Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når kyr og hester føder

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-08, 19:24   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Når kyr og hester føder

Jeg så på "Dirty jobs" på Discovery i dag siden jeg ligger hjemme med et kuppelhue av en annen verden, snørr i hele hodet og null energi. Det handlet om å være inseminatør og fødselshjelper for kyr. Da kom jeg på at jeg har lurt på noe ang. fødende kyr og hester før. Dyreungen blir alltid dratt så hardhendt ut av mora, man lar ikke fødselen gå sin gang. Det festes tau rundt bena til føllet eller kalven så fort de stikker ut, også tar voksne folk i med hele sin vekt i å trekke babyen ut i verden. Hvorfor så travelt? Hvorfor ikke la moren føde i sitt eget tempo? Er ikke oppalede dyr lenger i stand til å føde på egenhånd? Opplys meg, allvitende FP'ere.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:40   #2
Anneliane
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 33
Anneliane har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Eg har vokse opp på gard, og kua kalvar i eige tempo. Berre dersom kalven ligg skeivt, eller det tek for lang tid slik at det er fare for ku/kalv brukar ein metoden du skisserer med tau.

Anneliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:57   #3
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Hos oss kalver flesteparten på egenhånd. Det hender det trengs en hjelpende hånd, men det er sjelden.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 20:20   #4
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Jeg tror også at det er mest vanlig at man lar dyrene følle, kalve og lamme i fred men at de i likhet med oss mennesker også kan oppleve litt komplikasjoner underveis. Da er det greit med en hjelpende hånd, i likhet med av vi mennesker får drahjelp i form av vakum, tang etc.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 21:29   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Så det er ikke vanlig å dra ungene ut, altså. Det var betryggende å høre.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 21:39   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Flesteparten av dyrefødsler skjer vel uten hjelp ja, men det er de tilfellene hvor hjelp trengs som vises på tv. Mest spennende det, liksom.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 14:34   #7
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Det er en del raser av storf som ofte får problemer med naturlig fødsel. Skyldes vel ensrettet avl mhp. ønskede egenskaper som melkeproduksjon, uten at det er tatt hensyn til eventuelle mindre ønskelige egenskaper. Har ikke peiling på hester, men det kan vel være tilsvarende forhold som gjelder der (dog ikke motivert av melkeproduksjon, akkurat).

Vi hadde Hereford-krøtter noen år før småbruket ble lagt ned, og dem var det aldri noe trøbbel med (i motsetning til NRF som vi hadde tidligere). Hadde en flokk med én okse og et litt variabelt antall kyr; de gikk sammen og ordnet seg selv, og så dukket det opp nye kalver helt uten at vi trengte å blande oss borti prosessen.

Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 15:26   #8
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

De ordnet seg selv, det var da en sjarmerende måte å si det på.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 15:56   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Det hadde vel ikke vært en "dirtyjob" om man stod å så på.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 16:00   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Normale fødsler er ikke like kult å vise på "dirty jobs" .

Jeg har sett mange kalvinger i mitt liv, men har aldri vært med på at det har vært behøvd assistanse. Jeg vet at det trengs assistanse noen ganger, men da er det for å redde ku/kalv, ikke for å plage dem unødig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 16:09   #11
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Siden 2003 har jeg fått med meg en kalvefødsel, resten har vært født når vi har kommet for å sjekke (blandings kjøttfe/ammekuer). Fikk filma den, måtte ha dokumentasjon at jeg fikk den med meg

Før 2003 var det nrf kuer her(melkekuer), men kan ikke huske at vi måtte assistere noe særlig, mannen hjalp til litt på en av de siste husker jeg, men det var mens kua hadde ri og bare dro litt med hendene.

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 16:30   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Hadde en flokk med én okse og et litt variabelt antall kyr; de gikk sammen og ordnet seg selv, og så dukket det opp nye kalver helt uten at vi trengte å blande oss borti prosessen.

Moder natur ordner opp.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Normale fødsler er ikke like kult å vise på "dirty jobs" .

Du sier noe. Men jeg fikk inntrykk av at det å dra ut kalver med rå makt var det som var vanlig, og derfor var det å drive med storfe en dirty job.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 16:33   #13
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Du sier noe. Men jeg fikk inntrykk av at det å dra ut kalver med rå makt var det som var vanlig, og derfor var det å drive med storfe en dirty job.

Nå er det vel noen land som har en litt annen dyrevelferd enn Norge og raser som er mindre «selvhjulpne», så kanskje det har noe med saken å gjøre?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 16:52   #14
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kyr og hester føder

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Nå er det vel noen land som har en litt annen dyrevelferd enn Norge og raser som er mindre «selvhjulpne», så kanskje det har noe med saken å gjøre?

Kanskje. Disse kuene så ut som de vanlige norske (NRF), men de var sorte og hvite.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no