Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-15, 13:57   #301
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.835
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

De er sikkert primært påtenkt pendlere. Jeg gjorde et kjapt søk på innfartsparkering og kom inn på kommunens sider hvor de har kalt det Utfartsparkering?! Jaja, der står det ihvertfall et kart, og når man trykker på P'ene så står det hvor mange plasser og jeg så under noen av de jeg sjekket så benevnes de som innfartsparkering. Tror kanskje utfart er knyttet til Marka, men det blir jo uansett misvisende når headingen er utfart og ikke både innfart og utfart. Ihvertfall for turister.

Utfartsparkering er vanligvis ved inngangene til marka, ja.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 14:20   #302
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.932
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Kikker ut av vinduet mitt i kvadraturen nå, og ser: Trikk, brannbil (ikke i uttrykning) en av forsvarets biler( personbil med emblem) en stor lastebil, en taxi og en varebil, buss, en buss til, trikk, taxi - en fyr i firmajakke med logo setter seg inn i en vanlig personbil som sto parkert ved fortauet før fyren kjørte av sted, en varebil til, lastebil med kapell, varebil, trikk igjen og mange syklister og fotgjengere.

Du burde hatt sånn bilbingoblokk, pøbelsara Det hadde vært finfin og festlig biltellingslek

Men er ikke deler av Kvadraturen stengt nå egentlig? Bussene er ihvertfall rutet om tunnelen inn til byen, men går gjennom fra. Men det kan være ymse ift ulike ruter.

Det området som slår meg mest er rundt Rådhuset - Konserthuset. Der er det alltid mye synes jeg.

IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 17:50   #303
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.306
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Du burde hatt sånn bilbingoblokk, pøbelsara Det hadde vært finfin og festlig biltellingslek

Men er ikke deler av Kvadraturen stengt nå egentlig? Bussene er ihvertfall rutet om tunnelen inn til byen, men går gjennom fra. Men det kan være ymse ift ulike ruter.

Det området som slår meg mest er rundt Rådhuset - Konserthuset. Der er det alltid mye synes jeg.

Jepp, og ved Kirkeristen, Møllergata, ved Youngstorget og rundt Gunerius. Må dog tilstå at jeg ikke er veldig sikker på hvor Ring 1-grensen er nøyaktig. Men, hørte på NRK-debatt at det kun er 10 % av parkeringsplassene som blir berørt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 18:52   #304
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Ring 1 er Gunerius, Rockefeller, Ibsentunnelen, St. Olavs gt, nedre Slottsparken, bort mot Vika terrasse, House of Oslo, Aker brygge, E18.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 19:00   #305
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er allerede ekstremstappa på bussen i helgene, skal det bli enda fler med store poser vil andelen frakjørte øke betraktelig.

Kanskje noen som har svart på dette lengre ut i tråden, men...
Da jeg bodde i Paris hadde både flere matbutikker og enkelte andre butikker (de større shoppingsentrene i sentrum f.eks, enkelte klesbutikker, gartnere/blomsterbutikker...) mulighet for svært billig hjemkjøring av mat, gjerne gratis over en viss sum. Man handlet i en vogn, satte igjen vognen, og de leverte samme kveld (på døra i ørtiende etasje) i et tidsrom man mer eller mindre ble enig om eller godtok. Veldig lettvint, spesielt biten med å få det levert på døra i 6. etasje...
Og sikkert noe som også ville kunne redusere biltrafikk i Oslo sentrum. Men da må jo selvsagt leveransebilene få kjøre, da.

Ja, neste innlegg etter at jeg svarte

Opprinnelig lagt inn av Snipp, her.

Problemet blir for de nisjebutikkene som selger "store ting", som man nesten er avhengig bilen for å få med seg hjem. Disse vil alle gå konkurs om byen blir bilfri.

Med litt gode rutiner burde ikke dette være det største problemet. Men klart, det er annerledes enn i dag.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 22:54   #306
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

7% av hundre tusen mennesker (eller hvor mange det nå er som jobber i sentrum) blir jo ganske mange, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-15, 20:43   #307
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du kan så si. Det virker egentlig som denne regjeringa, inkludert Høyre, liksom ikke følger helt med. Ref. at de så sent som i august strøk 1000 asylsøkere fra budsjettet. Da har du virkelig ikke fulgt med på hva som skjer i verden, altså.

Jeg har hørt kritikken om dette, men skjønner den ikke helt. Da budsjettet ble lagt frem så ble det sagt klart og tydelig at dette budsjettet IKKE opererte med sannsynlige tall for antall asylsøkere, fordi dette var under enorm endring mens budsjettet ble utarbeidet, og at man i stedet for i siste liten hoste opp et nytt, helt sikkert like feil tall (og snu opp-ned på budsjettet, som jo er en stor kompleks beregning der endring et sted skaper nye endringer overalt ellers også), ville legge frem nye tall i forbindelse med budsjettbehandlingen om en måned?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-15, 20:48   #308
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Jeg skulle ønske at flere byer, deriblant min egen, ble stengt for biltrafikk. Men da jeg kjørte i sentrum nå i kveld, fant jeg ut at halve sentrum jo allerede er bilfritt, faktisk. De kunne godt stengt mer, gjerne både Kongsgata, Klubbgata og området øst for Klubbgata, og kanskje Strandkaien i vest mot Gamle Stavanger. Det hadde vært noe!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 08:37   #309
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Morsom kuvending fra Høyre, som minner om Senterpartiets forvirring over hva som er mest miljøvennlig av hvitt og rødt kjøtt. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...um/a/23548112/

Lurer på om uttalelsen fra FrP stemmer; at bilen er nordmenns viktigste framkomstmiddel. Jeg vil tro det stemmer på landsbasis, men ikke nødvendigvis i Oslo. Og det er jo fullstendig usant mtp Oslo sentrum. Da hadde det jo vært langt fler enn 7 prosent som kjørte dit.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 10:38   #310
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Det virker som mange av de som går hardt inn for "bilfritt!" ikke tar innover seg det behovet samfunnet vårt har for transport. Det handler ikke bare om eget bilbruk. Selv om man tar banen til jobb og alltid har gått til barnehagen, og tenker at det kan da de 7% siste som holder til her også gjøre, så er man likevel avhengig av bilisme. For barnehagen din, skolen din, arbeidsplassen din, renholdsverket, vann- og avløpsetaten, Telenor, rengjøringsfirmaet ditt, Godt Levert og kaffesjappa di er avhengig av transport og leveranser som må utføres fysisk. Det kunne vært en interessant infographic, hvor mange implisitte km med bilkjøring ligger bak hver av dine daglige, bilfrie gjøremål.

Hvordan man skal endre dette er jo en interessant problemstilling. Om slik kjøring bare skal reduseres, så kan jeg ikke skjønne annet at det vil endre samfunnet, og spesielt den effektiviteten vi har vent oss til. For det ligger mye effektivisert logistikk bak den levestandarden vi har vent oss til.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 11:00   #311
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Altså, det er snakk om Oslo sentrum. Et bittelite område hvor nesten ingen bor, hvor det ikke finnes skoler og barnehager. Ingen har sagt at det skal gjøre fullstendig bilfritt. Man skal finne løsninger for varetransport, sykebiler og jeg vil også tro danskebåten og Oslo S. Dette er jo ikke revolusjonerende nytt, det har blitt gjort flere andre steder i verden, og gjelder allerede flere steder i Oslo sentrum. Det står tydelig at man skal se på hvordan dette har blitt løst andre steder.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 13:03   #312
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Her er en annen artikkel fra gårsdagens Aftenposten. Nürnberg kastet ut bilene på 80-tallet: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...o-8216029.html

Det har fungert brillefint, sier de som bor der. Nürnberg er på samme størrelse som Oslo befolkningsmessig. I tillegg står det også om andre byer der man reduserer biltrafikken mer og mer: London, Paris, byer som er langt større enn Oslo. I artikkelen kan man også lese disse gode rådene:

Sitat:

•Taxisjåførene, som kunne by på problemer, fikk samme rettigheter som bussene og har dermed bedre tilgang enn vanlige biler.
•Alle som bor i sentrumsområdene kan nå frem til leilighetene sine med bil.
•Varebiler kan fritt bruke gågatenettet frem til klokken 10 hver morgen for å levere varer.
•Det finnes mange parkeringshus.

Jeg for min del syns dette er en god idé som også Trondheim og andre større byer kan innføre. Byer i dag er for stor grad organisert rundt bilisten og ikke den gående.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 13:11   #313
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Her er en annen artikkel fra gårsdagens Aftenposten. Nürnberg kastet ut bilene på 80-tallet: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...o-8216029.html

Det har fungert brillefint, sier de som bor der. Nürnberg er på samme størrelse som Oslo befolkningsmessig. I tillegg står det også om andre byer der man reduserer biltrafikken mer og mer: London, Paris, byer som er langt større enn Oslo. I artikkelen kan man også lese disse gode rådene:



Jeg for min del syns dette er en god idé som også Trondheim og andre større byer kan innføre. Byer i dag er for stor grad organisert rundt bilisten og ikke den gående.

Jeg leste dette og synes det hørtes ut som en flott løsning.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 13:13   #314
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Jeg tror også dette kan funke bra i flere byer enn Oslo, men det må da tenkes annerledes enn det gjør rundt kollektivtrafikken.

Å legge kollektivtrafikk ut på anbud med jevne mellomrom, press om økonomisk lønnsomhet og deretter kutt er ikke holdbart om det skal drives stabilt.

Kanskje dette funker perfekt i Oslo, men i Trondheim og omegn er det store utfordringer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 13:20   #315
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tror også dette kan funke bra i flere byer enn Oslo, men det må da tenkes annerledes enn det gjør rundt kollektivtrafikken.

Å legge kollektivtrafikk ut på anbud med jevne mellomrom, press om økonomisk lønnsomhet og deretter kutt er ikke holdbart om det skal drives stabilt.

Kanskje dette funker perfekt i Oslo, men i Trondheim og omegn er det store utfordringer.

Nei, jeg tror det kan fungere i Trondheim også. En må selvsagt legge til rette for busser som fungerer bedre enn det de gjør i dag, og at bydelene bindes bedre sammen via et velfungerende rutenett. I tillegg til å ha store parkeringshus i utkanten med gode mulighet for busstransport inn til byen. Punktene fra Nürnberg kan fungere i Trondheim også, en må bare ville det.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 13:27   #316
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Ja man må ville det og jeg tror man må tenke mer helhetlig rundt kollektivtransport og ikke oppdelt budsjettenkning.

Slik det er nå i Trondheim kan man ikke drive dersom byen skal stenges. To av de viktigste pendlerrutene sørover er gjerne fulle ved samfundet og så må gløs-ansatte vente på neste og på neste og kanskje på neste fordi bussene er fulle når de passerer prof Brochs.
Helt håpløst.

Veldig lite som skal til for å få flere til å pendle, men den oppdelte tenkningen rundt kollektivtransport er til å bli sprø av.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 14:07   #317
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.932
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Er det ikke Trondheim som har et kjempeproblem med forvitring av Domen pga luftforurensning? Tenk å lette trafikken i bykjernen der, enda mer enn gågatene pr i dag.
Trondheim

IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 14:24   #318
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Er det ikke Trondheim som har et kjempeproblem med forvitring av Domen pga luftforurensning? Tenk å lette trafikken i bykjernen der, enda mer enn gågatene pr i dag.
Trondheim

Trondheim by har dårlig luftkvalitet om vinteren. Problemet er sammensatt av beliggenhet og at E6 går gjennom indre by, eller E6 Omkjøringsveien som også er nær boområder. Nå med ny innfart fra nord til sentrum gjennom tunneler virker lufta å være bedre. Nidarosdomen mangler penger til restaurering, og det har de visst gjort siden slutten av 1800 tallet da tårnet falt ned og inn i kirka.

Har ikke nesten alle store byer problemer med forvitring på historiske bygg og gjenstander.

Roma har pusset opp mye av bygningsmassen. Pantheon nå og før er veldig forskjellig. Og domen i Kôln er svært pen der det er renset og restaurert.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-15, 15:45   #319
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja man må ville det og jeg tror man må tenke mer helhetlig rundt kollektivtransport og ikke oppdelt budsjettenkning.

Slik det er nå i Trondheim kan man ikke drive dersom byen skal stenges. To av de viktigste pendlerrutene sørover er gjerne fulle ved samfundet og så må gløs-ansatte vente på neste og på neste og kanskje på neste fordi bussene er fulle når de passerer prof Brochs.
Helt håpløst.

Veldig lite som skal til for å få flere til å pendle, men den oppdelte tenkningen rundt kollektivtransport er til å bli sprø av.

Jeg pendler selv med 310, bare motsatt vei av resten, men bussen er full allikevel. En må tenke helhetlig når en skal stenge byer for bil (noe som jeg er for) og satse stort på kollektivtransporten og mulighet for å parkere utenfor byen for de som måtte trenge det.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no