Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

PC og mobilbruk i stua

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-16, 19:53   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

PC og mobilbruk i stua

Hva slags regler har dere på dette? Altså ikke tidsbruk etc, men rett og slett lydbruk. Være seg skype, spill, YouTube og hva_har_du.

Er det fritt frem? Lydløst? Med øretelefoner?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 19:57   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Med mindre vi er alene i rommet har ingen lyd på mobiler/spill. Vi er sensitive på lyd alle sammen og bruker høretelefoner. Jeg har ved flere anledninger sittet på tog og fly ved siden av barn som spiller med lyden på full guffe. Jeg synes det er hensynsløst.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 19:57   #3
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Det kjem an på kor mange forskjellige lydar det er samtidig..... Eg tåler lyd YouTube-Minecraft frå ein Ipad, men ikkje to! Då må den eine ha headset.
Og helst litt dempa lyd på den uten headset.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:01   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Det er dagsformavhengig, men både små og store aksepterer å få beskjed om å bruke headset. Viss eg orker lyd, er det greit å høyre kva som skjer, for å ha litt kontroll. Men det er langt frå alle dagar at alle orker.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:03   #5
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Vi snakker mange forskjellige lyder på en gang. Gjerne en som skyper, noen som vil se serie, en Mac på YouTube og gjerne en iPhone med musikk i tillegg.
Jeg (og mannen) er sensitive på lyd, og jeg trenger rett og slett en realitetsorientering, for 12-åringen syns vi er utrolig kjipe når hun får beskjed om å ha på headset eller gå på rommet.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:05   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Her har storebror headset på alltid. Lillebror har av og til, og blir gjerne sur dersom jeg sier at han må ha lavere lyd dersom han ikke har headset. Jeg har aldri på headset.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:06   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Spilling skal skje med hodetelefoner på, eller uten lyd, og det gjelder for både far og sønn. (For mor blir tullete av de lydene. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:08   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.553
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Her er vi bare én voksen og ett barn, men det eneste som får høres i stua vår, er platespilleren/musikk, og om vi evt. ser på noe sammen på TVen. Alt annet må ha headset. Det hender vi spør hverandre om å få spille piano uten headset, men vi respekterer begge det svaret vi får.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:11   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Alle må bruke øreplugger hvis de skal ha lyd i stua og det er andre der - inkludert meg. Jeg blir gal av lyder rundt meg som ikke jeg er "involvert" i. Ungene aksepterer det uten protester.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:13   #10
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Ingen regler, fordi alle her er flinke til å ta hensyn til hverandre og bruker headset.

Om jeg og mannen sitter her alene så tåler vi fint at den andre setter på lyd en kort stund. Type filmsnutt etc. Mannen hører endel på musikk eller ser div bilgreier på youtube, og da har han på headset.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:13   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Vi har ingen regler for det, og det kommer litt an på dagsformen, ja. Stort sett tåler vi dempet lyd fra ipad/mobil, men det hender de får beskjed om å skru lyden av.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:14   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Ingen unødvendige lyder. Ser man på soloskjerm har man headset eller lydløs. Jeg håndterer dårlig støy i eget hjem.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:17   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Stort sett får de beskjed om å ta på headset (og forsvinner dermed inn på rommet i stedet ).
Jeg orker ikke støy rundt meg hele tiden, for lyd fra andres skjermer blir støy.

Satt forøvrig foran en voksen mann på toget som streamet en actionfilm på mobilen med lyden på full guffe. Hva feiler det folk?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:17   #14
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Fritt frem, men ikke lyder som plager andre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:25   #15
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Fritt frem her også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:32   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Alt med lyd, unntatt tv eller musikkanlegg (ikke samtidig) krever headset.

Selv om tv og musikk er av får likevel ikke ungene spille med lyd. Rett og slett fordi spill-lyd går meg på nervene. Fullstendig. Unger som er på besøk for også beskjed om enten å ta på headset, eller skru av lyden. Jeg unnskylder meg litt da, og sier at beklager, men jeg greier ikke lyden, når jeg er sliten etter jobb. Og sier at de gjerne på gå på rommet og spille med lyd. Annen lyd fra nettbrett/telefon, som lyd fra film, kan til nød gå an, selv om lydkvaliteten også er slik at den går meg på nervene.

Det er ikke særlig utbredt her å se film på nettbrett eller telefon. Men ungene har fått se snøfall på nettbrett i stua, når de ikke har rukket det på TV. Om andre vil se TV samtidig tar de med seg nettbrettet og legger seg i senga (noen ganger ellers også, fordi det er koselig).

I kjellerstua derimot, får ungene spille x-box med så mye lyd de bare orker.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:58   #17
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Kommer an på. Noen av de YouTuberne får jeg mark av, da må headset alltid på. Ellers gjør ungene som de vil så lenge jeg ikke ser på TV - da må de ha headset. Mannen må ha headset hvis han spiller skytespill eller ser på sport som ikke involverer ski.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:58   #18
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Her er det headset eller gå på rommet.
6-åringen er veldig flink til å respektere det, 12-åringen, ikke fullt så flink.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 20:59   #19
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Hos oss er det dagsform-avhengig, og person-avhengig. Jeg hører dårlig fra før og plages lite av det. Samboeren min hører ekstremt godt og plages mye. Så det kommer litt an på hvem som er hjemme og hvor vi er.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 21:02   #20
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.864
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

De som bruker noe annet enn TV må ha øretelefoner på. Det er plagsomt å ha støy fra flere ulike kilder i samme rom. I kjellerstua kan de ha så mye lyd som de vil.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no