Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Mannen har vasket tøy

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-07, 11:40   #1
mimmo
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Mannen har vasket tøy

..og min flotte, nye ull jakke er krympet til str xxxxxsmall og han har greid og farge halvparten av alle de nye hvite håndklærne våre i en grusom, udefinerbar gråfarge..

Er bare å kaste alt, for jeg krymper aldri ned i str xxxxxsmall og jeg hater misfargede håndklær.

Er sur, og har sagt at han ikke skal vaske klær mere på egenhånd .

Noen som har et vidunderråd til å få jakka mi i str M igjen og til å få tilbake den rene hvite fargen på de nye håndklærne våre?

*håper på et under*

  Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 11:42   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Prøv å bruke hårbalsam på ulljakka; den er vel i praksis blitt tova og balsam kan brukes hvis man har tova for mye.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 11:44   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Tøymykner til jakken mener jeg, og klor håndklærne i f.eks. badekaret.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 11:45   #4
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Uff da!

Balsam skal visst hjelpe på krympet ull, masse balsam. Ha plagget oppi en balje eller liknende og strekk på det forsiktig mens det er helt innsauset i balsam. Det blir kanskje ikke helt som før, men jeg har hørt om plagg som er blitt reddet på den måten.

Håndklærne kan jo kanskje farges?

Kjenner til problemet forresten. Her i huset har jeg overtatt ansvaret for all klesvask.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 12:06   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Hvis håndklærne er hvite, så går det jo an å bleke dem med klor og kjøre dem på kokvask etterpå. Jeg gjorde det en gang med en hvit babytøy-vask som hadde fått selskap av et mørkt plagg. Ikke så veldig miljøvennlig, men hvis man begrenser bruken til sånne krisetilfeller så er det vel ikke så ille.

Ulljakken er det nok verre med, hvis den er skikkelig krympet tror jeg ikke det hjelper nok med balsam og strekking dessverre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 14:32   #6
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

På den ullgenseren jeg klarte å krympe så hjalp det ingenting med masse balsam dessverre.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 14:36   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Det er så kjipt når folk som ikke kan lese begynner å vaske tøy...Jeg har en mormor som på alle andre områder er en superhusmor, men akkurat tøyvasken slipper jeg henne aldri bortpå. Hun vil koke alt!

Ulljakken er nok kjørt, tipper jeg. Men håndklærne ville jeg som Maximillia kloret og kokvasket.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 14:41   #8
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Oj mimmo!
Det er derfor mannen min ikke får røre vaskemaskinen (bortsett fra når en spile har satt seg fast ...).
Håper du får reddet hånddukene i alle fall.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 14:42   #9
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Jeg kan lese jeg.
Skjønner ikke hva som var i mine tanker når jeg vasket en genser i 100% ull på 40 grader.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 14:43   #10
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Mannen min er veldig flink til å vake klær, sorterer skikkelig. Men henge opp når det skal henges ute, og brette de vil jeg gjøre selv.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 16:25   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Opprinnelig lagt inn av mimmo, her.

Er sur, og har sagt at han ikke skal vaske klær mere på egenhånd .

Sikker på at det ikke var det som var planen hans i utgangspunktet?
Jeg ødela vaskemaskinen første gang jeg prøvde å vaske klær etter at jeg flyttet sammen men mannen (nei, jeg kunne ikke å vaske klær før jeg flyttet hjemmefra) og slapp å vaske klær de neste årene.

Liten jakke kan brukes av barn. Jeg arvet en utrolig fin strikkegenser av mammas venninne da jeg var lita, for der hadde også mannen vasket.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 16:38   #12
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Så kjipt.
Hånddukene kan nok reddes, med klor eller vannish oxi aksjon eller noe lignende.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 16:45   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Jeg anbefaler Biotex hvitt til håndklærne. Har alltid fungert her.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 18:35   #14
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mannen har vasket tøy

Mannen her har forbud , - får ikke gå i vaskekjelleren, med mindre det er lagdrakter han skal vaske.

Han har krympet:

1 stykk hjemmestrikket nøstebarn-ullteppe- lillemors første teppe
1 stykk ullgenser til lillemor - denne har dukken arvet.
Utallige andre klær , bla. topper til mor osv som har han slitt i stykker ved å vase på 90 grader!! Er det mulig :dån:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no