Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Sier du nei takk til noe søtt selv om du har lyst på?
Ja, alltid. Jeg er veldig flink til det. 6 4,58%
Ja, rimelig ofte iallefall. 33 25,19%
Tja... sånn 50/50 33 25,19%
Nei, jeg klarer liksom ikke la være selv om jeg vet jeg burde 35 26,72%
Hæ? Jeg har ikke tenkt over at man burde si nei til sånt jeg.. 24 18,32%
Deltakere: 131. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-14, 21:42   #41
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.790
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Knusktørr sjokoladekake og steinharde boller takker jeg glatt nei til, typisk servering i skolesammenheng i grunnen. Men det er ikke primært for å være fornuftig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 21:56   #42
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Oftere enn før.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 22:30   #43
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg har problemer med å spise sånt på offentlige steder. Dermed forsyner jeg meg så lite som mulig og dersom man uten å være uhøflig kan la være å spise så gjør jeg det. Jeg klarer heller ikke å spise veldig usunn mat på kafe eller restaurant. Helt tåpelig egentlig, for jeg regner med at folk er mer opptatt av andre ting enn hva jeg spiser. Nå er jeg overvektig, men jeg hadde akkurat samme greiene når jeg var str. xs. Og ofte blir det jo sånn at jeg holder ut i et visst antall timer mens jeg er sammen med andre og så stapper jeg inni meg det første og beste jeg finner når jeg kommer hjem.

Så ja, jeg sier nei takk, men ikke nødvendigvis spesielt fornuftig.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 22:30   #44
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.807
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg sier ofte nei takk til ting jeg har lyst på. Det er helt nødvendig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 22:35   #45
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg sier aldri neitakk til hjemmebakt, men jeg pleier ikke forsyne meg av kjøpepepperkakene som står på personalrommet.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 22:41   #46
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Ja, relativt ofte.
Ikke at det hjelper på det totale inntaket av søppel, men mine bortkastede kcal forbeholdes ting jeg virkelig må ha. Les- sjokolade.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-14, 23:59   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Ja. Det er oftere jeg føler jeg MÅ spise av høflighet. Sånn personlig synes jeg det er mye enklere å ikke ta den første enn å ikke ta den andre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 00:14   #48
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg blir flinkere og flinkere til å si nei takk. Det blir lettere og lettere å gjøre det også. Men det er helst i større selskap eller samlinger. Det er vanskeligere å takke nei når jeg er på besøk hjemme hos noen, uavhengig av om jeg har lyst på eller ikke. Føler at det blir uhøflig, men er blitt flinkere til å forsyne meg fornuftig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 05:20   #49
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg sier aldri nei takk til noe jeg har lyst på.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 06:12   #50
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Ja dersom jeg er mett så sier jeg nei takk, eller dersom det har blitt mange tilstelninger den siste tiden.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 06:43   #51
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.748
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg sier ofte nei takk, både til søtsaker og porsjon nr 2 av middag. Jeg spiser meg alltid mett, men ikke så mett at jeg blir tung og sløv eller føler trang til å slenge meg på sofaen etterpå. Følelsen av å være stappa er såpass ubehagelig at et overskudd i matinntak ikke er verd det.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 07:23   #52
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

For meg høres det helt absurd ut å aldri si nei takk til noe som en blir tilbudt. Hvorfor i all verden skulle jeg spise wienerbrød (som jeg ikke er glad i, og som inneholder en kvart kilo smør), fordi de står på bordet under et møte? Eller fordi det står kjøpte cookiekjeks (som gir meg null og niks glede) på bordet på foreldremøte?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 07:25   #53
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Spørsmålet er jo ikke om man sier nei takk. Men om man sier nei takk om man egentlig har lyst på og det som tilbys er fristende.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 07:55   #54
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Ja, det er sant. Syns fortsatt det er rart å aldri si nei, ihvertfall hvis en omgitt av sånne anledninger til stadighet. Jeg har ihvertfall ikke godt av å spise kaker, boller, twist og kjeks omtrent hver dag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 07:58   #55
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Hvor er alle disse kakene da? Jeg synes jeg er omgitt av altfor LITE kaker, egentlig.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 08:05   #56
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg sier ofte "nei takk" eller unnlater å forsyne meg uten å si noe som helst. Det er helt nødvendig, og jeg har som regel lyst på det meste som er søtt og til å putte i munnen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 08:10   #57
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg er ikke omgitt av så store mengder kaker sånn til hverdags, men jeg syns da likevel det er en god del sånne "ikkepersonlige" situasjoner der det er noe søtt på bordet: Møter på jobb, pauser på personalrommet, folk som har med kake på jobb på bursdagen, foreldremøter, avslutninger, turneringer med ungene (ofte BARE usunn mat tilgjengelig om en ikke har med niste...)

For min del er det mye lettere å ha en klar neitakk-holdning til sånt, og heller kunne takke ja til god kake/dessert når jeg er på besøk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 08:32   #58
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.328
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

For meg høres det helt absurd ut å aldri si nei takk til noe som en blir tilbudt. Hvorfor i all verden skulle jeg spise wienerbrød (som jeg ikke er glad i, og som inneholder en kvart kilo smør), fordi de står på bordet under et møte? Eller fordi det står kjøpte cookiekjeks (som gir meg null og niks glede) på bordet på foreldremøte?

De fleste (alle?) sier vel at de kan si nei til mat servert i settinger du nevner her.

Det er i situasjoner av typen bestemor har strevet lenge at mange velger å takke ja til i hvert fall en liten bit.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 08:44   #59
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Jeg forsto hovedinnlegget som om det dreide seg om situasjoner der man selv hadde lyst på det som sto på bordet, men følte at det var fornuftig å begrense seg. Ikke i situasjoner der man egentlig ikke vil ha noe. Da er det vel ikke "fornuftig" å si nei. Da er det jo bare logisk.

Det var noen som spurte om man er flink når man sier nei. Selvsagt er man det. Hvis -ea-, for eksempel, og jeg var i samme selskap og -ea- sa nei til kake fordi hun ikke liker det, vil hun utenfra SOLEKLART bli sett på som flinkere enn meg som tok ett stykke, men som gråt inni meg fordi jeg egentlig hadde lyst på fem stykker til.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 08:56   #60
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg forsto hovedinnlegget som om det dreide seg om situasjoner der man selv hadde lyst på det som sto på bordet, men følte at det var fornuftig å begrense seg. Ikke i situasjoner der man egentlig ikke vil ha noe. Da er det vel ikke "fornuftig" å si nei. Da er det jo bare logisk.

Det var noen som spurte om man er flink når man sier nei. Selvsagt er man det. Hvis -ea-, for eksempel, og jeg var i samme selskap og -ea- sa nei til kake fordi hun ikke liker det, vil hun utenfra SOLEKLART bli sett på som flinkere enn meg som tok ett stykke, men som gråt inni meg fordi jeg egentlig hadde lyst på fem stykker til.

Sånn forstod jeg spørsmålet også. Jeg har (dessverre) nesten alltid en ubending lyst på tilgjengelig søtt, salt og fett. Som jo intellektet mitt vet at ikke er bra for meg. Når jeg da klarer å la være å spise (mer av) det fordi det er fornuftig, så er jeg jo fornøyd med meg selv. Jeg elsker jo smaken av ferske wienerbrød, for eksempel, selv om det vel fysisk ikke finnes en grunn i verden til å spise det.

Det er jo manglende evne til å si/gjennomføre "fornuftige nei takk" som er medvirkende årsak til egen overvekt.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no