Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-13, 10:32   #1
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7169362.html

Jeg kjenner faktisk til to tilfeller der mødre selv har valgt å gi jentene sine p-piller (dette etter at de fant ut at de var seksuelt aktive)

For meg er problemet langtidssvirkningen av å gi barn hormoner under utvikling. Vet vi nok om dette?

Jeg hadde blitt rasende om jeg fant ut at min datter gitt på p-piller uten mitt samtykke.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:35   #2
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.811
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Jeg begynte selv tidlig på p-piller fordi jeg slet med store menssmerter. Mamma visste om det, men det var fordi jeg sa det selv.

Jeg tenker at det ikke er en ideell situasjon, og hadde jeg hatt en datter hadde jeg ønsket at hun kom til meg med slikt så jeg visste om det, og vi kunne prate om det. Men om så ikke er tilfellet, så tenker jeg heller det, enn at de plutselig blir gravide i en alder av 14 år.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:37   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

JA!

Det er selvsagt ikke greit at jenter under 14 år har sex, men hvis de har det, så sørg nå for guds skyld for at de ikke blir gravide.

Og statistisk sett er det de jentene som har mødre
/fedre som det av en eller annen grunn er nytteløst eller uklokt å varsle som er mest disponert for å ha sex så tidlig.

(Burde skrevet mer utfyllende, men sitter på mobil og får ikke skrevet så omfattende.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:40   #4
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.919
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

JA!

Det er selvsagt ikke greit at jenter under 14 år har sex, men hvis de har det, så sørg nå for guds skyld for at de ikke blir gravide.

Og statistisk sett er det de jentene som har mødre
/fedre som det av en eller annen grunn er nytteløst eller uklokt å varsle som er mest disponert for å ha sex så tidlig.

(Burde skrevet mer utfyllende, men sitter på mobil og får ikke skrevet så omfattende.)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:55   #5
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

JA!

Det er selvsagt ikke greit at jenter under 14 år har sex, men hvis de har det, så sørg nå for guds skyld for at de ikke blir gravide.

Og statistisk sett er det de jentene som har mødre
/fedre som. det av en eller annen grunn er nytteløst eller uklokt å varsle som er mest disponert for å ha sex så tidlig.


Kunne ikke vært mer enig. Akkurat dette skulle jeg skrive også.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:38   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Under 14?! NEI!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:41   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.


For meg er problemet langtidssvirkningen av å gi barn hormoner under utvikling. Vet vi nok om dette?

.

Vi vet i alle fall nok om langtidsvirkningene av å bli gravid som 13 åring til å vite at det for nær en hver pris bør unngås.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:43   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.866
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Det er fortsatt en liten blodpropprisiko knyttet til p-pillebruk, er det ikke? Gitt dette og andre medisinske årsaker (kunnskap om bivirkninger, det at pillen ikke er sikker lenger ved diaré/oppkast etc.) tror jeg at jeg heller til at foreldrene bør være informert for å kunne holde et øye med medisineringen/jentas helse.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:47   #9
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Problemet er vel at hvis jentene vet at foreldrene blir varslet, vil de ikke be om prevensjon. Men de vil ha sex. Jeg synes dette er forferdelig vanskelig. Vi snakker om barn som er altfor unge til å ha sex, men de kommer til å ha det uavhengig av hva foreldre, leger og andre måtte mene.

Har leger varslingsplikt til barnevernet? Egentlig burde jo alle saker der en 13-åring ber om p-piller føre til barnevernsvarsling. Men hvis det blir prosedyren vil de jo aldri be om prevensjon.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:51   #10
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Har leger varslingsplikt til barnevernet? Egentlig burde jo alle saker der en 13-åring ber om p-piller føre til barnevernsvarsling.

Vel, da mener jeg når det er for å bruke det som prevensjon. Ikke i forhold til menssmerter.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:53   #11
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Men er det uvanlig å ha sex i en alder av 13 år i dag da?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:56   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men er det uvanlig å ha sex i en alder av 13 år i dag da?

Jeg tror det er ganske uvanlig og at det gjerne er korrelert med problemer i hjemmet, adferdsvansker, andre sosiale utfordringer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:57   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det er fortsatt en liten blodpropprisiko knyttet til p-pillebruk, er det ikke? Gitt dette og andre medisinske årsaker (kunnskap om bivirkninger, det at pillen ikke er sikker lenger ved diaré/oppkast etc.) tror jeg at jeg heller til at foreldrene bør være informert for å kunne holde et øye med medisineringen/jentas helse.

Man kan jo se for seg et scenario med en 13 år gammel jente som kunne ha hatt behov for p-piller. Dersom hun vet at foreldre ikke varsles så vil hun oppsøke helsesøster/lege. Dersom hun vet at foreldrene blir varslet, så hopper hun av i svingen.

Jeg er enig med Teo og sier JA. (så håper jeg at dette ikke blir en aktuell problemstilling for min datter da hun er 13)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:46   #14
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Jeg var veldig plaget av menssmerter som 14-åring og fikk p-piller anbefalt av lege da andre smertestillende ikke hjalp.
Mamma sa bestemt at det ble ikke aktuelt så jeg ordnet det på egenhånd, uten hennes samtykke, og fikk et nytt liv etter det!
Jeg er fryktelig glad for at jeg faktisk kunne ta den avgjørelsen selv.

Sex var ikke i mine tanker overhodet som 14-åring, men den dagen det ble aktuelt, og med fast partner, var det greit og vite at jeg var beskyttet mot graviditet. Og jeg debuterte ikke tidligere pga. at jeg gikk på p-piller!

Jeg tror det er viktig med kommunikasjon og åpenhet mellom foreldre og barn rundt dette. Men jeg synes det blir feil og avfeie evt. smerter ved menstruasjon slik min mor gjorde.

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:54   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Nå har jeg tenkt, og min konklusjon er at jeg ville følt meg totalt mislykket som mor hvis min 13-åring 1) hadde sex og 2) holdt det skjult for meg. (I rettferdighetens navn måtte hun ha gjort 2 for å kunne gjennomføre 1 da, så de henger nødvendigvis sammen.) men hvis hun har sex som 13-åring, så vil jeg 1000 ganger heller at hun bruker piller enn at hun ikke gjør det, så da håper jeg hun oppsøker helsesøster og får det der.

Så ja, selv når jeg setter mitt eget barn inn i ligningen, opplever jeg det som riktig å gi piller til barn som ber om det. Jeg tar det for gitt at helsesøster da snakker med barnet, både om muligheten for å snakke med mamma og om alternativet å kutte ut sex. Jeg håper også hun kontakter barnevernet i tilfeller der det er mistanke om overgrep. (Kanskje det er faren 13-åringen er redd for å bli gravid med ...)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:59   #16
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nå har jeg tenkt, og min konklusjon er at jeg ville følt meg totalt mislykket som mor hvis min 13-åring 1) hadde sex og 2) holdt det skjult for meg. (I rettferdighetens navn måtte hun ha gjort 2 for å kunne gjennomføre 1 da, så de henger nødvendigvis sammen.) men hvis hun har sex som 13-åring, så vil jeg 1000 ganger heller at hun bruker piller enn at hun ikke gjør det, så da håper jeg hun oppsøker helsesøster og får det der.

Så ja, selv når jeg setter mitt eget barn inn i ligningen, opplever jeg det som riktig å gi piller til barn som ber om det. Jeg tar det for gitt at helsesøster da snakker med barnet, både om muligheten for å snakke med mamma og om alternativet å kutte ut sex. Jeg håper også hun kontakter barnevernet i tilfeller der det er mistanke om overgrep. (Kanskje det er faren 13-åringen er redd for å bli gravid med ...)

Jeg er vel enig med deg i alt du sier her når jeg tenker på det.

Men hva om barn har medisinsk historie som tilsier at de ikke bør få p-piller? Hva hvis mor og bestemor ikke tålte p-piller og det etter all sannsynlighet vil være samme for barnet, dette er jo info som i aller høyeste grad blir relevant, men som kan bli ignorert.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:28   #17
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.291
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hva om barn har medisinsk historie som tilsier at de ikke bør få p-piller? Hva hvis mor og bestemor ikke tålte p-piller og det etter all sannsynlighet vil være samme for barnet, dette er jo info som i aller høyeste grad blir relevant, men som kan bli ignorert.

Men det kan vel også skje om barnet er 16 år, eller 18 - eller 25. Hvis det er null kommunikasjon mellom foreldre og barn på det planet spiller det ingen rolle om barnet er 13 eller 18.

Jeg sier ja til prevensjon til jenter under 14. Det er ikke med stor jubel jeg gjør det, men alternativet er verre. Heller p-piller enn angrepille/abort/tenåringsmamma.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:52   #18
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Men det kan vel også skje om barnet er 16 år, eller 18 - eller 25. Hvis det er null kommunikasjon mellom foreldre og barn på det planet spiller det ingen rolle om barnet er 13 eller 18.

Jeg sier ja til prevensjon til jenter under 14. Det er ikke med stor jubel jeg gjør det, men alternativet er verre. Heller p-piller enn angrepille/abort/tenåringsmamma.

Vel i mitt hode spiller det faktisk en rolle om et barn medisineres (som jeg kaller all reseptbelagt medisin) uten min viten i en alder av 13 eller 18.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:32   #19
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.


Men hva om barn har medisinsk historie som tilsier at de ikke bør få p-piller? Hva hvis mor og bestemor ikke tålte p-piller og det etter all sannsynlighet vil være samme for barnet, dette er jo info som i aller høyeste grad blir relevant, men som kan bli ignorert.

Jeg tåler ikke p-piller, men det behøver jo ikke bety at mine døtre ikke tåler det. De må få prøve seg de også. Vi har også blodpropp-historie i familen, men dette ble tatt opp med og vurdert av lege. Igjen derfor jeg er for åpenhet, for da kan man snakke om disse tingene. Jeg tror ikke man oppnår åpenhet ved å nekte ei på 13-14 år å bruke p-piller. Man behøver forøvrig ikke trenge ha sex for å ha behov for p-piller. De brukes også mot sterke menssmerter, store og langvarige blødninger.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:54   #20
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg tåler ikke p-piller, men det behøver jo ikke bety at mine døtre ikke tåler det. De må få prøve seg de også. Vi har også blodpropp-historie i familen, men dette ble tatt opp med og vurdert av lege. Igjen derfor jeg er for åpenhet, for da kan man snakke om disse tingene. Jeg tror ikke man oppnår åpenhet ved å nekte ei på 13-14 år å bruke p-piller. Man behøver forøvrig ikke trenge ha sex for å ha behov for p-piller. De brukes også mot sterke menssmerter, store og langvarige blødninger.

Selvfølgelig kan min datter fint tåle p-piller selv om ikke jeg eller moren min gjør det. Men igjen blir alder relevant for meg, jeg liker overhode ikke tanken på at et så lite barn som en 13 åring kan riskikere å få medisin av legen som potensielt kan være farlig. Jeg tenker at sannsynligheten for at dette barnet vet mer om sin medisinske historie er større når de er eldre.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no