Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Stoppet av en særdeles godt opplyst politibil

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-15, 11:48   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Stoppet av en særdeles godt opplyst politibil

I går kveld, før midnatt, kjørte jeg hjem fra en venninne etter å ha planlagt en hyttetur. Kjørte på en vei som ikke er veldig trafikkert på kveldstid, og som er relativt, om ikke helt, øde på enkelte strekninger. I en rundkjøring blir jeg oppmerksom på en større bil som kommer kjørende fra en landevei med noen få hus og et badested. Bilen har på to lys i front, i tillegg til frontlysene, og jeg tenker ved første øyekast at det er en rånebil eller noe slikt da jeg ikke trodde det var lovlig å kjøre med så mye lys på i front.

Uansett, denne bilen svinger inn bak meg i rundkjøringen og følger meg videre. Lysene fra bilen er så sterke at jeg må vippe opp sladrespeilet, og sette meg litt mer i midten for ikke å bli blendet. Bilen holder OK avstand i en liten kilometer før den plutselig kommer nærmere og begynner å blinke med de to ekstralysene i midten, og så setter den på blålys like etterpå. Jeg blinker inn til siden og bremser ned for å slippe den forbi, men den fortsetter bare bak meg så jeg stanser helt. Prøver å se hva som er i gjære ved å kikke i sidespeilet, men blir totalt blendet av de skarpe lysene. Etter en stund kommer det en politimann opp ved siden av bildøren min, og - etter å ha knotet litt for å finne vindusknappen (så jo ikke noe da det var lys over alt) - får jeg vinduet ned og da spør han etter førerkort. Gir ham førerkortet mitt, som han studerer kort, før han gir det tilbake og sier "takk, og god tur videre" eller noe i den duren. Ingen forklaring (fair enough), og heller ingen demping av alle lysene de har på bilen så jeg venter og håper de kjører videre først slik at jeg får sjekket speil og dødvinkel før jeg kjører utpå veien igjen (70-sone), men de blir bare stående og vente på at jeg kjører utpå først. Tar til slutt sjansen, og kommer meg vel utpå, og politibilen ser jeg ikke igjen så jeg regner med at den snudde.

Men det jeg lurer på er hva i alle dager greia med alle lysene var? Jeg var blendet hele resten av veien hjem, og så langt mindre enn det jeg regner som forsvarlig både da de kjørte bak meg, og etterpå. Var det virkelig nødvendig å kjøre med så mye lys på? (Det var som om bilen bak meg skulle hatt langlys på 4 lykter samtidig.) For ordens skyld overholdt jeg fartsgrensen og samtlige andre trafikkregler, og kjørte heller ikke vinglete eller noe slikt (har ingen tidligere trafikkforseelser og bilen har ingen anmerkninger). Regner med at de var på leit etter noen, men kunne de ikke da ha kjørt med vanlig belysning og heller satt på lysene etter at de hadde stoppet meg, eller er det en greie jeg ikke skjønner her? (Det var lys langs veien.) Kanskje de bare var i overkant ivrige etter å feire 1. søndag i advent?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 11:51   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.474
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stoppet av en særdeles godt opplyst politibil

Overkant ivrige, tipper jeg.
Jeg hadde sikkert sendt en henvendelse til politiet og spurt om det der var nødvendig. Kanskje. Ihvertfall tenkt på det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 11:58   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stoppet av en særdeles godt opplyst politibil

Ja, det er jo det jeg tenker på, men tenker at de kanskje oppfatter det som at jeg reagerer fordi jeg ble stoppet. Før jeg visste at det var politiet tenkte jeg at "denne bilen skulle politiet jammen ha sett, for det kan jo ikke være lovlig å kjøre rundt med så mye lys på"

(Ble for øvrig stoppet en annen gang først etter at politiet - i en sivil bil - hadde fulgt etter meg over en laaang strekning av øde landeveier midt på natta, og hadde et kjøremønster som ikke akkurat minnet om lovlig før de omsider setter på blålys da jeg til slutt når boliggata der vi bodde da. Ut kommer en sivilkledd mann, og på det tidspunktet var jeg så stresset (fordi jeg, rett før jeg ble forfulgt, hadde stoppet på en bensinstasjon hvor det stod et par lugubre biler med folk jeg ikke ville ha etter meg, som jeg jo trodde var de som hadde fulgt etter meg) at jeg ba ham om legitimasjon før jeg i det hele tatt lukket opp Og da brukte de jo alt for lite lys, men det var nå like skremmende det også, hehe.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 21:18   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stoppet av en særdeles godt opplyst politibil

Kan jo hende politiet glemte å slå av langlysene i iveren?

Uansett går det jo an å sende en liten forespørsel om det er vanlig prosedyre å ha på sterke langlys når man følger etter en bil?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no