Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

#kvinnerinn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-15, 19:49   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

#kvinnerinn

Har dere sett kampanjen som er sparket igang for å bedre kvinneandelen i forbindelse med kommunevalget?

Det er en oppfordring til å stemme på det partiet man vil, men å i tillegg kumulere kandidater som er kvinner, yngre/eldre eller annerledes enn den vanlige mannen som stiller til valg.

Jeg må innrømme at jeg de gangene jeg har stemt har vært usikker på hvordan kumulering fungerer og vært redd for å gjøre noe feil.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 20:13   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: #kvinnerinn

Dette har jeg gjort med kvinner og yngre i alle år. Fint med fokus.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 20:43   #3
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: #kvinnerinn

Jeg tenker at det er viktigere at det er personer som er engasjerte og ønsker å være i politikken som kommer inn, kvinner eller menn, enn at kvinner fra langt ned på lista gis stemmetillegg og dermed kommer inn (og egentlig hadde sett for seg en varaplass, i verste fall).

Det heter ikke kummulering lenger, men stemmetillegg. Det gir du ganske enkelt ved å sette et kryss i firkanten ved siden av navnet til kandidaten du ønsker å gi stemmetillegg. Du kan også sette kandidater fra andre lister inn på din stemmeseddel, da får de også stemmetillegg. Det er avsatt plass til det på stemmeseddelen.

Selv står jeg på 8.plass på en liste, en ganske sikker plass. Likevel ville jeg sette stor pris på stemmetillegg som sikrer meg plass i kommunestyret. Så å gi stemmetillegg til kvinner høyt opp på lista er jeg veldig for. De har uansett et ønske om virkelig å være lokalpolitiker, ellers ville de ikke stått så høyt oppe.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 20:47   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Eg har og lagt merke til kampanjen og reagerer litt på same måte som Engasjert over her. Eg kan godt gi stemmetillegg til ei kvinne på 6. plass fordi eg veit at vedkommande er ein engasjert person som verkeleg har lyst til å bidra. Men eg er litt usikker på typiske listefyll-kandidatar og er redd for å stemme fram kvinner som står langt nede på listene, fordi dei er kvinner. Viss eg veit at vedkommande har noko viktig og positivt å bidra med er det noko heilt anna.

Eg skjønner poenget med utjamning og likestilling, men er likevel skeptisk til denne kampanjen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 20:58   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: #kvinnerinn

Står man på en liste må man jo påregne å bli innvalgt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 21:15   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: #kvinnerinn

Skeptisk? Til hva?

Jeg vil ha flere kvinner (svarte, grønne, blå, barnløse og flyktninger) inn i politikk. Så lenge navnet er på en liste, har man sagt ja til å velges. At bare 22% av ordførere i Norge er kvinner er jeg mer skeptisk til....

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 21:21   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: #kvinnerinn

Jeg sitter tett på lokalpolitikken, og det er plenty av folk høyt oppe på lister som er helt imbesille (men ikke alle selvsagt). Også finnes det dugandes folk lenger nede. Mye tradisjon og "alltid vært sånn".

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 21:38   #8
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: #kvinnerinn

Hvorfor skal kvinner være skeptiske til å gi stemmetillegg til kvinner, når mannfolk gir mannfolk stemmetillegg over en lav sko?

Jeg ser selvsagt "problemet" med å gi stemmetillegg til den som står nr 70 på lista, men det gjelder både for menn og kvinner.

Det viktigste er vel å gi stemmetillegg til de damene som står langt oppe på lista og har lyst, men som lett blir forbigått av mannfolka lengre ned fordi de lettere får stemmetillegg.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 21:52   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Skeptisk? Til hva?

Jeg vil ha flere kvinner (svarte, grønne, blå, barnløse og flyktninger) inn i politikk. Så lenge navnet er på en liste, har man sagt ja til å velges. At bare 22% av ordførere i Norge er kvinner er jeg mer skeptisk til....

Jeg er også der. Det er jo heller ikke rocket sience å sette seg inn i erfaringen og meningene kvinnene på lista til partiet ditt har.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 12:04   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: #kvinnerinn

Det er noe av det morsomste med lokalvalget at

1. man kan gi stemmetillegg som betyr noe
2. det er rimelig god sjanse for at stemmetillegg gir virkelige forandringer

Man bestemmer liksom litt "mer" enn ved stortingsvalg, på et vis...

Jeg har alltid gjort endringer på lista. Ofte til kvinner jeg vet er dugandes. Fordi - sorry - gamle gubber har uforholdsmessig mye innflytelse - også i nominasjonsprosesser (og garantert i alle partier, uavhengig av ev. kvoteringsregler). Det er også sånn at de som selv er i posisjon passer litt på posisjonen sin (de driver vel med politikk fordi de liker å ha innflytelse, det er liksom selve poenget. Og innflytelse er et knapt gode).

Hva mener de egentlig med "kvalifikasjoner" til å være folkevalgt?? De skal representere oss, liksom. Er de flinke, fornuftige damer, gjør de sikkert en god jobb. Det er ikke sånn nødvendigvis at de havner nede på lista fordi de er udugelige eller ikke "vil". Kanskje har de ikke de rette forbindelsene, kanskje er de ferske og noen av gubbene synes de får vente på.... "tur".

Så jeg setter stemmetillegg på damer jeg har tro på. Og noen ganger bare fordi gubben som står over dem er en jeg IKKE har tror på, og fordi det er et signal også at damene lengre ned på lista gjør det bedre enn ham (ja, jeg likte gamle dager bedre da vi kunne stryke folk, men dette er same, same but different).

Så kryss kvinner inn uansett parti, og stem ved alle valgene du kan (kommunestyre, fylkesting - og evt kirkevalg).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 14:45   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Det er det same eg reagerer på kvar gong det er snakk om kvotering og feminisme og slikt - og eg veit vel strengt tatt allereie at eg er ueinig med FP-folk flest på akkurat dette området. Eg meiner likevel at det blir eit for einsidig fokus på kjønn/ minoritetstilknytning i slike kampanjer. Det som er viktig for meg, når det gjeld likestilling, er at ein skal ha like rettar uavhening av kjønn eller gruppetilhøyrigheit. Og når det då blir snakk om å stemme på folk fordi dei er kvinner , reagerer eg med at dette er like mykje diskriminering som å stemme på folk fordi dei er menn. Eg synest likestilling er veldig viktig, men eg opplever tidvis den veldig sterke retorikken rundt kjønn som det motsette.

Når det gjeld kyrkjevalet synest eg den kampanjen som Åpen kirkegruppe har hatt i år er veldig mykje betre. For fire år sidan laga dei ein oversikt over synspunkt på homofili hos alle kandidatane. Nå har dei laga alternative lister. Det er altså ei liste over kandidatar som er nominert av den tradisjonelle nominasjonskomiteen og ei liste over kandidatar som er nominert av Åpen kirkegruppe, som er kandidatar som har sagt at dei ønsker å jobbe aktivt for homofile sine rettar i kyrkja.

#kvinnerinn-kampanjen framstår som ei hakket mindre gjennomarbeida og impulsiv greie frå Susanne Kalzua, som nærmast tenkte høgt i eit blogginnlegg. Eg vil gjerne stemme inn kvinner, men ikkje fordi dei er kvinner (eller invandrarar, unge, homofile eller what not). Eg vil stemme inn personar som vil jobbe for saker som eg opplever som viktige. Og eg er skeptisk til at kjønn blir ein avgjerande faktor.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 14:46   #12
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: #kvinnerinn

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det er det same eg reagerer på kvar gong det er snakk om kvotering og feminisme og slikt - og eg veit vel strengt tatt allereie at eg er ueinig med FP-folk flest på akkurat dette området. Eg meiner likevel at det blir eit for einsidig fokus på kjønn/ minoritetstilknytning i slike kampanjer. Det som er viktig for meg, når det gjeld likestilling, er at ein skal ha like rettar uavhening av kjønn eller gruppetilhøyrigheit. Og når det då blir snakk om å stemme på folk fordi dei er kvinner , reagerer eg med at dette er like mykje diskriminering som å stemme på folk fordi dei er menn. Eg synest likestilling er veldig viktig, men eg opplever tidvis den veldig sterke retorikken rundt kjønn som det motsette.

Når det gjeld kyrkjevalet synest eg den kampanjen som Åpen kirkegruppe har hatt i år er veldig mykje betre. For fire år sidan laga dei ein oversikt over synspunkt på homofili hos alle kandidatane. Nå har dei laga alternative lister. Det er altså ei liste over kandidatar som er nominert av den tradisjonelle nominasjonskomiteen og ei liste over kandidatar som er nominert av Åpen kirkegruppe, som er kandidatar som har sagt at dei ønsker å jobbe aktivt for homofile sine rettar i kyrkja.

#kvinnerinn-kampanjen framstår som ei hakket mindre gjennomarbeida og impulsiv greie frå Susanne Kalzua, som nærmast tenkte høgt i eit blogginnlegg. Eg vil gjerne stemme inn kvinner, men ikkje fordi dei er kvinner (eller invandrarar, unge, homofile eller what not). Eg vil stemme inn personar som vil jobbe for saker som eg opplever som viktige. Og eg er skeptisk til at kjønn blir ein avgjerande faktor.

Veldig enig med deg, nokon.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 14:50   #13
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Fikk ikke prikket deg nobon, men veldig enig i det du skriver. Veldig. Folk skal velges fordi de er rett person, helt uavhengig av kjønn.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 14:54   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg vil gjerne stemme inn kvinner, men ikkje fordi dei er kvinner (eller invandrarar, unge, homofile eller what not). Eg vil stemme inn personar som vil jobbe for saker som eg opplever som viktige. Og eg er skeptisk til at kjønn blir ein avgjerande faktor.

Alle vil vel ha personer som vil jobbe for det en syns er viktig. Det er vel like mye en kampanje for å få folk til å tenke anderledes og faktisk sette seg inn i lista til partiet sitt. Det er jo ikke slik at det er hårreisende store forskjeller innad i et parti, akkurat. Jeg syns det alltid blir konstruert opp en rekke mer eller mindre kredible problemstillinger når det blir snakk om å få kvinner og folk med innvandrerbakgrunn inn i verv. Ting endrer seg ikke om man ALLTID må nevne at vi må velge den beste når noen hinter om at kanskje man skal tenke på dem med litt annen bakgrunn enn det tradisjonelle. Det kan faktisk hende at de nettopp er den beste, men det finner man ikke ut om de aldri får lov til å prøve seg. Og feile et par ganger og lære av det.

Det er ingen som nevner at man må velge rett person, uavhengig av kjønn når man snakker om å få flere menn inn i tradisjonelle omsorgsyrker. Fordi man regner med at mennene som tar en slik utdannelse og har gode referanser faktisk er gode. Jeg skulle ønske at man tenkte slik om kvinner også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 14:57   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Jeg er også helt enig med nokon. Det har ingen verdi for meg i seg selv at den som sitter i kommunestyret har pupper, det er slett ingen garanti for hverken vett eller samme meninger som meg om noe som helst.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 15:02   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Jeg hadde imidlertid kunne stått bak en kampanje som oppfordret folk til å stemme og engasjere seg, og for den del gi stemmetillegg. Kampen for å få de rette menneskene inn, er selvsagt viktig. Selv om den hovedsakelig burde pågått under nominasjonen.

I min gamle kommune brukte jeg mye tid på å sette meg inn i personene, og strøk og kumulerte mye. I Oslo må jeg innrømme at det føles mindre fruktbart bare utfra størrelsen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 15:05   #17
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg hadde imidlertid kunne stått bak en kampanje som oppfordret folk til å stemme og engasjere seg, og for den del gi stemmetillegg. Kampen for å få de rette menneskene inn, er selvsagt viktig. Selv om den hovedsakelig burde pågått under nominasjonen.

I min gamle kommune brukte jeg mye tid på å sette meg inn i personene, og strøk og kumulerte mye. I Oslo må jeg innrømme at det føles mindre fruktbart bare utfra størrelsen.

Ja, det er ein av dei andre tinga eg stusser over, at dette kjem nå, like før valet. Og det er ein av dei tinga som får meg til å tenke at dette verkar litt impulsivt og lite gjennomarbeida.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 15:12   #18
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Alle vil vel ha personer som vil jobbe for det en syns er viktig. Det er vel like mye en kampanje for å få folk til å tenke anderledes og faktisk sette seg inn i lista til partiet sitt. Det er jo ikke slik at det er hårreisende store forskjeller innad i et parti, akkurat. Jeg syns det alltid blir konstruert opp en rekke mer eller mindre kredible problemstillinger når det blir snakk om å få kvinner og folk med innvandrerbakgrunn inn i verv. Ting endrer seg ikke om man ALLTID må nevne at vi må velge den beste når noen hinter om at kanskje man skal tenke på dem med litt annen bakgrunn enn det tradisjonelle. Det kan faktisk hende at de nettopp er den beste, men det finner man ikke ut om de aldri får lov til å prøve seg. Og feile et par ganger og lære av det.

Det er ingen som nevner at man må velge rett person, uavhengig av kjønn når man snakker om å få flere menn inn i tradisjonelle omsorgsyrker. Fordi man regner med at mennene som tar en slik utdannelse og har gode referanser faktisk er gode. Jeg skulle ønske at man tenkte slik om kvinner også.

Jo. Det er folk som snakker om riktig person uavhengig av kjønn når det er snakk om menn i omsorgsyrker og. Stadig fleire, heldigvis.

Eg synest det er viktig å velje folk med anna bakgrunn enn den tradisjonelle. Og det er heilt klart at nyutdanna og ferske folk bør få litt tid til å prøve og feile. Men eg ser ein tendens til det motsette i vår bydel. Vi har ein bydelsadministrasjon som er veldig opptatt av at dei tilsette i offentlege instansar skal gjenspeile befolkninga. Det har resultert i at ein møter veldig mange innvandrarar med varierande språkferdigheiter i tenestar underlagt bydelen. Eg har strevd med å gjere meg forstått både på NAV, helsestasjonen og når eg ein periode var så sjuk at eg trengde heimesjukepleie. Eg kjenner på frustrasjonen over å bu i ein bydel kor administrasjonen er meir opptatt av å tilsette minoritetar enn av å ha tilsette som klarer å kommunisere med brukarane. Og i slike tilfeller tipper det over - då er det ikkje likestilling lenger. Ein må kunne halde fast at det er ferdigheiter og kvalifikasjonar som er viktigast, ikkje gruppetilhøyrigheit. Og det går an å halde fast i dette utan å automatisk meine at ein må vere mann over 50 for å vere ordførar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 15:38   #19
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

I prinsippet er jeg enig med deg, nokon. Men ikke i praksis. Kommunestyrer rundt omkring i Norge har blitt gubbevelder. De legger vekt på saker de selv er mest opptatt av. Det er ikke nødvendigvis det samme som resten av samfunnet er opptatt av. DERFOR trenger vi mangfold. Ikke bare når selve beslutningen tas, mens i stor grad i forhold til hvilke saker som blir prioritert.

Jeg kommer til å skrive opp engasjerte kvinner fra andre lister på min egen stemmeseddel. Ikke alle, men de jeg vet ønsker å få til noe, uavhengig av partitilhørighet.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 16:00   #20
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.008
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: #kvinnerinn

Hadde alle velgere satt seg inn i både hvor stor vekt det har å sette ekstrastemmer i lokalvalget, OG satt seg inn i hva kandidatene sto for, så hadde vi ikke trengt sånne kampanjer.

Problemet er at mange tror at dersom de legger lista i urnen slik den er, så støtter man partiets prioriteringer. Men det som i virkeligheten da skjer, er at de andre som endrer på stemmesedlene faktisk bestemmer mer enn du som legger stemmeseddelen i urnen uten å gjøre noe. De som da får ekstrastemme er kun de som står forhåndsuthevet (tidligere kalt kummulert). Og siden undersøkelser viser at det ofte er eldre menn som benytter seg av denne muligheten, så består mange kommune- og bystyrer av mange gubber. Mulig de har lang erfaring, men de representerer ikke befolkningen, noe som er veldig viktig fordi man faktisk tar beslutninger som har mye å si for alle i kommunen.

De få kvinnene som kommer inn i kommunestyrer drives det i tillegg rådrift på, fordi i utvalg, som formannskap og planutvalg osv sier loven at det skal være likestilling. Dermed må kvinnene sitte i flere utvalg, og blir etter fire år helt utslitt, og orker ikke stille til gjenvalg. Og da må man få nye mer ukjente kvinner inn, som ikke har rukket å gjøre seg bemerket.


Sist redigert av LaBanga : 20-08-15 kl 16:06.
LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no