Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Fra barn til borger" - dokumentar

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-16, 21:40   #21
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Sjarmerende juletale... Not.

Trodde nesten det var tull.. Men tydeligvis ikke.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-16, 21:32   #22
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.543
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Denne brukte jeg 45 minutt på å se nå, og jeg angrer på at jeg så den. Jeg ble bare trist og sitter igjen med en vond klump i magen...
Jobber som pedagog, og jeg håper virkelig at barna blir mer anerkjent i det daglige enn hva denne dokumentaren viser.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 09:01   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Denne brukte jeg 45 minutt på å se nå, og jeg angrer på at jeg så den. Jeg ble bare trist og sitter igjen med en vond klump i magen...
Jobber som pedagog, og jeg håper virkelig at barna blir mer anerkjent i det daglige enn hva denne dokumentaren viser.

De gjør det.

Jeg har erfaring med en av lærerne i denne filmen, og erfaringen er en helt annen enn det som fremstilles. Streng og med klare regler, ja. Men også varm og omsorgsfull, og det så vi ikke noe til i denne filmen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 11:14   #24
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Jeg hadde jo barn på denne skolen en gang, og ut fra det jeg har lest om filmen (jeg har ennå ikke sett den selv) kjenner jeg ikke igjen beskrivelsen.
Jeg hadde bare positive erfaringer med førsteklassing der, lærere, rektor, inspektør og AKS var fantastiske i mine øyne. Trygt og godt, et varmt og inkluderende miljø, og glade barn som fikk opplæring tilpasset deres nivå. Min sønn, som dro derfra da han skulle begynne i tredje (går nå i sjette), snakker fremdeles om den skolen og ønsker seg tilbake.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 11:18   #25
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Hvis vi ser bort fra et par grelle og kanskje nokså tendensiøst vinklede scener, synes jeg filmen først og fremst viser hvor stor overgang det er for et barn å skulle venne seg til klasseromsundervisning, og hvor problematisk vanlig klasseromsundervisning egentlig er. I en ideell verden skulle jo barna ha vært i mye mindre grupper og fått mye mer personlig kontakt mye lenger enn de gjør.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 12:41   #26
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hvis vi ser bort fra et par grelle og kanskje nokså tendensiøst vinklede scener, synes jeg filmen først og fremst viser hvor stor overgang det er for et barn å skulle venne seg til klasseromsundervisning, og hvor problematisk vanlig klasseromsundervisning egentlig er. I en ideell verden skulle jo barna ha vært i mye mindre grupper og fått mye mer personlig kontakt mye lenger enn de gjør.

Det er jeg enig i. Da eldsten begynte der, var det nettopp en av tingene jeg satte så stor pris på - de var bare ti i klassen (de hadde valgt å dele 30 barn inn i tre klasser i stedet for to) og fikk mye en-til-en-oppfølgning av en nydelig lærer som så alle ungene der de var.
Men sånn egentlig bør jeg pelle meg langt ut av denne diskusjonen, all den tid jeg faktisk ikke har sett filmen og bare synsføler basert på min egen erfaring.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 12:44   #27
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det er jeg enig i. Da eldsten begynte der, var det nettopp en av tingene jeg satte så stor pris på - de var bare ti i klassen (de hadde valgt å dele 30 barn inn i tre klasser i stedet for to) og fikk mye en-til-en-oppfølgning av en nydelig lærer som så alle ungene der de var.
Men sånn egentlig bør jeg pelle meg langt ut av denne diskusjonen, all den tid jeg faktisk ikke har sett filmen og bare synsføler basert på min egen erfaring.

Det er jo fantastisk! Her er klasser på oppunder 30 helt vanlig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 20:30   #28
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.543
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hvis vi ser bort fra et par grelle og kanskje nokså tendensiøst vinklede scener, synes jeg filmen først og fremst viser hvor stor overgang det er for et barn å skulle venne seg til klasseromsundervisning, og hvor problematisk vanlig klasseromsundervisning egentlig er. I en ideell verden skulle jo barna ha vært i mye mindre grupper og fått mye mer personlig kontakt mye lenger enn de gjør.

Helt enig!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no