Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Pussing av sølvtøy...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-06, 11:53   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Ingen gode råd...jeg gruer meg selv. Jeg er fristet til å bruke "hverdagsbestikket" fra Ikea...men det er blitt litt flekkete i oppvaskmaskinen, så det er mulig svigers og foreldre blir støtt på julaften...
Vurderer å kjøpe tinn eller annet bestikk som holder seg pent uansett.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 12:57   #22
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Jeg har kjøpt et rødt midddel på boks fra Thune som jeg gnir inn, før jeg skyller av med Zalo og varmt vann. Littebitt puss etter dette, og det skinner som bare det .

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:25   #23
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Å legge sølvtøyet i vann med sånn plate er ikke lurt, det spiser opp sølvet og gjør man det mange nok ganger står man igjen med lite sølv å pusse.

Du må nok bite i det sure eplet og pusse på gode, gamle måten. Kjøp pusseskinn hos gullsmeden, det kan hjelpe.

Det var ikke dette jeg mente. Før i tiden fantes sølvpuss som man kunne legge smykker og sølvtøy i. Det ble blankt som bare det. Mulig det ikke finnes lenger

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:27   #24
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...



KLUTEN - det er KLUTEN som er viktig!!

Det er den som gjør at det ikke blir riper (om det er av den riktige sorten) .
Sølvpussen kan gjerne kjøpes på kolonialen. Men det børe være sånn man smører på !
Husk å ha god klut både ved påførelsen og finishen til slutt.

Nettopp diskutert dette med en flink gml. britisk antikvitetsforhandler

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:28   #25
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg kjenner jeg er litt imponert over at folk pusser sølvtøy til jul. I hodet mitt eier ingen sølvtøy lengere.

:imponert:

Og jeg blir overrasket over at folk ikke har sølvtøy. Alle jeg kjenner har det.

Hilsen Berglijot med tolv syltetøyskjeer og 9 påleggsgafler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:28   #26
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...


Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ingen gode råd...jeg gruer meg selv. Jeg er fristet til å bruke "hverdagsbestikket" fra Ikea...men det er blitt litt flekkete i oppvaskmaskinen, så det er mulig svigers og foreldre blir støtt på julaften...
Vurderer å kjøpe tinn eller annet bestikk som holder seg pent uansett.


ååå du må bruke sølv om du har det!! DET ER JO SÅÅÅ FINT!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:28   #27
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Det var ikke dette jeg mente. Før i tiden fantes sølvpuss som man kunne legge smykker og sølvtøy i. Det ble blankt som bare det. Mulig det ikke finnes lenger

Joda, men mange av sølvbestikkene skal ha oksiderte partier og de blir ødelagt med slikt sølvpuss.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:32   #28
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Jeg pusser sjeldent sølvet etter at vi fikk oss oppbevaringslommer med innsatt sølvpuss fra gullsmeden. Det er visstnok i reaksjon med luft at sølvet blir svart. Dersom en oppbevarer det tett vil det bli mindre svart og kreve mindre puss. Med disse lommene slår man to fluer i ett smekk.

Skulle forøvrig gjerne hatt stålbestikk ja.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:34   #29
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.





ååå du må bruke sølv om du har det!! DET ER JO SÅÅÅ FINT!!

Joda...det hører jo liksom hjemme i høytiden da! Men jeg har mest lyst til å sette mannen til pussingen, men jeg vet han stritter imot. Mulig jeg må lirke litt og gjøre avtale om at vi gjør det sammen.
Mitt "urbane meg" sier at det er veldig "ut" å ha sølvtøy

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:37   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Joda...det hører jo liksom hjemme i høytiden da! Men jeg har mest lyst til å sette mannen til pussingen, men jeg vet han stritter imot. Mulig jeg må lirke litt og gjøre avtale om at vi gjør det sammen.
Mitt "urbane meg" sier at det er veldig "ut" å ha sølvtøy


Ting blir alltid hyggeligere når man gjør det sammen. gjerne med litt gløgg.

Jammen er jeg glad for at jeg bruker ting jeg liker og ikke etter hva som er in og ut.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 19:37   #31
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Huff må man pusse sølvtøyet da.
Har ikke tid i år, men det trengs absolutt.
Kanskje en dag jeg får litt ledig tid...
Bruker også sølvpuss og klut.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 20:23   #32
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Ting blir alltid hyggeligere når man gjør det sammen. gjerne med litt gløgg.

Jammen er jeg glad for at jeg bruker ting jeg liker og ikke etter hva som er in og ut.

Jaja, skal prøve med litt rødvin og et glass konjakk til mannen, men neimen om jeg tror det blir noe mindre kjedelig.
Jeg er forøvrig hysterisk opptatt av hva som er in, derfor blir det sølvtøy på julaften.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 20:24   #33
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Rødvin og herreavdelingen på P1 i kveld kl. 22 (forøvrig hver kveld denne uken) er perfekt til sølvpussen!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 21:10   #34
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Stål.

Ben "rustfritt stål" Murphy

Joda - har tenkt tanken, men jeg syns sølv er fint.
Vi har arvet et gammelt servise og jeg syns det er så koselig å dekke på med det og sølvbestikket i høytider.

Tusen takk til alle for mange forslag - sitter og småhumrer her. Må vel gjøre det på gammelmåten da.
Har tenkt å sette ungene på jobben etterhvert, men jeg syns de er litt små enda.

Mandarin: Hvilken klut da? (rødvin må nok dessverre utgå - skal så tidlig på jobb i morgen...)

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 21:16   #35
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

Joda - har tenkt tanken, men jeg syns sølv er fint.
Vi har arvet et gammelt servise og jeg syns det er så koselig å dekke på med det og sølvbestikket i høytider.

Tusen takk til alle for mange forslag - sitter og småhumrer her. Må vel gjøre det på gammelmåten da.
Har tenkt å sette ungene på jobben etterhvert, men jeg syns de er litt små enda.

Mandarin: Hvilken klut da? (rødvin må nok dessverre utgå - skal så tidlig på jobb i morgen...)

Han sa myk bomull.... Må nok til gullsmed for å få tak i sånn skikkelig. Men jeg tenker å bruke noen bomullskluter som jeg bruker til lillemor jeg.. de funker nok.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 23:58   #36
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

Han sa myk bomull.... Må nok til gullsmed for å få tak i sånn skikkelig. Men jeg tenker å bruke noen bomullskluter som jeg bruker til lillemor jeg.. de funker nok.

Takk

...og tusen takk igjen til alle som har svart.
Nå er jeg ferdig - alt er skinnende og flott!!

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 08:26   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Det var ikke dette jeg mente. Før i tiden fantes sølvpuss som man kunne legge smykker og sølvtøy i. Det ble blankt som bare det. Mulig det ikke finnes lenger

Men det spiser opp sølvet, så det er ikke så lurt i lengden.

En god myk klut er tingen. Eller rettere sagt to. En til innsmøring og en til puss. Og kanskje en tredje til polering. Jeg bruker gamle filler, jeg, fra ødelagte håndklær og sengeklær.

Legg avispapir utover kjøkkenbordet. Finn frem alt sølvet. Sett på radioen på.
Smør inn alt sølvet med sølvpuss med den ene kluten. Gni av med med den andre. Evt poler med den tredje.

Ferdig!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 08:32   #38
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ingen gode råd...jeg gruer meg selv. Jeg er fristet til å bruke "hverdagsbestikket" fra Ikea...men det er blitt litt flekkete i oppvaskmaskinen, så det er mulig svigers og foreldre blir støtt på julaften...
Vurderer å kjøpe tinn eller annet bestikk som holder seg pent uansett.

Da jeg jobbet på hotell, la vi flekkete bestikk i klorvann i en bøtte, lot det stå en halvtime-time, vasket det for hånd i Zalo og gned det blankt. Da holdt det seg fint lenge.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:17   #39
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Jeg bruker Fix universal og er strålende fornøyd med det. Det går veldig fort og greit.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 13:21   #40
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Da jeg jobbet på hotell, la vi flekkete bestikk i klorvann i en bøtte, lot det stå en halvtime-time, vasket det for hånd i Zalo og gned det blankt. Da holdt det seg fint lenge.

Takk for tipset, det skal jeg prøve

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no