Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Fordommer om nordmenn

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-18, 11:39   #1
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.003
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Fordommer om nordmenn

Nå som alle har vært ute å reist eller enda er på tur, hva er fordommene dere hører om nordmenn?

Standarden er vel at vi bare smiler når vi er fulle, men finnes det flere (morsomme og seriøse) fordommer der ute?

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 11:48   #2
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

The Norwegian arm er beryktet!

Vi har rykte på oss for ikke å være flinke til å spørre om noen kan sende noe ved bordet mens man spiser, og strekker ut armer i vilden sky for å få tak i ting heller. Det blir sett på som uhøflig i andre land.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 11:56   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

The Norwegian arm er beryktet!

Vi har rykte på oss for ikke å være flinke til å spørre om noen kan sende noe ved bordet mens man spiser, og strekker ut armer i vilden sky for å få tak i ting heller. Det blir sett på som uhøflig i andre land.

Bunner i det samme, tror jeg: Vi vil heller strekke oss enn å plage andre med å spørre om å sende...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 12:25   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

The Norwegian arm er beryktet!

Vi har rykte på oss for ikke å være flinke til å spørre om noen kan sende noe ved bordet mens man spiser, og strekker ut armer i vilden sky for å få tak i ting heller. Det blir sett på som uhøflig i andre land.

Ja! Men det er jo ikke bare det at vi er dårlige til å spørre, problemet er jo at de aller færreste nordmenn er opptatt av å serve sidemann. Det skal jo egentlig ikke være nødvendig å spørre.

Bare se selv: Når nordmenn møtes på restaurant er det vanlige at folk tar vannflasken og fyller opp vannet sitt og setter tilbake flasken. Det høflige er jo at man spør om de andre skal ha vann og fyller opp deres glass først før man fyller opp sitt eget.

Om en sitter ved et bord og sidemann må spørre om du kan sende smøret så har en egentlig vært litt uhøflig. Man burde ha tilbudt det før de trengte å spørre.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 12:36   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Dette minner meg om da jeg på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet hadde brevvenner og alt det rare flere av dem trodde om Norge (ikke så mye fordommer da, bare generell uvitenhet). Særlig amerikanerne kom med de rareste spørsmål og antagelser. De jeg husker best er vel spørsmålet om vi har telefon i Norge og hva reinsdyret mitt het (siden hun gikk ut fra at alle nordmenn eide reinsdyr).

Ellers studerte jeg flere år i Storbritannia og opplevde aldri fordommer om nordmenn der, men jeg opplevde flere som viste både interesse for og kunnskap om Norge, bl.a. en venn som var svært interessert i Norges rolle under andre verdenskrig (og kunne betydelig mer om det enn jeg ) og en venninne som det viste seg at hadde skrevet bacheloroppgave (reiseliv) om hva Lillehammer-OL hadde gjort for turisme i Norge.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 09-08-18 kl 16:27.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 14:25   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Jeg har i grunnen ikke hørt så mange fordommer. Har hørt noe som er basert på erfaringer fra utlendinger som har bodd i Norge, og det går på det med å være veldig reservert, helt til man drikker alkohol, da er de dine aller beste venner, og neste dag, like reservert igjen.

Og litt at vi er sporty friskuser som er glade i friluftsliv. Og veldig, veldig rike (når jeg har reist i u-land).

Men jeg har ikke reist noe særlig på steder som er utsatt for fulle skandinaver i noen særlig grad, typiske partyplasser. Sikkert en del fordommer ute og går der, med god grunn.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 14:26   #7
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Med britisk mann og tilhørende svigerfamilie og vennekrets på de britiske øyer hører jeg litt av hvert om nordmenn. En standard ting er at vi forfekter A4 livet, alle skal studere, alle går i jobb, alle kjøper hus og alle får barn og alle er kliss like med like meninger - og at vi er rike hele gjengen. Dette er jo ikke riktig, men jeg tror de er veldig preget å fortsatt være et klassesamfunn, og der vi har generell tiltro til systemet, velferdssystemet og politikere, så har de generelt ikke det.

Jeg har også prøvd å slutte med "the norwegian arm"

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 14:57   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Utlendinger ser vel på nordmenn som litt innesluttede, ukultiverte barbarer. Alt for uformelle på jobb og i kommunikasjon, med for mye fokus på ferie og fritid. Og med en egen evne til å drikke oss apedritings når vi har fri. Norske (og svenske) kvinner fremstilles jo også som billige, blonde (og dumme).

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når nordmenn møtes på restaurant er det vanlige at folk tar vannflasken og fyller opp vannet sitt og setter tilbake flasken. Det høflige er jo at man spør om de andre skal ha vann og fyller opp deres glass først før man fyller opp sitt eget.

Om en sitter ved et bord og sidemann må spørre om du kan sende smøret så har en egentlig vært litt uhøflig. Man burde ha tilbudt det før de trengte å spørre.

Tja, har man det, hvis det er inneforstått at det er greit at man gjør det på sin måte? Hva som er høflig eller ikke handler jo om kultur. Og er man i Norge, så tenker jeg at det er uhøflig å ikke sette seg inn i lokal kutyme, men heller gå ut fra at egne ideer om høflighet er de "riktige".

Jeg er opplært til at det er vanlig høflighet å sende smør og brød rundt bordet, sånn at alle kan få. På samme måte som det er vanlig høflighet å sende mat man må forsyne seg av rundt bordet. Og pensjonatarm, eller det å ikke sende maten videre, er jo heller ikke høflig i Norge. Men det er kanskje vanligere enn i andre land, fordi vi ikke ser på det som direkte uhøflig.

Er man i Norge så er det faktisk ganske uhøflig å sette seg ved siden av en ukjent, dersom det er ledig andre steder. Og det er ikke uhøflig å signalisere til sidemannen at man ønsker å gå av bussen, uten å bruke språk. Er sidemannen norsk oppfattes det vel nesten som litt uhøflig hvis hen ikke oppfatter signalet om å reise seg.

Man håndhilser, fremfor å klemme (der andre nasjoner kanskje syns en klem er naturlig), og man står ikke like nært som det er vanlig å gjøre i Asia, når man snakker med noen. Man hilser på folk på fjellet, men ikke i bymarka (med mindre man er langt inne i Nordmarka, da hilser man). Og du legger ikke teltet ditt klin inntil et annet telt i fjellet, da finner man en annen plass.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 15:07   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Utlendinger ser vel på nordmenn som litt innesluttede, ukultiverte barbarer. Alt for uformelle på jobb og i kommunikasjon, med for mye fokus på ferie og fritid. Og med en egen evne til å drikke oss apedritings når vi har fri. Norske (og svenske) kvinner fremstilles jo også som billige, blonde (og dumme).



Tja, har man det, hvis det er inneforstått at det er greit at man gjør det på sin måte? Hva som er høflig eller ikke handler jo om kultur. Og er man i Norge, så tenker jeg at det er uhøflig å ikke sette seg inn i lokal kutyme, men heller gå ut fra at egne ideer om høflighet er de "riktige".

Jeg er opplært til at det er vanlig høflighet å sende smør og brød rundt bordet, sånn at alle kan få. På samme måte som det er vanlig høflighet å sende mat man må forsyne seg av rundt bordet. Og pensjonatarm, eller det å ikke sende maten videre, er jo heller ikke høflig i Norge. Men det er kanskje vanligere enn i andre land, fordi vi ikke ser på det som direkte uhøflig.

Er man i Norge så er det faktisk ganske uhøflig å sette seg ved siden av en ukjent, dersom det er ledig andre steder. Og det er ikke uhøflig å signalisere til sidemannen at man ønsker å gå av bussen, uten å bruke språk. Er sidemannen norsk oppfattes det vel nesten som litt uhøflig hvis hen ikke oppfatter signalet om å reise seg.

Man håndhilser, fremfor å klemme (der andre nasjoner kanskje syns en klem er naturlig), og man står ikke like nært som det er vanlig å gjøre i Asia, når man snakker med noen. Man hilser på folk på fjellet, men ikke i bymarka (med mindre man er langt inne i Nordmarka, da hilser man). Og du legger ikke teltet ditt klin inntil et annet telt i fjellet, da finner man en annen plass.

Ja, jeg har jo oppfattet at det er kulturforskjeller når det gjelder slike ting, men ikke at det nødvendigvis gjør at vi oppfattes som uhøflige, og i den grad vi gjør det, så er det jo like mye motsatt. Mest av alt skaper det kanskje litt overraskelse, og undring, før man forstår at det er slik det er vanlig å gjøre det hos dem.

Vi har noen veldig nære venner fra et annet europeisk land, vi har feriert mye sammen, og stort sett merker vi ikke så stor forskjell. Det er et land med en kultur som stort sett er svært lik vår. Men en av forskjellene er det med matservering. Vi setter maten på bordet, og lar gjestene forsyne seg først. Hos dem er det vanlig at verten forsyner alle gjestene, og legger på tallerknene. Husker særlig en episode i studietida, da denne venninnen (hun studerte i Norge, det var slik vi ble kjent) inviterte en gjeng med studievenninner på taco. Hun hadde dekket på, sa værsågod, vi satte oss, skravla gikk, og alle begynte å forsyne seg i alle retninger, sendte rundt og ordnet. Hun ble stående og se på med store øyne. Hun var jo klar til å begynne å servere oss, da vi, i hennes øyne, kastet oss over maten. Ikke nok med det, da det viste seg at det manglet noe på bordet (bestikk, åpner eller hva det var) gikk en av oss rett og slett bort og åpnet en av skuffene hennes og fant det selv. Vi har humret mye av dette i etterkant.

Noe annet er det å hjelpe til. Hos oss er det høflig å tilby seg å hjelpe til med å sette i stand eller rydde vekk, når man er invitert på mat e.l. "Bare si hvis det er noe jeg skal gjøre" er et vanlig spørsmål, eventuelt tar man et tak der man ser at det trengs, uten å spørre. Det føles nærmest ubehagelig å bare sitte i ro, mens andre ordner og styrer. I noen land er det uhøflig. Du signaliserer at du ikke tror verten har kontroll og fikser selskapet, og at det er best du griper inn. At du ikke stoler på at verten greier å gjøre det bra nok. Jeg fikk den erfaringen da barnet mitt var invitert i bursdagsselskap hos et gresk barn i barnehagen. Mor til barnet hadde laget enorme mengder mat og godsaker, en avdeling til barna og en egen avdeling til de voksne (hvor det i tillegg var satt fram vin), og hadde trolig brukt enormt med tid på forberedelser. Dette ligger jo dypt i den greske kulturen, de setter sin ære i sånt. Men jeg begynte automatisk å ville hjelpe til med å sette på bordet, fylle på med drikke, servere ungene maten etc, og da oppdaget jeg at hun nesten ble fornærmet. Jeg var jo gjest, og hun hadde full kontroll.

Også andre veien, husker min svigerinne sukket oppgitt etter å ha hatt besøk av noen bekjente fra et annet land, som ble noen dager. Det hadde vært hyggelig, men strevsomt. Gjestene hadde ikke lagt to pinner i kors, ikke tilbudt seg å lage mat en eneste dag, ikke bidratt med noe, de hadde ikke så mye som tatt av bordet etter seg. Jeg fortalte henne om min erfaring over, og da gikk det opp en del lys.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 09-08-18 kl 15:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 15:48   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Også andre veien, husker min svigerinne sukket oppgitt etter å ha hatt besøk av noen bekjente fra et annet land, som ble noen dager. Det hadde vært hyggelig, men strevsomt. Gjestene hadde ikke lagt to pinner i kors, ikke tilbudt seg å lage mat en eneste dag, ikke bidratt med noe, de hadde ikke så mye som tatt av bordet etter seg. Jeg fortalte henne om min erfaring over, og da gikk det opp en del lys.

Ja, tenke seg til å dra på hyttetur med nordmenn og få utlevert sengetøy som man må ta på selv. Eller, enda verre, måtte ta med eget sengetøy.

Jeg tror også at de primitive hyttene som mange nordmenn syns er koselige overrasker en del utlendinger, som blir med på hyttetur. En av de beste historiene jeg har er da vertsmoren (fra utvekslingsåret) til en venn av oss kom fra USA for å være med i bryllupet. Vertsmoren ville veldig gjerne komme litt tidligere og fikk beskjed om at hun gjerne kunne det, men med advarsel om at uken før bryllupet skulle brudeparet og hele familien være på en PRIMITIV hytte, uten strøm og vann, og med utedo, for å forberede bryllupet, som skulle være på et høyfjellshotell i nærheten av hytta. Hun fikk fullstendig sjokk, da hun skjønte hvor primitiv hytta var og at utedoen faktisk var ute. Uten vann. Hun hadde trodd at de bare tullet med henne. Selv om de hadde vært helt tydelig på at de ikke gjorde det. Hun dro til hotellet litt tidligere enn planlagt. Men var overraskende positiv til å være med på forberedelsene på dagtid. Det var bare ikke aktuelt for henne å sove et sted uten vannklosett.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 11:50   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Danskene synes på generelt nivå at vi er litt teitere og litt mer usiviliserte enn dem. Vel å merke københavn-dansker (som ikke liker folk fra jylland, som er enda mer usiviliserte enn nordmenn ), som jeg har best kjennskap til.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 11:55   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Fordommer har jo ofte en rot i virkeligheten...

Nordmenn oppfatter gjerne seg selv som uformelle og joviale, mens utlendinger opplever den oppførselen som brå og uhøflig. Siden vi er vokst opp med mye plass rundt oss og en veldig ny "urban" kultur, så har det oppstått en ganske særegen norsk form for høflighet som ikke forstås av alle fra andre kulturer: Det er en slags felles oppfattelse av at det beste ville vært om man ikke måtte bo tett opp i hverandre, så for å skåne sine medmennesker mest mulig fra de plagene dette medfører, så er det hensynsfullt og høflig å IKKE belemre andre med ufrivillig kontakt. Derfor unngår vi å sette oss ved siden av andre på bussen, vi signaliserer med å sette vesken på fanget og begynne å bevege oss når vi skal ut av vindussetet, i stedet for å plage ham som sitter ved siden av oss med et "unnskyld", vi stiller oss på andre enden av plattformen og later som vi ikke ser naboen når vi møtes på t-banestoppet på morgenen. Dette oppfattes uhøflig av andre, men det bunner i en form for hensynsfullhet, mener jeg.

Ellers hører jeg ofte at folk syns skandinaver er voldsomt sporty og spreke.

Vi er vel ikke KJENT for stil og motesans. "Praktisk" vil som oftest trumfe "stilig".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 12:24   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Tja, viser seg vel at nordmenn drikker seg ravende dritings, slåss og doper ned drinkene til jenter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 12:24   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Servitør på restaurant her på Kypros spurte oss om det er snø i Norge nå. Uka før vi dro var det varmere i Stavanger enn her.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 15:06   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Ja, jeg tror nok jevnt over at nordmenn oppfattes som med mindre "driv" og jobbentusiasme enn mange andre, og tidvis direkte late, som prioriterer fritid og hytta og for eksempel trening. At en administrerende direktør kan prioritere både å hente i barnehagen og trene til Birken. At det er et statussymbol å sykle fort til jobben er et totalt mysterium!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 15:10   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg tror nok jevnt over at nordmenn oppfattes som med mindre "driv" og jobbentusiasme enn mange andre, og tidvis direkte late, som prioriterer fritid og hytta og for eksempel trening. At en administrerende direktør kan prioritere både å hente i barnehagen og trene til Birken. At det er et statussymbol å sykle fort til jobben er et totalt mysterium!

Hvis de tror det blir de jo lurt da. All mulig statistikk viser at vi er skikkelig effektive og at produktiviteten i Norge er høy og langt over det den er i land det er naturlig å sammenlikne seg med.

Jeg for min del, som har jobbet i Sveits og Tyskland, tenker mitt om alle sosehuene som ikke bare kommer seint, men som jobber så ineffektivt og dårlig at de trenger to timer mer hver dag på å få unna det jeg greier på åtte timer.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 16:03   #17
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Jeg tror en av de mest nøyaktige beskrivelsene jeg har hørt om nordmenn kom fra en kinesisk kollega. Hun mente at når det gjaldt friluftsaktiviteter var nordmenn helt rart opptatt av å ha det beste utstyret til enhver tid. Ekspedisjonsutstyr for en tur i marka, og sykkel til 100 000 for å sykle til jobben. Det stemmer jo veldig.

Og Norwegian Fridays da, som en annen (britisk) kollega kaller det. Det betyr at man aldri kan legge møter til etter lunsj på en fredag, da er alle på hytta.

Mannen min (britisk) ble maks sjokkert en av de første dagene på jobb i Norge. Han satt i møte med en annen person, og plutselig var klokka fire. Kollegaen reiste seg, annonserte at han skulle hente i barnehagen, og gikk. Mannen ble helt sjokkert, "han bare GIKK! Midt i møtet!". Han har skjønt greia nå da.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 17:50   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Jeg overhørte en samtale mellom to amerikanske damer på flytoget, hun ene som tydeligvis bodde i Norge med barn på skole her, var sjokkert og foraktfullt ovenfor norsk barneoppdragelse og spesielt disiplin og høflighet i skolen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 18:36   #19
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg overhørte en samtale mellom to amerikanske damer på flytoget, hun ene som tydeligvis bodde i Norge med barn på skole her, var sjokkert og foraktfullt ovenfor norsk barneoppdragelse og spesielt disiplin og høflighet i skolen.

Akkurat det med skolen reagerer mannen min på også. Han foreslo internasjonal skole, men jeg ønsket nærskole.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 20:10   #20
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg overhørte en samtale mellom to amerikanske damer på flytoget, hun ene som tydeligvis bodde i Norge med barn på skole her, var sjokkert og foraktfullt ovenfor norsk barneoppdragelse og spesielt disiplin og høflighet i skolen.


10 surprising things about parenting in Norway

En del av en serie hvor amerikanske mødre som bor i andre land forteller hvordan de opplever det, vel verdt å lese!

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no