Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vasker du do?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-10, 20:17   #1
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Hvordan vasker du do?

Jeg lurer rett og slett på hvordan dere vasker do, altså toalettet? Hva bruker dere, og hvilken del vasker dere først og sist?

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:25   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg har først do-and i selve doskåla. Så har jeg en egen bøtte med vann + vaskemiddel, og bruker en klut som jeg vasker utenpå doen, over det hele. Ringen oppå, og tilslutt under. Så bruker jeg dokosten nedi do og rundt i skåla, + på toppen av skåla (der gutta ofte treffer feil...). Så skyller jeg doen, og lar vannet renne over dokosten.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:30   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.389
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg sprayer med spray på hele doen (under, over på alle sidene) og så tørker jeg med dopapir som jeg slenger i doen. Da slipper jeg kluter som er fulle av bakterier. Så har jeg opp do-and, rører litt rundt med dobørste og lar stå.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:31   #4
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.764
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg bruker Ajax engangskluter akkurat på doen. Begynner utvendig og skifter innvendig. Bruker dokost og Ajax i sisternen og til slutt med clorin sånn en gang blant.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:38   #5
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jif Universal over hele doen. Starter med å tørke av "doknappen" på veggen, så lokket - over og under, og ringen over og under, og deretter selve porselenet. til dette bruker jeg Torky tørkepapir. Ikke særlig miljøvennlig, jeg vet, men jeg tror at doen blir renest med nytt papir for de forskjellige delene.

Oppi doen gjør jeg rent med Jif skurekrem og toalettbørsten.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:46   #6
Jordbæret
nuftig
 
Jordbæret sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 60
Jordbæret har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg gjør som Fruktflua over her, og så avslutter jeg med å tørke over dolokk og doring med fuktig klut for å få bort eventuelle såperester.

Jordbæret er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:48   #7
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg er nok ei skikkelig sluske, jeg vasker do altså, men ikke om jeg husker hvordan!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:55   #8
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg bruker Jif baderom og papir, og tørker over med våt klut etterpå. Domestos oppi etterpå, med dobørste.

  Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:56   #9
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Men vi driver og venter på flislegger, så jeg får ny do til uka!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 20:59   #10
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg bruker Ajax engangskluter akkurat på doen. Begynner utvendig og skifter innvendig.

Samme her. Og klorin i doskåla så blir det skinnende hvitt og rent uten masse strev.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:03   #11
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jo nå skal dere høre;

Jeg begynner med å helle Jifgreie ned i do. Jeg liker best Cilit Bang sin, men den er ikke å oppdrive. Så sprayer jeg med jif bad spray. Begynner "innerst" på doen. Tørker med dopapir. Så tar jeg de ytre delene, doringen og lokket. Og dingen vi presser på for å trykke ned. Til slutt, hvis jeg er ekstra fysjen, så sprayer jeg vindusvask på og polerer litt. Da skinner det!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:04   #12
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Først en dæsj klorin i skålen. Deretter jif baderom over hele doen og så vasker jeg meg utenfra og innover. Klut ytterst + ring, dokost i doen. Til slutt vasker jeg skålen med Jig skurekrem og dokost.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:06   #13
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Vasker do?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:07   #14
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Vasker do?

Noen bygger kjøkken, andre vasker dassen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:09   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.390
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg begynner med en sprut domestos fresh nedi skåla, det får virke mens jeg vasker resten av badet/doen.

Etter å ha vasket speil og servant med jif og mikrofiberklut tar jeg samme kluten over do. Begynner oppe og ute og jobber meg nedover og inn. Alternativt tar jeg ei gammel fille (opprevet t-skjorte eller body eller likn utvasket eller ødelagt tøy) tar klorin rett på kluten og tørker over hele doen. En dæsj klorin i skåla til slutt.

Polere doskåla hadde jeg aldri funnet på. Men selv om jeg regner meg inn i sjusketoppen så er jeg rimelig god på få ting skikkelig reint. Har jobbet som stuepike, så når jeg først vasker blir det som kan skinne, skinnende reint.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 23:25   #16
Eni
tøff som havregrøt
 
Eni sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Innlegg: 337
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg lager vaskevann i vasken på badet, og vasker speil og andre overflater først. Så bruker jeg sånne engangsvaskekluter (sånne tørre "vaskekluter" egentlig beregna på bleieskift). Vrir opp i vaskevannet, tørker av doen, og kaster. Tar ny for hver gang, og vrir ikke opp en "brukt" vaskeklut i vaskevannet... (Det blir jo noen kluter på en vask, men da slipper jeg å spre do-bakterier rundt omkring...) Starter øverst (på sisternen), og vasker nedover utenpå. Tar dolokk, doring, og inni/nedi til slutt... Domestos Fresh (helst), evt Jif Skurekrem eller Ajax oppi doen, og vasker med dobørsten. Skyller ned, og skyller dobørsten samtidig...

__________________
1998 2001 2007
Eni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 23:32   #17
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jif Bad pluss papir på utsiden. Overalt. Tar av doringen, har på Jif Bad og spyler den med kokvarmt vann i dusjen. Har Jif Bad eller annet nedi do og gjør reint med maks varmvann fra dusjslangen. Og dobørst.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 23:35   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg har aldri hørt om do-and.

Jeg vasker først med klut og såpe. Begynner med knotten man trekker i, fordi jeg mener det er den som bør være renest. Så vasker jeg dolokket, over og under, så oppå do-setet. Så er det resten av porselenets utside sin tur, før jeg til slutt bruker kluten på underida av do-setet. Så tar jeg oppi Jif skurekrem og tar et par runder med børsten.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 23:36   #19
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Som regel bruker jeg spray (blandings av grønnsåpe, salmiakk og vann) og tørker med toalettpapir utenpå toalettet . Sprayer så rikelig med blandingsen + jif skurekrem oppi, og vasker med børste. Tar med papir øverst oppi skåla.

Noen ganger ofrer jeg en klut, og vasker utsiden av skåla og toalettringen med såpevann og jif skurekrem.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 23:40   #20
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan vasker du do?

Jeg hater å vaske do. Grøss, grøss, grøss. Og grøss igjen.
Vi har vaskehjelp hver 14 dag og mellom der går jeg over med engangskluter eller dopapir og kjefter på sønn og mann som bæsjer så det blir merker og ikke vasker etter seg, og ber dem om å gjøre det.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no