Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 11:36   #1
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Denne saken er ekstrem, men i all måpingen undrer jeg meg over hvorfor omskjæring av menn ikke regnes som kjønnslemlesting. Noen som vet det?

http://www.dagbladet.no/2009/08/19/n...ering/7718551/

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!

Sist redigert av torsk : 19-08-09 kl 13:54. Årsak: La til lenke i HI jmf. lenkekotyme.
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:40   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Har du en lenke?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:42   #3
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Ups, den falt visst ut.

http://www.dagbladet.no/2009/08/19/n...ering/7718551/

Saken er sjokkerende, men det som forundrer meg er at omskjæring av gutter ikke regnes som kjønnslemlestelse. Det høres rart ut i mine ører og jeg lurer på hvorfor. Noen som vet noe om det?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:55   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.816
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Det er mulig at omskjæring av gutter ikke regnes som kjønnslemlestelse, da guttene fremdeles kan ha et greit seksualliv og ikke har fysiske smerter resten av livet i ettertid?

Uansett - jeg klarer for mitt bare liv ikke å se poenget i omskjæring av gutter, men det er mitt problem.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:59   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Ups, den falt visst ut.

http://www.dagbladet.no/2009/08/19/n...ering/7718551/

Saken er sjokkerende, men det som forundrer meg er at omskjæring av gutter ikke regnes som kjønnslemlestelse. Det høres rart ut i mine ører og jeg lurer på hvorfor. Noen som vet noe om det?

Medisinsk sett er omskjæring av gutter helt åpenbart kjønnslemlestelse. Loven om kjønnslemlestelse omhandler dog kun kvinnner:

Sitat:

§ 1. Den som forsettlig utfører et inngrep i en kvinnes kjønnsorgan som skader kjønnsorganet eller påfører det varige forandringer, straffes for kjønnslemlestelse.

Jeg mener at loven burde omhandle begge kjønn.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:01   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.818
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Er det ikke slik at nesten hver eneste gutt i USA er omskåret?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:02   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener at loven burde omhandle begge kjønn.

Signerer Esme.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:02   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.411
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Forskjellen ligger kanskje i at omskjæring av gutter av og til er medisinsk nødvendig (for trang forhud osv), mens kvinnelig omskjæring aldri er det. I tillegg er det en praksis som er utbredt også i vesten (bl.a. USA), og det er dermed vanskeligere å ta avstand til det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:03   #9
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Er det ikke slik at nesten hver eneste gutt i USA er omskåret?

Jo, det utføres mer eller mindre rutinemessig på de aller fleste guttebarn. Jeg ble sjokkert da de lurte på hvorfor jeg nektet.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:04   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.816
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Forskjellen ligger kanskje i at omskjæring av gutter av og til er medisinsk nødvendig (for trang forhud osv).

Ergo burde igrunn lovteksten omhandle omskjæring av gutter også, men med en tilleggsparagraf om unntak fra loven dersom det er medisinsk nødvendig.

Akk ja - og så hadde man sikkert kunne diskutert seg blå om hva som er medisinsk nødvendig, når jeg tenker meg om.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:04   #11
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Er det ikke slik at nesten hver eneste gutt i USA er omskåret?

En stor prosent er det i hvert fall, så ja, mannlig kjønnslemlestelse er utbredt i USA.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:06   #12
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Forskjellen ligger kanskje i at omskjæring av gutter av og til er medisinsk nødvendig (for trang forhud osv), mens kvinnelig omskjæring aldri er det. I tillegg er det en praksis som er utbredt også i vesten (bl.a. USA), og det er dermed vanskeligere å ta avstand til det.

Det er vel lettere å dømme noe som er langt fra en selv. Omskjæring av gutter er ofte begrunnet i religion. Om forhuden er for trang blir saken en annen fordi det gir helseplager. Slike tilfeller finnes for jenter også, vil jeg tro.

For at loven Esme refererer til skal gjelde må det vel være et krav om det er frivillig eller ikke og vedkommendes alder. Det finnes jenter som reduserer størrelsen på kjønnsleppene osv.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:07   #13
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.818
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Hvorfor er det sånn, tror dere?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:16   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.411
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Omskjæring av gutter er ofte begrunnet i religion.

Nei, i USA gjør man det på så godt som alle guttebarn uten begrunnelse i religion, men derimot i hygiene (tror jeg).

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Om forhuden er for trang blir saken en annen fordi det gir helseplager. Slike tilfeller finnes for jenter også, vil jeg tro.

Jeg tviler på at det er spesielt utbredt med tydelige helseplager som krever omskjæring av jenter.

Jeg kjenner at jeg ikke har veldig sterke meninger mot omskjæring av gutter, så sant det ikke er utført på bestialske måter selvfølgelig. Men jeg ser at det er lite konsekvent av meg siden jeg er veldig i mot det på jenter. Jeg ser også at det burde være noe man bestemmer selv, all den tid det ikke er nødvendig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:20   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Kanskje fordi det ikke er fokus på dette?

Det er jo like bestialsk når guttebarn blir omskjært med sløve barberblad under lite hygieniske forhold som om jenter blir det. Selv om inngrepet i seg selv er mindre og mindre kan man si begrensende?

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:30   #16
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Kanskje fordi det ikke er fokus på dette?

Det er jo like bestialsk når guttebarn blir omskjært med sløve barberblad under lite hygieniske forhold som om jenter blir det. Selv om inngrepet i seg selv er mindre og mindre kan man si begrensende?

Veldig enig. Og selv når det gjøres i narkose og under hygieniske forhold (jeg har utført ganske mange omskjæringer pga trang forhud) så er det vondt for barnet. Jeg fatter faktisk ikke at det skal være lov å gjøre på spedbarn uten at det er en medisinsk grunn til det. Det er fullstendig barbarisk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:44   #17
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg fatter faktisk ikke at det skal være lov å gjøre på spedbarn uten at det er en medisinsk grunn til det. Det er fullstendig barbarisk.

Det er virkelig det, Esme. Desverre later det til at det er aksept for at dette skal være ok i vårt samfunn. En ting er medisinsk indikasjon det er noe helt annet, men når det blir gjort som rutine, som religiøst rite eller bare som en grei ting så får jeg en ekkel smak i munnen.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 13:17   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.173
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Jeg er enig med Hattifnatten at det blir feil å bruke ordet "lemlestet" når det faktisk ikke er en permanent skade (i betydningen "gir permanente plager/smerter/hemmer livsutfoldelse/helse").

En annen sak er at det er et unødig og smertefullt inngep, og som sådan burde det være forbudt på barn. Men det burde i grunnen ligge under en annen lovgivning, syns jeg. Det er vel andre lover og regler også, som omhandler hva slags inngrep man kan gjøre på barn? Kosmetiske, for eksempel?

En annen grunn til at man reagerer annerledes er begrunnelsen. Hovedårsakene til at det gjøres på gutter er sedvane og en oppfatning av at det bedrer hygienen (at det er "ekkelt" med en ikke-omskjært penis). Årsaken til at man gjør det for jenter er at man vil permanent skade en sentral del av menneskelig livsutfoldelse, for å holde kontroll på hennes forplantning. Det ER mer uhyrlig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 13:22   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.151
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er enig med Hattifnatten at det blir feil å bruke ordet "lemlestet" når det faktisk ikke er en permanent skade (i betydningen "gir permanente plager/smerter/hemmer livsutfoldelse/helse").

Men nå sier jo faktisk loven at det er kjønnslemlestelse ikke bare hvis det påføres skade (som jo i mange tilfeller dessuten er subjektivt), men også hvis det påføres varige forandringer.

Jeg antar jo også at det finnes andre paragrafer som kunne vært brukt om det å skade barn, og at grunnen til at vi har en lov som spesielt gjelder denne typen skade, er at det er et stort problem og at man ønsker å øke bevisstheten rundt det og å ta tak i det. Jeg synes det er synd at man eksplistt ikke har valgt å ta med unødvendige og smertefulle inngrep på gutter i samme slengen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 13:24   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.173
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Jeg ser det prinsipielle poenget, men syns at skalaen og ikke minst følgene for enkeltpersoner er groteskt annerledes at jeg syns det blir bare forkludrende å blande inn et inngrep som er mer på linje med hull i ørene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no