Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-14, 19:07   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Eldste får lage pizza i crisppannen i microen. Han begynner også å få lage mat, men vi har kun gass, og jeg kjenner at terskelen er litt høyere. Som om ikke halve verden lager mat på gass.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:07   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Eldste får lage pizza i crisppannen i microen. Han begynner også å få lage mat, men vi har kun gass, og jeg kjenner at terskelen er litt høyere. Som om ikke halve verden lager mat på gass.

Jeg skjønner deg godt der.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:09   #23
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

3.-4. klasse gikk de hjem alene fra skolen. Fra 5. alene hjemme ved sykdom. I alle fall fram til 14. De kan begge nå være alene en stund om kvelden om vi skal på et møte, kollisjon med aktiviteter, et.c. Alene ved leggetid er ikke aktuelt før minstemor på 6 år er en del eldre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 20:05   #24
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Eldstemann var vel alene inntil en times tid da han var 5 år, altså året før han begynte på skolen. Han er veldig selvstendig og finner aldri på noe tull, på samme alder var jeg overbevist om at jeg kunne ha sluppet han i byen og han hadde funnet hjem med bussen. Jeg testa det aldri da. Toern var hjemme alene (uten broren) tilsvarende tidsrom fra 2. trinn. Med broren fra 1. klasse tror jeg. Treern min går jeg ennå ikke fra, men det er mest fordi det alltid er noen hjemme, han kan fint greie det en times tid. Jeg slipper han jo ut uten tilsyn. Minsten min på to år går jeg ikke fra, men jeg kan gå ut etter posten for eksempel med han inne. Han er ikke høyt-og-lavt-typen.

Lengden på alene-hjemme-tiden har økt med alderen. Hele dager fra ca 9 år/4. trinn. Hele dager når de har vært småpjuske fra ca 11 år. De to store kan også ha de to små hjemme hos seg. Minsten får de bare passe max en times tid, mens plutten ikke har noen grenser på alenetid så lenge de store er hjemme. De passer på, ordner mat og ordner opp.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 21:00   #25
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Poden var alene hjemme da han var 5,5 ca i opptil en time. Nå går han i 3.klasse og er alene hjemme i ca to timer to dager i uken.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 21:18   #26
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Elste var litt engstelig for mørket. Han fikk være alene et på timer på dagtid om vi skulle handle el fra 6/7 års alderen , men aldri mens det var mørkt ute. Vi bodde da i en hageby med kjentfolk i de fleste husene. Mellomste finst ikke engstelig, men er en svært gesjeftig liten dame og kunne finne på å sette fyr på det meste så hun var vel 8 da hun fikk være alene mer en 20 min. Sammen har de fått være alene et par timer om de ville fra han var 10 og hun var 6. Nå er elste 14 og vi har null skruppler med å la han være barnevakt for 9 og snart 4 åringen om vi vil gå på kino el. ( Mellomste og minste får ikke være alene hjemme uten elste.)

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 22:09   #27
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

MIn førsteklassing var alene sammen med storebroren i tre fire timer ca 3x3 dager i to uker i sommer. Gikk strålende! Nå går de sammen to dager i uken hjem fra skolen og er alene halvannen til to timer. Storebror i tredje går ikke på sfo, så han er alene noen timer hver dag i uken. Kveldstid har vi ikke prøvd.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 23:17   #28
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ja, det kommer an på barna. Det er derfor min 1.klassing ikke er hjemme alene enda, mens søsteren var det på lik tid/alder.

Signerer. Størsta var alene hjemme en times tid av og til fra etter jul i 1.klasse, mens broren som nå går i 2.klasse ikke er moden nok enda.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 03:12   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Ca. 1 klasse. Mine to eldste på snart 11 og 6 år, vil sjelden være med å handle på lørdagene lenger, så de to kan ofte være hjemme i både 3 og 4 timer i strekk mens vi er ute og handler. De har telefon og naboer rundt seg, så vi får beskjed asap om noe skulle skje. De krangler aldri og storesøstera er usedvanlig ansvarsfull og passer godt på. Seksåringen er også av den rolige og ansvarlige typen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 07:51   #30
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Eldste begynte vel i 3.klasse. Mellomste er hjemme litt nå, men liker best at det ikke er mer enn en time eller to. Stort sett er jo storebroren hjemme samtidig fra skolen. Yngste får vente litt.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 10:10   #31
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Fra ca 1.klasse har ungene her vært alene mens jeg f.eks har vært en tur på butikken ol. max et par timer og alltid med telefon tilgjengelig.
Vi bor veldig greit,med flere naboer som alltid er hjemme og som ungene (og ungdommene) kan gå til eller ringe om det er noe.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 10:12   #32
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Eldste bruker lang tid på automatisering, men når han først vet hva han skal gjøre så ville han aldri brutt en regel! Vi trente på det å være aleine hjemme fra 2. klasse. Han kunne være litt aleine i 3. klasse. I 4.klasse kuttet vi etter hvert ut SFO, og han har i 5. klasse vært aleine noen korte dager også i tillegg til ett par timer daglig.

Yngstemann i 1. klasse får være aleine hjemme 1. time ca med storebror nå. Han er moden for mye mer, så der er det nok jeg som holder igjen.

Vanskelig å stille seg tilbake når man har så ulike barn!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 12:03   #33
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Grunnen til at jeg spurte er at her vi bor er det flere som går fra barna når de er 3-4 år, og jeg synes det er totalt uansvarlig. Jeg lurte bare på om det er jeg som er rar, men ut fra denne tråden tydeligvis ikke.

Min snart 4-åring får være alene mens jeg løper på butikken, hvis han vil det selv og selvfølgelig bare når han er våken. Vi bor i studentleilighet der brannalarmen går temmelig hyppig og jeg har benyttet muligheten til å drille inn "Hva gjøre vi nå?" sånn at jeg er 100% sikker på at han kan det. Han er også blitt kanskje i overkant laidback til brannalarmen, siden det aldri har vært noen reell brann, så faren for at han skulle bli redd mens han var alene hjemme ser jeg på som ikke-eksisterende. Vi bor forøvrig 100 meter fra butikken.

Dette er selvfølgelig også motivert i at jeg er alene, og har en unge som veldig ofte er sliten etter barnehagen. Det føles ikke som noe alternativ å dra ham ut fordi jeg har glemt noe vi bare ha, f.eks. brød til morgendagens matpakke. Han har forøvrig også telefon liggende som han kan å bruke.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 13-09-14 kl 12:10.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 12:38   #34
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Min yngste har vært hjemme alene i inntil en halvtimes tid fra han var fire (typisk mens jeg hentet eldste på SFO). Eldste har begynt å være alene hjemme nylig (i en halvtime-time), han er 7,5. Det er forskjell på unger.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 21:00   #35
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Vi har begynt med korte perioder i 1. klasse. Både 8 og 11 åringen liker seg godt heime aleine, men berre i våken tilstand. 11 åringen får passe 4 åringen aleine (framleis mens 11 åringen er våken) viss vi skal noko.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-14, 09:24   #36
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

LilleVenn har vært mer og mer alene hjemme fra hun var 5 år. I begynnelsen var det kun snakk om ca 15 minutt. Nå som hun nærmer seg 11, er hun hjemme hele dager ved behov og kan også være alene noen timer tidlig på kvelden. I slutten av andre klasse begynte hun å gå alene hjem fra skolen (til tomt hus).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-14, 10:27   #37
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Mine har vært korte øyeblikk alene mens jeg har vært på butikken fra 5-6-årsalder. Fra ca 7 har de valgt å gå hjem fra SFO før jeg er ferdig på jobb. Da er det snakk om opptil en time alene. De er nå 11 og 7, og de har også vært alene et par timer nå og da på ettermiddagstid. Etter legging har de ikke vært alene.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-14, 10:40   #38
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Mine har ikke vært alene etter legging. De er 9.5 og 6. Det blir nok lenge til det skjer.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 14:18   #39
Blåklokkevikua
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2014
Innlegg: 5
Blåklokkevikua har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

De har fått være NOE alene hjemme fra ca. 7-8 årsalder, men da har jeg mulighet til å komme raskt hjem, og barnet kan ringe meg. Det har ikke skjedd ofte. Først ved 10årsalderen er jeg mer komfortabel, men heller ikke da lenge om gangen.

Blåklokkevikua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 21:27   #40
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Min eldste er fem og har ikke fått vært alene hjemme enda. Jeg tror ikke hun har lyst/tør heller men jeg har ikke tenkt på å tilby henne det heller. Hun vil jo komme seg ut ved brann og sannsynligheten for at Skumle Folk ringer på døren er vel heller liten.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no