Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-16, 13:56   #21
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Har du spurt arbeidsgiver, da?

Ja. Klart jeg har det. *kverulant* De forsikrer av prinsipp ikke ansattes egne eiendeler.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 13:56   #22
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Da er det å gå tilbake til papirprotokoll da?
Hva gjør de særingene som ikke har mobiltelefon da, hvis de finnes? Mulig det var dumt spørsmål.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 14:04   #23
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.161
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Hvis arbeidgiver i praksis pålegger deg å ha med mobilen inn i klasserommet mener jeg at man kan bruke paragrafen om objektivt ansvar. Du har ikke noe valg, derfor er de erstatningspliktige om mobilen blir ødelagt. Jeg ville sørget for å han det skriftlig fra rektor at dere må bruke tofaktor pålogging og at dere av den grunn må ha med telefonen inn i timen.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 14:11   #24
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ja. Klart jeg har det. *kverulant* De forsikrer av prinsipp ikke ansattes egne eiendeler.

Kan godt hende at kommunen er selvassurandør og derfor ikke forsikrer.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 14:24   #25
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Hvis arbeidgiver i praksis pålegger deg å ha med mobilen inn i klasserommet mener jeg at man kan bruke paragrafen om objektivt ansvar. Du har ikke noe valg, derfor er de erstatningspliktige om mobilen blir ødelagt. Jeg ville sørget for å han det skriftlig fra rektor at dere må bruke tofaktor pålogging og at dere av den grunn må ha med telefonen inn i timen.

Ah - tusen takk, det var et godt tips. Det hadde jeg aldri funnet frem til selv.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 14:57   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ja. Klart jeg har det. *kverulant* De forsikrer av prinsipp ikke ansattes egne eiendeler.

Forsikre, ok, men kanskje de erstatter?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 15:32   #27
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Forsikre, ok, men kanskje de erstatter?

Det var det jeg spurte om, altså erstatte i tilfelle skade, men svaret var at de ikke forsikrer private eiendeler, av prinsipp.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 15:34   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Det høres litt goddag mann økseskaft ut, gitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 15:42   #29
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Eg også synest dette går over alle grenser, og eg er faktisk prinsipielt imot at eg skal dra med seg mobilen til timene, passe på at han er uten ringetone og meldingtone, og rett og slett måtte forholde seg til den som lærar i klasserommet, eg syns det er heilt uhørt. Det du skriv er interessant, og eg tenkjer at det er rart at fagforeninger berre har godtatt det. Alle? Lektorlaget også?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 15:45   #30
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg også synest dette går over alle grenser, og eg er faktisk prinsipielt imot at eg skal dra med seg mobilen til timene, passe på at han er uten ringetone og meldingtone, og rett og slett måtte forholde seg til den som lærar i klasserommet, eg syns det er heilt uhørt. Det du skriv er interessant, og eg tenkjer at det er rart at fagforeninger berre har godtatt det. Alle? Lektorlaget også?

Det er innført i hele fylket, så det regner jeg med - uten at jeg vet det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 15:50   #31
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Men det er vel ikke sånn at en evt avtale fagforeningene har inngått er evigvarende, så jeg ville nok sendt en henvendelse til dem og sagt min mening. Så får de jo heller kanskje inngå en annen avtale når den skal evalueres. Jeg vil tro at ikke du er den eneste som reagerer.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 15:52   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.833
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Men har dette vært oppe som en sak med forbundene etter at dere måtteha med telefonene inne i klasserommene for å kunne logge dere på nett og gjøre jobben deres? En ting er at fagforbundet har godkjent godtgjørelse for bruk av privattelefon til div. SMS og slik, men et indirekte pålegg om å bruke egen telefon for å logge seg på arbeidsverktøy? Lærerorganisasjonene må jo ta en ekstrarunde på det der. Hva gjør man hvis lærer iikke har mobiltelefon da?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 27-10-16 kl 16:15.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 16:11   #33
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Hvilken to-faktor løsning er det de krever? Både MinID og BankID kan gjøres uten mobil (de fleste ønsker å bruke BankID på mobil er mitt inntrykk, men man MÅ ikke)

Ellers tror jeg enda det er vanlig med følgende tre finaniseringsmodeller på mobiltelefon

  • Den enkelte ansatte finansierer selve enheten, mens arbeidsgiver dekker abonementet (har vært vanlig på mange steder hvor mobilen skal erstatte fasttelefonen)
  • Arbeidsgiver gir en fast sum for at den ansatte skal holde seg med mobil og abonement. Enkel finansiell løsning, arbeidsgiver slipper å holde kontroll på abonementene
  • Arbeidsgiver finansierer både mobil og abonement. En del restriksjoner og "tak" på hva som finansieres. Der hvor jeg jobber er det slik, og det er veldig praktisk. Jeg kan da feks gi penger til Røde Kors via mobilen, og får info om at det trekkes av lønna. Før var det veldig vanskelig å feks bruke mobilen på ferie og gå over datatrafikken. Fikk meg ikke til å gjøre det ettersom arbeidsgiver måtte betale.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 16:15   #34
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

De to-trinns-verifikasjoner jeg har vært borti har mulighet til papirkoder eller koder tilsendt på epost, er det ingen løsning utenom mobil for its learning?

Jeg tenker at dersom arbeidsgiver krever at du har med mobil i klasserommet så må de ta eventuelle kostnader ombudet med det. Men skjønner at det ikke er så enkelt. Er forresten fagforening inneforstått med konsekvensene ved dette, eller har de bare vært enig i at to-trinns-verifisering er nødvendig og så ikke fått med seg hvilke konsekvenser det kan få?

(Vi har hatt samme utfordring på jobb, men her ble løsningen epost eller oppringning til kontortelefon med opplest kode)

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 23:24   #35
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Her kreves mobil i klasserommet av sikkerhetsmessige årsaker, om noe skulle skje. Må ta opp dette med erstatningsansvar ser jeg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 08:13   #36
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Vi må bruke privat mobil i jobb og får dekket litt hver måned til abonnement. Det dekker hverken hele abonnementet eller smarttelefon, men kunne dekket en billigtelefon med billigste abonnement uten særlig mobildata.

Vi har to-trinns pålogging med app, men det skal finnes kodebrikker å få tak i til dem som ikke har smarttelefon.

Blir mobilen min ødelagt på jobb regner jeg med å måtte dekke det selv.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 09:02   #37
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Jeg kan skjønne at arbeidsgiver kan ønske å ikke holde ansatte med valgfrie mobiltelefoner, eller betale erstatning for disse. Men å kreve bruk av privat telefon uten å ha alternativer, er urimelig. Da får skolen kjøpe inn noen rimelige telefoner som kan brukes i klasserom, og så får de private holdes utenom.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 01:48   #38
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Vi har ikke slik innlogging, heldigvis, men vi har et system der alt av vikartimer sendes på SMS. Leser man ikke disse, gjør man altså ikke jobben sin, men arbeidsgiver gir ikke en krone for mobilbruken. Jeg er ganske oppgitt over at fagforeningene våre ikke protesterer mer.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 16:24   #39
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Synes det høres rart ut.
Jeg har jobbtelefon. Eller, de dekker en viss minstepris, og om du vil ha en dyrere mobil betaler du mellomlegget selv. Da har jeg mail og alt på telefonen. Andre har en privat og en på jobb, og da legges den jobbtelefonen igjen på jobb.
Nå ble telefonen min ødelagt, og da er det arbeidsgiver som betaler (når ikke jeg ødela den ved å miste den etc).

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 16:30   #40
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.161
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Hos oss har ledelsen tilbud om jobbtelefon. Jeg har valgt å takke nei, og bruker derfor min private. Men, det er mitt valg. Lærerne er ikke pålagt å bruke egen telefon på skolen, og vi vil i løpet av det neste året gå over til mobilløsning på telefonsystemet vårt. Tanken er da at alle lærere får en jobbtelefon som kun skal benyttes på jobb og skal ligge igjen ved dagens slutt. Disse telefonene vil da være av en relativt rimelig type da hovedbruken vil være telefonkontakt med foresatte og smser.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no