Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Klebersteinsovn, noen fyretriks?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-06, 23:24   #1
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Klebersteinsovn, noen fyretriks?

Jeg prøver å bli kjent med min klebersteinsovn. Første året jeg har en slik. Er det flere som har en slik og som er flinke til å få fyr. Jeg sliter fælt med det og kunne trenge noen tips. Har hørt at det skal være en "egen kunst" å fyre med en slik. Hvis det er slik, hva går eventuelt denne kunsten ut på? Trenger sårt noen gode triks. Har liksom annet å gjøre enn å pusle med denne ovnen også da.
Det er ikke så kaldt enda at jeg trenger den for varmens skjyld, men har nå liksom tenkt å bruke den i vinter for å spare litt strøm.

Min fremgangsmåte så langt er som følger:

Ruller noen avisballer i bunnen som jeg legger en ikea-kubbe på. Stiller to vedstykker på skrå med barken ned mot ikea-kubben. Legger en opptenningsbrikket på i-kubben. Passer på at den har god kontakt med minst et av vedstykkene. Tenner så på avissballene og briketten. Lar døra være åpen en stund til det er blitt fyr. Har også full trekk til å begynne med.
Denne fremgangsmåten er tydligvis ikke god nok, for det slukner for meg hele tiden.

Som dere skjønner blir jeg glad for gode råd.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 09:39   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klebersteinsovn, noen fyretriks?

Istedenfor avispapir ville jeg nok kjøpt opptenningsbriketter. Avispapir brenner dårlig nå i forhold til hva de gjorde før.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:12   #3
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Klebersteinsovn, noen fyretriks?

I dag har jeg fått skikkelig fyr, og det var på tide, for i går kveld kom kulda til sørlandet

Har fortsatt å bruke litt avis, men bruker også godt med tennbriketter. Er så heldige her at lokalavisen er god å fyre med. Søkte på nettet og fant noen triks når det gjaldt fyring i klebersteinsovn. Et eksempel er at man med fordel kan fyre fra toppen i stedet for fra bunnen. Kompromisset litt jeg da, og tenke på ca midt i vedhaugen.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:16   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klebersteinsovn, noen fyretriks?

Jeg har vanlig peis, bruker bare avis, ikke briketter. Trikset er å ha godt med opptenningsved, og å ikke legge på "kubber" før opptenningsveden er blitt til glør. Da raker jeg glørne helt frem i peisen, og legger kubbene oppå.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no