Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Utfording: Ukemeny for kresne barn

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 20:14   #21
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utfording: Ukemeny for kresne barn

Disse kjøttbollene har slått veldig an hos min ganske så kresne sønn. Han pleier å få noen med til lunsj på skolen også.

1 pk Kyllingkjøttdeig eller annen kjøttedeig
1 egg
1 liten finhakket løk
1 revet gulrot
Kavringstrø eller potetmel
Salt
Pepper
evt. 1 fedd hvitløk
Litt farris (ikke nødvendig)
Evt.ristede pinjekjerner
1 laurbærblad

Bland alt (untatt laurbærbladet) godt sammen til en seig masse. Form små kjøttboller og stek på hver side. Trekkes i kyllingkraft/buljong med laurbærblad oppi i ca. 15 min.
Disse blir saftige og gode og kan serveres som de er, med pasta, oppi tomatsuppe eller hva som helst som måtte passe.


Sist redigert av Nina : 29-05-08 kl 08:56.
Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 20:27   #22
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utfording: Ukemeny for kresne barn

Fiskekaker i hamburgerbrød - husk at dette kalles Sjørøverburger. Det gjør det straks mer interessant.

Stekt laksefilét med fersk pasta og fiskesaus. Salat på siden.

Jeg erfarer at dersom salat kuttes opp hver for seg - agurk i skiver, paprika i ringer, cherrytomater deles i to og salatblad på siden. La så barna forskyne seg av det de vil og smake, så spiser de mye mer. Dette gjelder forøvrig også for voksne menn. Jeg har en unge som spiser MYE grønnsaker etter at vi begynte med dette.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 20:28   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfording: Ukemeny for kresne barn

Dagens kjappe:

naturris
1 pk.kyllingkjøttdeig stekes og blandes med
1 glass korma saus


Lag jukseraita av 1 boks matyoghurt, noen skjeer mintjelly og litt revet agurk og server med nanbrød. Korma er veldig mild og en fin inngangsport til indisk.

Kylling på pinne

Skjær kyllingfilet i lange strimler og tre på spidd (legg helst spiddene i vann litt, så de ikke tar fyr)
Kyllingstrimlene blir ekstra gode om du marinerer dem i teryiakisaus og sesamfrø og så steker du de på grill eller i ovnen.

Du kan ha kokte nypoteter på spiddene sammen med kyllingen. Deilig!

Spidd med pølser

Ha litt grove pølser i skiver og tre paprika, kokte nypoteter, squash og annet som frister sammen med pølsebiter. Dere kan tre på spiddene sammen, og man må ha annenhver og spise alt og sånn. Enkel dressing av litt majones, litt lettrømme og litt ketchup ved siden av kanskje?

Tomatsuppen min

finner du i gamle ukemenyer, og den kan ingen unger la være å spise. Ha i litt melk eller fløte så den blir litt mildere og noen pølsebiter eller kjøttboller eller kyllingboller fra boks. Grov pasta og kokt egg er sunt. Tomater er sunt.

Laks på pinne

Som med kyllingen. Den kan marineres med teriyakisaus og sesamfrø den også. Den kan gjerne paneres ved å dyppe i mel, pisket egg og så mel igjen, eller kavring eller hva du nå har. Ha gjerne salt og pepper i melet. Poteter, rømme og agurkskiver ved siden av.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 20:39   #24
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfording: Ukemeny for kresne barn

Hannah har vært en "middagshater" helt siden start Middagsglass var uaktuelt, uansett merke. Og enda sliter vi med å få i henne middagsmat.
Går litt opp og ned. Men jeg har bare funnet ut at hun får spise når hun spiser. Orker ikke tilpasse henne hele tiden lenger. Hun spiser godt ellers da, og er langt fra tynn. Så jeg er ikke særlig bekymret.

MEN, jeg tar med meg en del tips herfra!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 20:59   #25
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfording: Ukemeny for kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Laks på pinne

Som med kyllingen. Den kan marineres med teriyakisaus og sesamfrø den også. Den kan gjerne paneres ved å dyppe i mel, pisket egg og så mel igjen, eller kavring eller hva du nå har. Ha gjerne salt og pepper i melet. Poteter, rømme og agurkskiver ved siden av.




(Hørtes godt ut da).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 11:34   #26
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Utfording: Ukemeny for kresne barn

Pølse-ris var min favoritt når jeg var lita (og jeg synes fortsatt det er godt. Og med ei meget kresen datter er dette ofte å finne på middagsbordet vårt:
Stek 1 pk. pølser (gjerne kylling/kalkun) i biter sammen 1 purre (i ringer) og et par sjampinjonger i skiver (purre og sopp må plukkes vekk fra lilletupps fat!)
Kok ris i litt buljongvann. (hurtigris funker flott!)
Ha i 1-2 egg i den ferdigkokte risen og litt revet ost, ha i pølsene, litt salt og pepper, bland og server, gjerne med en liten salat (som vesla ikke spiser noe av.)

__________________
M(-04)&M(-07)

Sist redigert av M&M : 04-06-08 kl 11:35. Årsak: skriveleif
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:10   #27
BonusMor
Forumamatør i lære
 
BonusMor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 40
BonusMor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Utfording: Ukemeny for kresne barn

Nå har ikke jeg kresne barn, da (så sant man ikke snakker om klær, for der er 2 av dem HÅPLØSE- mamma blir gal snart!)

Men på Oprah var det et program med kona til Jerry Seinfeld. Hun var lei av at ungene klaget så på grønnsaker, og at det var lite hyggelig rundt matbordet. Hun lager grønnsakpureer som hun smugler inn i maten. Hver søndag lager hun pureer for hele uka, og legger dem i poser. Hun slutter selvsagt ikke å legge friske grønnsaker på tallerknen deres, men nå slipper hun å engste seg over at de ikke får i seg nok vitaminer og antioksidanter.

Jeg var hjemme med yngste en dag da dette programmet gikk. Hun brukte også pureer i sjokoladekake, og det har jeg prøvd. Kakene blir så utrolig saftige.
Søk på Jessica Seinfeld på google, så ser du. Og på Amazon har de kokeboken hennes. Mye snadder. Mine er som sagt ikke kresne, men jeg synes det er moro å eksperimentere. Min kresne niese begynte å hylgråte da hun skjønte at hun hadde spist brokkoli i kjøttkakene.. haha.. Tante Grusom slo til , og hun merket det ikke. Men nå liker hun plutselig brokkoli! Verden står virkelig ikke til påske!

BonusMor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnemat


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no