Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-23, 10:35   #21
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Gulrotscones kan passe. Disse er ikke søte.

4 kopper hvetemel
1 kopp grovt hvetemel
1 teskje salt
4 teskjeer bakepulver
blandes i en bakebolle.

100 gram mykt smør blandes oppi med fingrene til smøret er løst opp i melet.

Ha oppi 2 revne gulrøtter og 1 kopp revet ost.

Ha oppi 2 kopper skummet kulturmelk eller litt mer. Røres sammen. Hvis deigen blir for klissete, har du i litt mer mel.

Del deigen i 4 og klapp hver del ut til en flat rund kake, omtrent så stor som en lompe. Skjær hver kake i 4.

Strø på valmuefrø og solsikkefrø hvis du vil. (Det er godt!) Stek kakene på 230 C i omtrent 15 minutter.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-23, 10:36   #22
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Jeg vil gjerne ha koldskål-oppskriften din. Det lagde alltid mormor da jeg var liten. Så godt med kavring.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-23, 10:49   #23
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg så først nå at det var sommermat du er ute etter, så glem julematen min.

Det kan hende jeg kommer over kulturmelk til vinteren også. da vil en stek passe ypperlig. Kjenner jeg sommeren rett kan behovet for kraftigere kost dukke opp innen den tid også.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-23, 10:56   #24
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg vil gjerne ha koldskål-oppskriften din. Det lagde alltid mormor da jeg var liten. Så godt med kavring.

Jeg laget omtrent denne, her fra Arla. Bytt ut kærnemelk og tykkmelk med kulturmelk. Noen oppskrifter anbefaler skummet kulturmelk.

https://www.arla.dk/opskrifter/koldskal/

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-23, 12:16   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Takk!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 13:27   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Altså. Koldskål. Knapt hørt om, aldri smakt. Men ser godt ut. Har lyst å prøve. Ser at oppskriftene er litt ulike når jeg søker. Noen bruker hele egg, andre kun eggeplommen. Hva er best?

Og så ser jeg at man kan bruke kefir. Tror vi det blir godt med kefir med smak? Jeg har kefir med blåbær og solbær i kjøleskapet.


Sist redigert av Hyacinth : 21-06-23 kl 14:09.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 13:57   #27
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Jeg lagde med hele egget sist. Den blir nok litt nindre luftig med kun eggeplomme. Jeg vil tro jeg liker det hakket bedre uten eggehviten. Men gadd ikke separere og fryse ned eggehvitene.

Det er friskt og syrlig med tilsatt sitron. Det er sikkert godt med kefir med smak også. Det blir jo litt mer fylde vil jeg tro, alt etter tpye smak du velger. Helt klart verd å forsøke.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 14:08   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg lagde med hele egget sist. Den blir nok litt nindre luftig med kun eggeplomme. Jeg vil tro jeg liker det hakket bedre uten eggehviten. Men gadd ikke separere og fryse ned eggehvitene.

Det er friskt og syrlig med tilsatt sitron. Det er sikkert godt med kefir med smak også. Det blir jo litt mer fylde vil jeg tro, alt etter tpye smak du velger. Helt klart verd å forsøke.

Takk! Er bare litt redd smaksatt kefir skal ødelegge/dominere smaksbildet, slik at jeg ikke får et ordentlig inntrykk av hva koldskål egentlig er.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 14:24   #29
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk! Er bare litt redd smaksatt kefir skal ødelegge/dominere smaksbildet, slik at jeg ikke får et ordentlig inntrykk av hva koldskål egentlig er.

Du er innovativ og finner på noe nytt. Det blir sikkert veldig godt, noe litt annet, men fortsatt sikkert friskt og godt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 14:44   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg lage av kulturmelk i sommervarmen?

Håper det!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no