Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-11, 21:14   #81
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg var på biblioteket i nærmeste by hver fjortende dag og byttet ut en skolesekk med lånebøker, så det skal noe til for at bøker skiller seg ut i mengden. Men noen av dem jeg husker spesielt er bøkene i "Det vesle huse" serien. Hadde en samleserie (Bokklubben?) og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest dem. Narnia-bøkene gjorde også sterkt inntrykk. Jeg har også lest de tre første bøkene i Cynthia Voigt sin serie om Tillermann-barna (Den lange veien hjem osv.) utallige ganger. Oppdaget akkurat nå at det faktisk er syv bøker i serien, men alle ble ikke oversatt til norsk. Tror nesten jeg må kjøpe dem og lese dem!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 21:29   #82
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

"Isabel: Et gatebarn i Rio" er den boken som helt klart gjorde sterkest inntrykk. En veldig sterk bok som jeg fortsatt tenker på nesten ukentlig, enda det er sikkert 10 år siden jeg leste den sist.
Ellers var også "Jeg savner deg, jeg savner deg!" (som forøvrig blir filmatisert nå!) og "Den lange veien hjem" bøker som gjorde inntrykk.
Mio min Mio. Hardy-guttene. Momo hadde flere kasser med mammas gamle Bobseybarna og Hardy-guttene som jeg slukte.
Og så hadde jeg veldig lyst til å bo på landet og ha plass til hest når jeg leste Kate-bøkene.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 22:30   #83
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg var på biblioteket i nærmeste by hver fjortende dag og byttet ut en skolesekk med lånebøker, så det skal noe til for at bøker skiller seg ut i mengden. Men noen av dem jeg husker spesielt er bøkene i "Det vesle huse" serien. Hadde en samleserie (Bokklubben?) og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest dem. Narnia-bøkene gjorde også sterkt inntrykk. Jeg har også lest de tre første bøkene i Cynthia Voigt sin serie om Tillermann-barna (Den lange veien hjem osv.) utallige ganger. Oppdaget akkurat nå at det faktisk er syv bøker i serien, men alle ble ikke oversatt til norsk. Tror nesten jeg må kjøpe dem og lese dem!

Hva??? Jeg har bare de to første. Må ut å lete.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 22:45   #84
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Og Gunda Gravemaskin.

JAAAH!!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 23:25   #85
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Og Stompabøkene! Jeg elsket dem.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 23:31   #86
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.416
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Quo Vadis i 10-årsalderen. Da skjønte jeg at det fantes andre bøker å lese enn frk Detektiv og Hardyguttene.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 23:32   #87
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg hadde en gammel bok jeg hsuker veldig godt. Rakkerunge eller noe sånn heter den.
(husker dog innholdet veldig godt)
Gud som jeg gråt av den boka.
Jeg elsket å lese når jeg var yngre (det har ikke forandret seg da).

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 23:38   #88
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg leste masse, men ingen kan ha utmerket seg veldig spesielt for jeg husker ikke hva de handler om lenger. Dvs jeg husker å ha lest dem og om de var gode, men jeg kan ikke gjenfortelle innholdet. Men så leser jeg aldri en bok flere ganger heller da (med mindre det er for barna). Men jeg slukte alt av Evy Bøgenes, Inabøkene, endel Bobseybarna og Jørgen+Anne=sant og andre vanlige jentebøker. Og alt som kom ut i Pennyklubben over flere år da. Samt at jeg leste masse Starlet og tuppen og Lillemor med glidende overgang til Romantikk forholdsvis tidlig (leste hos bestemor).

Nå om dagen leser jeg helst krim, men har også prøvd meg litt på skjønnlitteratur igjen med varierende hell.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 23:41   #89
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg virkelig elsket "Heidi":


Og når jeg ble litt eldre, så leste jeg bøkene om Adrian Mole i filler:

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 00:04   #90
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg slukte bøker som barn. Men de bøkene jeg elsket mest som liten opp til tiårsalderen var Verdens vakreste eventyr, helst lest høyt av farmor. Kjøpte serien brukt på finn forleden.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 00:22   #91
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

En verdensomseiling under havet av Jules Verne, uten tvil og Robinson Crusoe.

Jeg fikk guttebøkerne etter min far og farfar, og der var de og mange andre skatter.

Ellers var det flere, som Hardyguttene og Nancy Drew.


Jeg slukte også bøker, og lå med lommelykt under dynen for å få lys på kveldene etter at mamma hadde vært å slått av lyset for nte gang...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 07:20   #92
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Quo Vadis i 10-årsalderen. Da skjønte jeg at det fantes andre bøker å lese enn frk Detektiv og Hardyguttene.

Ja! Hvordan kunne jeg glemme den?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 07:25   #93
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Åh, hvordan kunne jeg glemme "Mitt Skattkammer", en bokserie som sto i hylla hos bestemoren min, som mamma og søsknene hennes hadde da de var små

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:07   #94
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Mio, min Mio gjorde inntrykk. Ellers leste man jo Katitzi, Anne-Cath Vestly-bøkene, Frøken Detektiv osv, men vil ikke si det gjorde store inntrykk.
Sagaen om Isfolket var stort som fjortis.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 09:01   #95
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Glemte "Den hemmelighetsfulle øya" av Jules Verne. Og alle Davy Crockett-bøkene.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 09:22   #96
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Åh, hvordan kunne jeg glemme "Mitt Skattkammer", en bokserie som sto i hylla hos bestemoren min, som mamma og søsknene hennes hadde da de var små

Den elsket jeg også og særlig eventyret om Pomperipossa.

  Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:20   #97
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Åh, jeg glemte Jernbanebarna. Den var vidunderlig, og ble lest utallige ganger.

Oslo78: Den tredje boka finnes i alle fall på norsk, men de fire påfølgende finner jeg bare på engelsk.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:24   #98
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.501
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Åh, hvordan kunne jeg glemme "Mitt Skattkammer", en bokserie som sto i hylla hos bestemoren min, som mamma og søsknene hennes hadde da de var små

Den har vi hjemme også, fra når jeg var liten.

Jeg er utrolig glad for at mamma har tatt vare på alle bøkene våre fra vi var små, jeg har overtatt alle utgivelsene fra Bokklubbens barn og ungdomsbokklubben fra omtrent 1980 til 1998 tror jeg. Huset fullt!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:27   #99
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.148
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jules Verne leste jeg også masse av! Og mammas gamle "ungpikebøker", når jeg var på ferie hos mormor - Pams Paradis er vel en av dem jeg husker best der, og så Småfrøknene, og så en jeg ikke husker navnet på, om en vestlandsbygdejente som dro til byen for å gå på gymnas, og som spilte fiolin og strikket masse, og ble forelsket i en gutt fra en "urban" dansk familie, som var et stort pianotalent. Og ellers hos mormor leste jeg Ulvehunden av Jack London, en av de få "voksenbøkene" etter morfar som var av interesse for meg.

Og så husker jeg veldig godt en ganske tykk bok med eventyr og bilder av Elsa Beskow. Nå husker jeg selvsagt hverken hva boken eller noen av eventyrene het, det er kanskje aller mest bildene som sitter igjen. Var det ikke bilde av en ung prins på hvit hest på forsiden, mon tro?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:30   #100
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.774
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg har full bokhylle på loftet med alle mine barndomsbøker. Mange minner.
Klarer liksom ikke å velge men jeg leste masse Bakkebygrenda, Madicken, Bobseybarna og Lykkebarna.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no