt på FP om dette. Ikke helt heldig ressursbruk, og heller ikke akkurat positivt for skolemiljøet kanskje? Og jeg ser at det jeg skrev i denne tråden ikke var helt på jordet når man tenker på utfordringer som kan oppstå hvis skoleuniform skulle innføres i Norge.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvis dette skal fungere, må skolen bruke tid på å håndheve reglene strengt. Slik at ikke Lise lurer seg til å ha en "merkeutgave" av den skoleautoriserte genseren, mens Lotte har den som deles ut til de "sponsede" familiene. Tid skolen egentlig skal bruke på læring. Jeg kan ikke skjønne at det kan være en god idé eller positivt i forhold til hva som er skolens egentlige oppgave.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dere som svarer ja på at dette bør innføres, hvordan ser dere for dere at dette skal gjennomføres i praksis? Inkl. hvordan skolen skal kontrollere og sanksjonere overfor elever som ikke følger reglene.

Jeg er fortsatt sterkt imot.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-17, 09:23   #123
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jepp. Svigerinna mi som er engelsk og bor i England, sa at hun måtte være tidlig ute med å kjøpe uniformen, for det kunne bli utsolgt. Og da var det ingen kjære mor, da fikk ikke barnet møte opp på skolen, selv om det ikke var foreldrenes feil at det var utsolgt. Så hun kjøpte uniform så snart de fikk utstyrslista i mai, og fikk elleveåringen sin til å prøve klærne hver uke gjennom sommerferien i tilfelle han hadde vokst ut av noe. Svindyrt og veldig, veldig stressende.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-17, 09:23   #124
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.910
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Det er jeg også noen. Kjøpe- og motepress mellom barna erstattes av nedverdigende merkeundersøkelse fra skolens personale. Kjempeflott forbilde det der. For noen år siden prøvde jeg å finne litteratur/forskning som kunne si noe om hvorvidt skoleuniform virkelig gir bedre skolemiljø og/eller mindre motepress. Det klarte jeg ikke gitt. Noen andre som har det?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-17, 09:26   #125
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det har vært en del diskusjoner i Storbritannia det siste året når det gjelder skoleuniformer. F.eks. har gutter som ble tvunget til å gå med langbukser i sommervarmen, protestert ved å komme på skolen i skjørt slik jentene ved skolen hadde lov til.

Storbrittania er vel ikke kjent for å være spesiellt fleksible når det kommer til uniform. Vi bodde i England når eldste var liten, og hun skulle egentlig begynt på skolen der, men vi flyttet hjem sommeren før (det hadde ingenting med skoleuniform å gjøre altså), og på den skolen hun sognet til fikk jentene ikke lov til å gå med bukse. Og ikke strømpebukse. Tuller ikke. Høye knestrømper var greia. Det blir kaldt og surt i England om vinteren altså, og fireåringer skulle ikke ha lov til å ha på bukse?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-17, 11:53   #126
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.811
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg kan ikke forstå at det er mulig å starte med skoleuniform nå mår det ikke er tradisjon for det. Med det klima vi har, ulik økonomi, ulik oppfatning av hva som er behagelig og nødvendig osv.

Jeg har heller ingen tro på at det fjerner ulikheter og press. Det flytter det bare over til andre arenare.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no