Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Smörgåstårta/smørbrødkake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-08, 16:20   #1
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Pil

Smörgåstårta/smørbrødkake

Har du en usedvanlig god oppskrift? Som er enkel å lage også? (Vil gjerne lage fyllet selv, ikke kjøpe ferdigsalater ol.)

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 16:22   #2
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

:abonnerer:

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 16:30   #3
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Jeg syns smørbrødkake med rekesalat, tunfisksalat og røktlaks er veldig godt.

Tunfisksalat:
Majones
Lettrømme
Tunfisk på boks
2 kokte egg
Finskåret halv løk
Sitronpepper
Sitronsaft

Rekesalat:
Samme som over, minus løk og tunfisk

Del formbrødet på langs i tre eller fire lag, ha salatene på hvert sitt lag og laksen på det siste. Smør hele smørbrødkaken med et tynt lag majones. Pynt med agurk, tomat, reker, laks osv osv

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 16:45   #4
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg syns smørbrødkake med rekesalat, tunfisksalat og røktlaks er veldig godt.

Tunfisksalat:
Majones
Lettrømme
Tunfisk på boks
2 kokte egg
Finskåret halv løk
Sitronpepper
Sitronsaft

Rekesalat:
Samme som over, minus løk og tunfisk

Del formbrødet på langs i tre eller fire lag, ha salatene på hvert sitt lag og laksen på det siste. Smør hele smørbrødkaken med et tynt lag majones. Pynt med agurk, tomat, reker, laks osv osv

Bilder?

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 19:43   #5
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Med kjøttfyll:

1. fyll
2 pk grov leverpostei/baconpostei (500 gram)
1 boks pariseragurk
0.5 agurk
1 dl krem
0.5 dl majones

Kutt opp agurken og bland alt godt sammen.

2. fyll
0.5 kg skinke
1 dl majones
1 dl filtrert yoghurt naturell
1 ss sennep

Kutt opp skinken og bland alt godt sammen

3. fyll
2-3 beger egg/baconsalat - lag evt. selv om du vil
(eller evt. 1 kylling og potetsalat)


På toppen av kaken
0.5 dl majones
1 dl filtrert yoghurt

Pynt f.eks med skinkeroser, rødløk, tomat og agurk.


Har oppskrift på en med fiskefyll også, om du vil ha. (etter leggetid)


Må innrømme at jeg var meget skeptisk til å blande alle disse tingene i en og samme smørbrødkake, men jeg var veldig fornøyd med resultatet!

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:41   #6
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

Må innrømme at jeg var meget skeptisk til å blande alle disse tingene i en og samme smørbrødkake, men jeg var veldig fornøyd med resultatet!

Dette var egentlig mitt spørsmål - skal alt dette i samme kake. Men jeg får stole på deg og tro at det er godt.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 18:37   #7
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Da ble det smörgåstårta i dag - brukte vel begge oppskriftene til Tuppen (?). En med kjøttfyll og en med fiskefyll. Den med fiskefyllet ble aller best, men den andre var god den også.


__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 19:14   #8
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Å - så lekre de ser ut. Flink jente.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:42   #9
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg syns smørbrødkake med rekesalat, tunfisksalat og røktlaks er veldig godt.

Tunfisksalat:
Majones
Lettrømme
Tunfisk på boks
2 kokte egg
Finskåret halv løk
Sitronpepper
Sitronsaft

Rekesalat:
Samme som over, minus løk og tunfisk

Del formbrødet på langs i tre eller fire lag, ha salatene på hvert sitt lag og laksen på det siste. Smør hele smørbrødkaken med et tynt lag majones. Pynt med agurk, tomat, reker, laks osv osv

Ja, dette hørtes godt ut. Kanskje dette kan prøves til helgen også.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 23:23   #10
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Tanta til mann bor i svreige å bruker å lage sånt ekkle greier

Jeg synnes de er forferdelige blæ*banslig*
Men hun lager de fra bunn av. Steiker loff i enten rundkakeform eller i litt mindre 4kantform en langpanne form. Og så deler hun de å har forferdelig stygg fløtekrem med majones og rømme?!? og for eks laks og på andre laget noe helt annet. så er laks og noe annet som ikke passer i hop i ei "kaka"
og masse druer til pynt.

Det er alt jeg vet om styggedommen

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 16:28   #11
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

:abonnerer også:
:hermegås:

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 19:44   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Åh himmel. Så det ER altså noen som liker det der?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 19:53   #13
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Smørgåstårta er smaskens - laget riktig. Brødet er veldig viktig. Det skal være surdeigsbrød som bare svenskene lager det. I allefall har jeg til gode å klare å lage brødet med riktig konsistens selv, og det blir ikke riktig vellykket med vanlig loff. Kanskje hadde allminnelig brød i firkantform gjort seg?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 22:57   #14
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Åh himmel. Så det ER altså noen som liker det der?

Smörgåstårta er da godt! Beste kaken jeg fikk i hine hårde dager i alle fall.

Jeg fikk noen fine oppskrifter av gamle kollegaer, men de har jeg selvfølgelig mistet.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:39   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Smörgåstårta er da godt! Beste kaken jeg fikk i hine hårde dager i alle fall.


Er det nå jeg skal si at jeg er glad du har rotet vekk oppskriftene?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:35   #16
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Da må jo jeg spørre om noe... Hvor mange er denne til sånn ca. Tror du det er greit å lage en av hver og sette dem på koldtbord sammen med masse annet til 27 personer? Tenkte jeg skulle ha det i dåpen til minsteprinsessa.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:57   #17
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Takker for alle gode råd og tips på oppskrifter, men jeg må si det bekymrer meg litt at det er flere som ikke kan fordra dette... Hadde tenkt til å lage det i familebursdagen til 3-åringen til helgen, men kjenner jeg blir litt skeptisk nå.

(Men jeg kan evt ha litt rundstykker el på lur, så kan de som "hater" dette spise det istedet.)

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:34   #18
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Åh himmel. Så det ER altså noen som liker det der?


Det er jo kjempegodt.
Kan fylles med hva som helst.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 20:33   #19
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Flott å lage en litt stor brøddeig i rund kakeform, ca 1,5 kg mel. Funker glimrende, del brødkaken på midten, og lag tre lag pr kakedel.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-08, 21:46   #20
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smörgåstårta/smørbrødkake

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Åh himmel. Så det ER altså noen som liker det der?

Ja, jeg synes det er kjempegodt, men fikk ikke dreisen sist jeg prøvde. Ble veldig pene å se på, men litt tørt - kanskje litt mye brød i forhold til fyll. Ikke det at jeg tror dette hjalp til å få et nytt syn på smörgåstårta...

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Smørgåstårta er smaskens - laget riktig. Brødet er veldig viktig. Det skal være surdeigsbrød som bare svenskene lager det. I allefall har jeg til gode å klare å lage brødet med riktig konsistens selv, og det blir ikke riktig vellykket med vanlig loff. Kanskje hadde allminnelig brød i firkantform gjort seg?

Åhhh? Er det en spesiell brødtype i Sverige? Tror jeg bare har smakt med loff, jeg - var godt nok det.

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Flott å lage en litt stor brøddeig i rund kakeform, ca 1,5 kg mel. Funker glimrende, del brødkaken på midten, og lag tre lag pr kakedel.

Ja, det var kanskje en ide.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no