Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få barn til å spise fisk?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 21:20   #1
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Hvordan få barn til å spise fisk?

Mine barn har i det siste fått det jeg kaller sære nykker, hvorav "null" fisk er en greie. Jeg er innmari glad i fisk selv, og synes det er synd de ikke får i seg annet enn fiskepudding, fiskepinner, fiskeboller og fiskekaker. Jeg vet minstemor får velge bort fisken hos sin bestemor, noe som ikke er et alternativ hos meg. Jeg har hverken tid/ork/energi/lyst til å lage en egen middag til ungene. Den eldste spiser i det minste litt, men det er ikke akkurat noe å rope halleluja etter det heller.

Har dere noen tips til å få dem tilbake til "normalen"?

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:23   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Tja, jeg ville bare sett det an en periode jeg, latt dem spise av tilbehøret, oppmuntret til å smake, ikke lagd egen mat til dem, men tatt det med ro. Vi har lange perioder hvor S på snart 3 BARE spiser av fisken, eller BARE spiser pastaen, eller BARE spiser brokkoli; men han får aldri egen mat, vi pusher litt til smaking og tar det ellers med ro. Det går seg nok til. Vi har litt sånn "nå må du ta 1 fiskebit før du får mer ris" innimellom, litt avhengig av dagsform og hvor lovende ting virker.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 02-02-08 kl 21:36. Årsak: Eh, S er snart 3, ikke snart 2
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:34   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Ztjerna elsker laks. Fordi den er rosa . Rooooosa fisk mottas med stor jubel. Hos jenteforeldre har jeg hørt at den kalles prinsessefisk. Verdt et forsøk eller kanskje allerede prøvd?

Ellers ville jeg bare ikke laget noe annet, tenkt at det tross alt er fisk i disse utvannede produktene og ventet til fasen går over.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:36   #4
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Server laks og si det er kylling Har en fireåring som spiser masse laks når jeg sier det er kylling men ingenting hvis vi sier det er fisk.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:38   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Server laks og si det er kylling Har en fireåring som spiser masse laks når jeg sier det er kylling men ingenting hvis vi sier det er fisk.

Jeg synes ikke man skal lyve til barna om hva det er de spiser. Det ble gjort mot meg i min barndom ("nei det er ikke hvalkjøtt, det er okse") og jeg stolte aldri på maten den personen serverte meg igjen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 16:49   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Server laks og si det er kylling Har en fireåring som spiser masse laks når jeg sier det er kylling men ingenting hvis vi sier det er fisk.

...jeg sier bare at det er nydelig kjøtt

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 12:08   #7
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Dere som dypper mat i "ting"


Er det ren yogurt naturell og ren kesam?
*for om det er det som dere bruker så kan jeg bare gi opp den tanken turbo fnyser at kesam, enig med han det smaker herk*

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:01   #8
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Dere som dypper mat i "ting"


Er det ren yogurt naturell og ren kesam?
*for om det er det som dere bruker så kan jeg bare gi opp den tanken turbo fnyser at kesam, enig med han det smaker herk*

Liker han noe annet da? Lettrømme, soyasaus, sweet chili, guacamole, ketchup, mild sennep, mangochutney? Blander du feks litt kesam (rømme, om dere liker det bedre) med honeydijonsennep, får du en mild og barnevennlig dip, samme med sweet chili.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:53   #9
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Liker han noe annet da? Lettrømme, soyasaus, sweet chili, guacamole, ketchup, mild sennep, mangochutney? Blander du feks litt kesam (rømme, om dere liker det bedre) med honeydijonsennep, får du en mild og barnevennlig dip, samme med sweet chili.

Takk for tips.


Jeg har før innrømmet at jeg er ikke verdens beste kok, men er lærevillig og med en ss hjelp så går ting så mye bedre hehe


Turbo spiser ketchup på alt nesten
I går skulle han tilogmed ha det på makaronisuppa men der sa mammaen "nei" hehe


sweet chili har vi aldri prøvd.
Er det sånne glass flasker med oransj innhol eller?
*mener jeg har sett no flasker på butikken*


Vi bruker svært lite sause og sånt.

Så er svært dårlig på å tenke ut nye triks å eks finne saus som passer til.
:jeg liker ikke brunsauser og sånt så er vel derfor vi har lite sauser og for at mann slanker seg hehe:

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 14:35   #10
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Jeg har lurt på det samme en stund, gutten har vært inne i en nekte å spise fisk periode, etter at en kamerat i barnehagen fikk knekkebrød når de andre fikk fisk. Før det elsket han fisk i alle varianter. Men i går så det ut til at han tok hintet igjen, spiste seiefilet som om det var noe helt annet, bestikkelsen var biola da riktig nok, men det er greit.

Forøvrig vil han ikke ha tomatsaus heller for tiden eller kjøtt (eller mange andre ting), men har merket at denne fasen er på vei til å gå over. Så regner med det går seg til. Forøvrig er jeg tilhenger av en middag, og man skal få alt på tallerkenen og helst smake litt av det. Om ikke alt blir spist opp får så være, det går nok over.
Vi hadde foresten pannekakenekt også en 6 mnd tid, men det er en av favorittene nå for tiden.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:36   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Hos oss er det veldig stas å dyppe fisk i kesam. Forsøkt det?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:37   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Ja dypping er stas! Ztjerna fikk dyppe kylling i yoghurt naturell sist helg, og den gikk ned. Han har aldri villet smake ren kylling før.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:39   #13
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

I kesam? Aldri prøvd, men skal prøve.

Som mamma til 2 jenter,føler jeg alt er prøvd mht rosa fisk. Og det gikk en periode, men så plutselig forsvant all vilje til å spise noen typer... Utrolig slitsomt egentlig. Oliven spiser de, men fisk?

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:40   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Vi har stort hell med teryakimarinert laks. Kan det være en ide? Og så dyppe i kesam kanskje? *dobbel triksing*

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:48   #15
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Marinert fisk ja? Kanskje det er tingen? *utspekulert* Men minimor får lås på kjeven når hun ser det er fisk i nærheten, så jeg tviler på det funker. Om jeg da ikke kaller det noe annet. Noe som sikkert vil bite meg bak etter kort tid, da hun er en skikkelig gluping.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:50   #16
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.715
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Tre fisken på spyd? Det er en hit her hjemme.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:00   #17
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Lag grillspyd med laks/ørret, potet, gulrot, brokkoli, løk osv. Grill i stekeovnen. Server med f.eks ris. Nam.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:12   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Lag tomatsausbasert fiskeform. Den fine, tette rødfargen fra tomatsausen gjemmer nesten bort hele fisken.

Jeg syns Barillas glass med tomatsaus med basilicum er geniale. Disse er uten konserverings- eller tilsettingsstoffer. Dyrt, men kjempegodt. Hvis du blander et glass Barillasaus med litt buljongvann, en skvett fløte/ rømme/ creme fraise for å mildne litt og heller over fisk + grønnsaker (jeg bruker gulrøtter, løk og squash for eksempel) og gratinerer med ost, har du en super fiskeform.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:10   #19
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.479
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Jeg er så enkel at om de ikke vil ha fisk, så ville jeg latt være å stresse så voldsomt med det i en periode. Men jeg er sikkert farget av at jeg ble tvunget til å smake på all fisk som ble servert da jeg var yngre, og det var ikke før jeg kastet opp hele måltidet at foreldrene mine innså at jeg faktisk blir fysisk dårlig av fisk.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:15   #20
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg er så enkel at om de ikke vil ha fisk, så ville jeg latt være å stresse så voldsomt med det i en periode. Men jeg er sikkert farget av at jeg ble tvunget til å smake på all fisk som ble servert da jeg var yngre, og det var ikke før jeg kastet opp hele måltidet at foreldrene mine innså at jeg faktisk blir fysisk dårlig av fisk.

Jeg er videre enig med Adrienne, jeg synes heller ikke det er så ille at små barn kun liker "spedde" fiskeprodukter av typen fiskekaker. Men jeg ville ikke lagd spesialmat til dem av den grunn, da fikk de heller spise bare tilbehør når man hadde annen slags fisk - jeg ville nok imidlertid passet på å ha fisk de likte ganske ofte.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no