Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Grøt, grøt og atter grøt

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 09:42   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Jeg med "store" barn på 4 og 7 år må bare spørre, er det noe særlig næring i risengrynsgrøt? Mine fikk Nestles barnegrøter tilsatt nypeekstrakt eller banan/fruktmos, og da jeg prøvde å gå over til hjemmelagd havregrøt (utallige ganger) så bare brakk de seg og nektet å spise, prøvde å lage den tynnest mulig. Men min kjære svigermor introduserte risengrynsgrøt etterhvert, og min eldste elsker det, og utenom rømmegrøt, så det kun det han vil ha av grøt. Jeg har en teori om at disse søte barnegrøtene ødela videre apetitt på annen grøt. Vi har prøvd å lage noen andre også, men ingenting tyder på å smake dem.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:53   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Opprinnelig lagt inn av Lurendreier, her.

Ja de skal visst det. Det skal introduseres mens man enda ammer mye.

Og der hadde jeg endelig 5 innlegg!

Men hvis man ikke ammer da?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:05   #23
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Vi bruker litt av hvert. Det går faktisk an. Koker noe selv, bruker noe Hipp og noe Nestlé. Jeg vil egentlig ikke bruke Nestlé, men ettersom jeg selv sliter veldig med jernmangel (as we speak, faktisk), er sønnen min også ekstra utsatt. Greit å gi ham ekstra jernberiket grøt i ny og ne.

Koker også en del selv, hirse og maisgrøt. Ikke fra Holle, men et annet merke fra den lokale helsekosten. Smakssetter med maltekstrakt, og det går ned på høykant. Sønnen nekter å spise så mye som en bit dersom jeg lurer i noe frukt, og fruktmos kommer ikke på tale. I teorien kunne jeg tenke meg å lage mest mulig fra bunnen av, for det gjør vi jo til oss voksne, men min sønn er en såpass krevende fyr at det ikke alltid lar seg gjøre. Da er det greit med vannkokergrøt.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:45   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Jeg ville ventet med hvete, ris har lite næring og ellers er jeg enig med Acsa. At helsesøstre feks kaller MME for NAN er helt forkastelig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:58   #25
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Hirse er næringsrikt og godt å koke grøt på, havre gir litt mer bindeevne og smak til grøten. Jeg har også brukt maismel i grøten for å gi den litt søtere smak, det slår an hos de fleste (lager ofte grøt når vesla har venner på besøk). Til helt små ville jeg kokt grøten lenge, det gjør den lettere å fordøye. Tror jeg kokte havregrøten opp mot 20 minutter da vesla var fem-seks måneder. Når det gjelder gluten så er havre i utgangspunktet fri for gluten, men på grunn av produksjonsmåten er den forurenset av gluten. Dersom dere ønsker helt glutenfri grøt kan dere bruke hirse og glutenfri havre.

Lykken: Jeg har også tydd til nestle i slitsomme perioder. For å reintrodusere havregrøten har jeg da kokt løs grøt og jevnet med nestle, stadig med mindre nestlegrøt. Risgrøt er desverre ganske næringsfattig.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 02:35   #26
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Opprinnelig lagt inn av Lurendreier, her.

For en mor som ikke er fan av Nestle og som gjerne vil enten lage selv eller velge Holle, hva skal man gjøre? Hva gjør dere?

Jeg fullammet til Lille var 7,5 måneder, deretter valgte vi å introdusere mat etter BLW-prinsippet. Det fungerer strålende for oss. Vi har boikottet Nestlé i årevis, så om vi skulle kjøpt ferdigmat, ville vi valgt en annen produsent, fortrinnsvis Hipp eller Holle.

Selv om Nestlé har en tendens til å framstille det som at det å lage riktig babymat er minst like avansert som hjernekirurgi, er det etter min mening ikke spesielt vanskelig å sørge for at småbarn har et godt og variert kosthold som dekker næringsbehovene utover å bare være vomfyll. Dessuten er det jo faktisk ikke slik at industrielt framstilt barnegrøt er det eneste her i verden som inneholder jern og andre essensielle næringsstoffer. F.eks. er matvarer som grovbrød, leverpostei, brokkoli og rødt kjøtt naturlig jernrike. C-vitaminrike matvarer fremmer jernopptaket. Når man i tillegg tar med i betraktningen at kumelk hemmer jernopptak, skulle jeg likt å vite hvor stor andel av det tilsatte jernet i industrigrøten som kroppen faktisk klarer å nyttiggjøre seg.

Om man vil koke grøten selv, finnes det grøtmel å få kjøpt, men det er egentlig ikke nødvendig med spesialmel. Havregryn, hel hirse, hirseflak, grovt sammalt hvetemel, grovt byggmel osv. kan like gjerne brukes. Bløtlegging av grøtmelet før koking øker jerntilgjengeligheten, og litt nypeekstrakt blandet i grøten sørger for masse C-vitamin.

Sosial- og helsedirektoratets brosjyre om babymat (med oppskrifter) kan lastes ned her. Tilsvarende brosjyre fra den danske Sundhedsstyrelsen her. Oppskrifter m.m. finnes blant annet på barnemat.com.

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 02:45   #27
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Opprinnelig lagt inn av Lurendreier, her.

Har forresten en bok her hjemme om barnemat. og der står det at man kan kjøpe jernberiket mel (sammalt hvete, fin) og koke grøt på. Noen som vet hvor man får atk i det og som har testet det ut?

Grøtmel får man i mange helsekostbutikker, og sikkert andre steder også, men det er ikke nødvendig med spesialmel. Grøtmel er også som regel dyrere enn "vanlig" mel. Grøt kan kokes på f.eks. havregryn, hel hirse (må bløtlegges for å få ut saponin), hirseflak, grovt sammalt hvetemel, grovt byggmel osv.

Jerntilgjengeligheten øker om du bløtlegger melet minst en time før koking. Det kan gjerne bløtlegges natta over hvis du f.eks. skal koke frokostgrøt. Det er vanligvis ikke noe poeng i å bløtlegge havregryn eller hirseflak.

Før servering pleier jeg å tilsette grøten en teskje rapsolje, frukt eller bær og litt nypeekstrakt.

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 20:33   #28
Scorpionen
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: I et hus
Innlegg: 3
Scorpionen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Opprinnelig lagt inn av Verdande, her.

Grøtmel får man i mange helsekostbutikker, og sikkert andre steder også, men det er ikke nødvendig med spesialmel. Grøtmel er også som regel dyrere enn "vanlig" mel. Grøt kan kokes på f.eks. havregryn, hel hirse (må bløtlegges for å få ut saponin), hirseflak, grovt sammalt hvetemel, grovt byggmel osv.

Jerntilgjengeligheten øker om du bløtlegger melet minst en time før koking. Det kan gjerne bløtlegges natta over hvis du f.eks. skal koke frokostgrøt. Det er vanligvis ikke noe poeng i å bløtlegge havregryn eller hirseflak.

Før servering pleier jeg å tilsette grøten en teskje rapsolje, frukt eller bær og litt nypeekstrakt.

Godt å se at vi ikke er alene.

Vi bruker mais mel, rismel, havremel mm som basis i grøt og velling. Ettersom barnet blir eldre har vi rett og slett brukt bløtlagte korn, gryn osv slik du sier, og vi har glade, mette og sunne barn.

__________________
Det er da aldri så vondt at det ikke er godt for noe.
Scorpionen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 20:43   #29
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grøt, grøt og atter grøt

Vi startet med avocado, den har veldig lettopptakelig jerninnhold. Blandet med litt morsmelk. Første grøten var hirsegrøt med tilsatt fruktmos.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no