Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 08:15   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Det er totalt forskjellig fremgangsmåte på sukkermaur og skogsmaur. Det middelet man legger ut til sukkermaur preller av på skogsmaur.

Se på størrelsen på de. Er det sånne bittesmå svarte maur? Det er sukkermaur. De har mange dronninger og er generelt et helvete å bli kvitt.

Er de medium store så er det skogsmaur. De har en dronning og måten å ta knekken på tua er rett og slett å ta et par solide spadetak ned midt i tua så den rives i stykker, for deretter å pepre den med nok gift til at den dør. Du må få tatt dronningen - da går de andre maurene seg bort og sulter ihjel. Jeg bruker typisk 2 bokser maurkverkpulver oppi en stor tue, etterfylles med mye vann.

Er de kjempestore så er det stokkmaur som går på treverk. Da ville jeg for min del ringt et firma så du ikke risikerer at de kommer seg inn i huset.

Om du er i tvil om det er skogsmaur eller stokkmaur så kan du irritere en litt med pekefingeren. Stokkmauren vil ikke interessere seg for fingeren din uansett hvor mange ganger du setter den i veien for ham. Skogsmauren vil etterhvert hisse seg opp, reise seg på bakbeina og te seg litt som en VIF-supporter på danskebåten.

Skogsmaur er utover slik opptreden helt harmløst og det greieste å få i huset. De går ikke løs på hverken treverk eller matskap. De bare labber gjennom huset dersom de har fått seg en sti der en gang.

  Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 08:24   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Jepp, moskusender. Dei tar ikkje berre sneglar men og maur ( og andre ting )

Jeg bare fniste litt av at det skulle være så veldig mye lettere å finne moskusender enn maurslukere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 08:26   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Sukkermaur var det vi fikk inn på kontoret, og de forsvant etter at vi hadde strødd litt sån pulver rundt inngangen. Ikke sett dem siden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 08:26   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Moskusender bæsjer på plenen. Det vil du ikke ha - bruk noe kjemisk isteden.

Og la det være igjen den minste maurtua litt langt vekk. Med noen få maur så er ikke plagen så ille også slipper du de som dukker opp når det er maurfritt.

  Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 08:27   #25
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Hvis det er snakk om sånne små svarte sukkermaur, er det ikke noe problem å bli kvitt dem.
Jeg kjøper flytende maurkverk på Plantasjen, blander det ut etter bruksanvisningen og heller oppi en liter i hver maurtur. Rubbel og bit er døde i løpet av maks en time.

Husker ikke navnet på maurkverken her nå, men legger ut navnet når jeg kommer hjem. Er det ikke Bayer tro? Blå flaske hvertfall.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 08:41   #26
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Litt frå spøk til alvor. Ein får nok ikkje tak i maursluker, men dersom ein kjenner nokon som har moskusender så skal vistnok dei og vera innmari flinke til å fikse slikt. Dei får det nebbet sitt ganske langt ned i jorda.

Når er moskusendene dine klare? Jeg har både flyvemaur og iberiasnegler ...

For sikkerhetsskyld er den helsikes underjordiske tuen rett utenfor det som skal bli Knottens nye rom, og i fjor var vinduet fullt av maur. På innsiden. :GammeltHusTM:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 08:45   #27
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Må nok venta til over sommaren før mine er klar. Men eg er no ikkje den einaste som har. Er ein som held på med ender i Fana.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 09:00   #28
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Har også en tue i en jordhaug... skulle flytte noe greier, der datt det av en løs torv på jordhaugen og det myldret av ganske små gulbrune maurer inni der. Dem gikk helt amokk da taket deres ble ødelagt! Fann det best å legge på igjen torven, og maurene roet seg raskt...... Men jeg skulle gjerne blitt kvitt dem! ???

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 09:03   #29
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Skulle lete etter hvilken maursort det kan vere, kom over dette:
http://www.side2.no/matogdrikke/article1433190.ece

Hmmmmm... taco!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 09:05   #30
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Her fann jeg.... Har sikkert brun jordmaur vi da.
http://www.maur-info.no/

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 09:22   #31
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hvordan blir jeg kvitt en underjordisk maurtue i plenen?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Skogsmauren vil etterhvert hisse seg opp, reise seg på bakbeina og te seg litt som en VIF-supporter på danskebåten.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no