Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Englevakt

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-11, 11:44   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Englevakt

I lokalavisen i dag er det skrevet om en dame som sier hun hadde englevakt fordi frontruta ble truffet av et jernrør mens hun kjørte på motorveien. Det har kommet en leserkommentar hvor det står: Det finnes ikke engler. Det heter flaks på norsk.

Jeg vet også at noen her inne har skrevet at de reagerer på ordet "englevakt". Men blir det ikke litt søkt å reagere? "Englevakt" er jo et etablert uttrykk som i og for seg har mistet sin opprinnelige betydning. Er det sånn at vi må saumfare hvert ord i bruker i frykt for at det er et element i det vil stiller oss uforstående/skeptisk til?

Jeg tror ikke på engler selv, men har null problemer med å bruke ordet "englevakt". Jeg prøver å finne eksempler på lignende ord og uttrykk, men kommer ikke på noe. :tenker hardt:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:46   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Jeg syns det er et helt greit utrykk å bruke, til tross for at jeg ikke tror på et ørlige snev av engler en gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:46   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

For meg er det et kunstig ord å bruke. Nå har jeg akkurat lært at jeg er en av dem som takler ting med pessimistiske briller også, så jeg ville nok heller sagt at hun hadde uflaks som havnet i en slik situasjon i utgangspunktet.

Finnes det egentlig noe annet lignende uttrykk? Jeg ville også sagt flaks, eller griseflaks kanskje.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:46   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Englevakt

Jeg tror hun hadde både flaks og englevakt.

Bill mrk. Livredd for å kjøre bak lastebiler, tømmerbiler osv.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:48   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Min første tanke er at hun hadde uflaks. Jernrør i frontruta?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:55   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Pågår det en englejakt på forumet om dagen, eller? Jeg stusser ikke over uttrykket (selv om jeg jo må si meg enig i at det var ekstrem uflaks i utgangspunktet, da. Hell i uhell, kanskje?)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:35   #7
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Englevakt

Mitt eneste problem er at de få jeg har snakket med som har brukt dette uttrykket er gærninger.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:38   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Jeg syns det er fjollete når det brukes i nyhetssammenhenger, og det høres ut som om englevakt er noe helt reelt. "Han hadde bilbelte på seg så han slapp lett fra frontkollisjonen" sidestilt med "Han hadde englevakt så skadene ble heldigvis små".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:39   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Jeg reagerer på det uansett om det måtte være søkt. Det høres helt fjernt ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 13:52   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Englevakt er et ord jeg kan finne på å bruke. Jeg tror overhodet ikke på engler. Det er bare et uttrykk for at man har hatt flaks.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 13:55   #11
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Englevakt

For meg er det bare et uttrykk.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 14:06   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Englevakt

Bare et uttrykk for meg også, forresten. Jeg tror ikke jeg bruker det selv, men jeg hadde ikke reagert på det hvis jeg leste det i avisen/hørte noen bruke det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 14:29   #13
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Englevakt

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Min første tanke er at hun hadde uflaks. Jernrør i frontruta?

Ikke sant? Mer djevlevakt enn englevakt vil jeg mene.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 14:38   #14
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Englevakt

Bruker englevakt jeg også, selv om jeg ikke tror på engler. Bare et utrykk.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 15:21   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Grisevakt gir ikke helt den samme effekten føler jeg

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 15:25   #16
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Englevakt

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Pågår det en englejakt på forumet om dagen, eller? Jeg stusser ikke over uttrykket (selv om jeg jo må si meg enig i at det var ekstrem uflaks i utgangspunktet, da. Hell i uhell, kanskje?)

Englevakt er vel mye sterkere enn hell i uhell.

Hell i uhell er f.eks hvis man ikke rakk bussen, sånn at man stakk innom Narvesen og kjøpte seg et flaxlodd mens men venta på neste - og så vant man en liten slump.

Englevakt - da har man vel som oftest lurt døden.

Er bare et uttrykk for meg også, har ikke noe problem med å bruke det. Jeg sier Herre Gud også, uten at jeg egentlig tenker over hva jeg sier, eller prøver å oppnå noen form for oppmerksomhet fra overetasjen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 15:26   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Vi har "Salme 91,11" som veggord, så "englevakt" fungerer veldig bra for meg. Men det gjør "griseflaks" også, uten at griser betyr mer for meg enn resten av faunaen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 15:49   #18
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Englevakt

Jeg syns ikke flaks er helt beskrivende her, for hun hadde jo vitterligen uflaks som fikk jernrøret i frontruta. Da syns jeg englevakt passer bedre, siden dette var et "hell i uhell", som noen skrev. Englevakt = man var heldig og unngikk døden, gjerne pga en situasjon som oppstod pga uflaks.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 15:54   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg syns ikke flaks er helt beskrivende her, for hun hadde jo vitterligen uflaks som fikk jernrøret i frontruta. Da syns jeg englevakt passer bedre, siden dette var et "hell i uhell", som noen skrev. Englevakt = man var heldig og unngikk døden, gjerne pga en situasjon som oppstod pga uflaks.

Noen har visst forsket på bruk av ordet "flaks" og funnet ut at det faktisk aller oftest brukes i situasjoner der man slett ikke har hatt flaks, men tvert i mot uflaks. Altså der man slapp relativt heldig fra noe som kunne gått skikkelig galt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 15:58   #20
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Om man skulle fjernet alle "tåpelige" ord og uttrykk og kun holdt seg til ordknappe, saklige beskrivelser hadde det blitt et fattig og kjedelig språk.

Ordtak, uttrykk, idiomer krydrer språket og gjør det mer spennende - det er også morsomt å finne ut hvordan besynderlige ord og uttrykk har oppstått. :språknerd:

"Englevakt" er et uttrykk som sier noe mer enn "flaks".

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 20-01-11 kl 16:59.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no