Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Innendørs temperatur, støv, astma og allergi

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-10, 14:35   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Innendørs temperatur, støv, astma og allergi

Klønete overskrift, jeg vet.

Min mor har i alle år siden jeg flytta hjemmefra mast om innendørstemperaturen vi velger å ha.
Jeg virkelig HATER å fryse, og liker at det er godt og varmt inne.
Temperaturen i stua ligger gjerne på 22-24 grader. På soverommene er det selvfølgelig kjøligere.
Hun på sin side, bor i et kaldt gammelt hus, lar sjeldent temperaturen gå over tjue grader i stua, og resten av huset er i følge meg beinkaldt, 15-17 grader. Da jeg bodde hjemme skrudde jeg opp varmeovnene, og hun løp etter og skrudde ned.

Hun gnåler om at jeg ved å ha det så varmt, utsetter ungene for økt fare for å utvikle astma og allergi. Hun sier at hun har lest at økt temperatur gir økt støvmengde i lufta. Tørrere luft inne forstår jeg selvfølgelig selv at det blir, men all den tid det alltid henger et stappfullt tørkestativ hos oss hjelper det vel litt på håper jeg. Ingen av ungene har astma eller allergi, men en har atopisk eksem. De ser ut til å trives med å kunne luske rundt i stillongsen og eventuellt bare føtter, og klager sjeldent på at det er for varmt.

Så, kan noen fortelle meg litt fakta? Og gjerne hva slags temp dere velger å ha inne?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 14:47   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.582
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innendørs temperatur, støv, astma og allergi.

lite fakta å bidra med.
Vi har satt ovn på 22 grader (dagtid, har nattsenking, og dagsenking på arbeidsdager (dekativert for tiden, syke folk er hjemme da også...)

Klestørk bidrar kanskje til økt luftfuktighet ja, men definitivt til mer støv også...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:14   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.180
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innendørs temperatur, støv, astma og allergi.

Den anbefalte innetemperaturen er 20-22 grader i oppholdsrom og adskillig færre grader (ca.15 tror jeg) på soverom.
Tørr luft er vel egentlig mest en subjektiv følelse man har, og anses for adskillig mindre skadelig enn høy luftfuktighet, (som skaper grobunn for fuktskader, muggsopp og gir supre levekår for støvmidd) så tørking av klær innomhus bør ikke foregå i oppholds,- eller soverom.
Jeg vet ikke om høye temperaturer gir økt støvmengde, men det gir i alle fall også gode levekår for støvmidd.

Ellers er det jo viktig å enten tørrmoppe eller bruke en støvsuger som ikke blåser ut støvet like fort, samt tørke støv ofte.

Lufting bør gjøre som stormlufting, altså opp med flere vinduer i 3-5 minutter i stedet for å la et vindu stå på gløtt over lang tid.

Jeg tenker at dersom man har luftveis,- eller allergiplager eller høy risiko for å utvikle slikt bør man være veldig nøye på disse anbefalingene, og har man det ikke bør man også være nøye .

Jeg har et noenlunde nybygd hus og vi er to allergikere i huset, så vi ba om rådgivning både fra NAAF sitt inneklimakontor samt husleverandøren for et best mulig inneklima.
Dette har bl. a resultert i at vi valgte vannbåren varme i gulv, noe som gjør at temperaturen er stabil på det termostaten er innstilt på.
I oppholdsrommene har vi den på 22 grader, på soverom på 12 grader.
Vi hadde nattsenling på 5 grader, men valgte å redusere den til bare 1 grad da vi oppdaget at vi forbrukte mer energi på å få opp tempen på morgenen enn vi sparte på nattsenkingen.


Sist redigert av Nextlife : 11-12-10 kl 15:20.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 16:54   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innendørs temperatur, støv, astma og allergi.

Jeg vet ikke hvordan det er med høy innetemperatur og astma/allergi, men vi har 25-28 grader i stua/kjøkkenet og jeg syns 22 grader er bikkjekaldt. På soverommet vårt har vi det så kaldt som mulig, vinduet oppe året rundt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 17:14   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innendørs temperatur, støv, astma og allergi.

vet ikke om det skaper større sjanse for astma osv, men småen her blir alltid dårlig når vi er hos en venninne som har det suuupervarmt inne.. (han har astma) hun har det kjempe rent og pent og lite støv, men alltid ca 27-28 grader inne. Han blir alltid helt gåen når vi er og har vært der..

Pleier å ha ca 20 grader inne hos oss. i stue/kjøkken. og syns det er passe. på soverom har vi ca 13-15. lufter på dagen, men lukker om natten om vinteren.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no