Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lynkurs i dansk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-22, 17:16   #81
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Dansk er sjovt!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-22, 17:55   #82
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Har jeg lært å telle på dansk i denne tråden?

Alt går utfra et snes som er 20?

Tress er 60 (3*20)?
Firs er 80 (4*20)?
Fems er 100 (5*20).
Halv tress er 50 (60-10 (- et halv snes som er 10)?
Halv firs er 70? (80-10)
Halv fems er 90? (100-10)

Har det vært så enkelt?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-22, 18:22   #83
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.122
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Ja, Amo - korrekt!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-22, 18:26   #84
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ja, Amo - korrekt!

Juhu,så fornøy.
Roper entusiastisk til mannen, at nå skjønner jeg det.
Ivrer etter å dele min nyervervede kunnskap
Han kunne ikke brydd seg mindre

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-22, 18:50   #85
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Har jeg lært å telle på dansk i denne tråden?

Alt går utfra et snes som er 20?

Tress er 60 (3*20)?
Firs er 80 (4*20)?
Fems er 100 (5*20).
Halv tress er 50 (60-10 (- et halv snes som er 10)?
Halv firs er 70? (80-10)
Halv fems er 90? (100-10)

Har det vært så enkelt?

Ja, men det heter halvfjerds, ikke halv firs. Jeg har aldri skjønt reglene, jeg bare lærte meg hva det var.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-22, 19:32   #86
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Har jeg lært å telle på dansk i denne tråden?

Alt går utfra et snes som er 20?

Tress er 60 (3*20)?
Firs er 80 (4*20)?
Fems er 100 (5*20).
Halv tress er 50 (60-10 (- et halv snes som er 10)?
Halv firs er 70? (80-10)
Halv fems er 90? (100-10)

Har det vært så enkelt?

Jepp, bortsett fra at man ikke sier fems i Danmark, men hundre.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-22, 19:32   #87
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Jepp, det er et duperlogisk system, med høvfjers kastet inn som en liten treat.

Ethvert telefonnummer blir som et lite matematikkstykke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-22, 20:36   #88
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Jeg hører på Kvinnen med den tunge kuffert, og klarte å regne om halvtres år helt selv.

Mitt Zoom-møte med dansker gikk meget bra, og jeg fniser litt av at jeg øvde sånn på å forstå dem, for det var hovedsakelig jeg som snakket.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 12:47   #89
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

En litt morsom digresjon : Danskene forstår meg, som både er lofoting OG snakker fort. Min ektefelle som snakker bokmål og sakte, skjønner de ikke et kvekk av.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 12:56   #90
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg hører på Kvinnen med den tunge kuffert, og klarte å regne om halvtres år helt selv.

Mitt Zoom-møte med dansker gikk meget bra, og jeg fniser litt av at jeg øvde sånn på å forstå dem, for det var hovedsakelig jeg som snakket.

Øvde du på å snakke sakte? :dukker:

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 13:15   #91
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Øvde du på å snakke sakte? :dukker:

Jeg prøvde så godt jeg kunne. Heroisk, vil jeg si det var.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 16:00   #92
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

En litt morsom digresjon : Danskene forstår meg, som både er lofoting OG snakker fort. Min ektefelle som snakker bokmål og sakte, skjønner de ikke et kvekk av.

Sånn er det hos oss også. Jeg er vestlending og blir mye bedre forstått enn min kjære som snakker standard østlandsdialekt slik de gjør i det utvidede Oslo-området.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 16:32   #93
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Jeg, som er gudbrandsdøl som snakker fort og utydelig, blir også greit forstått i Danmark. I Oslo derimot blir jeg ofte ikke forstått.

Ellers er mitt beste tips å se dansk tv. Jeg ser ofte på et program som heter «I hus til halsen» på en eller annen dansk kanal og der må jeg virkelig konsentrere meg for å henge med. Andre danske program går stort sett uproblematisk. Det handler vel om dialekter, det er en del området på Jylland som kan være nokså vanskelig å forstå.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 16:48   #94
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.484
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Jobbet i et prosjekt med åtte dansker en gang, og fikk virkelig høre hvor forskjellig de snakket. Han ene som var fra ei lita øy eide ikke en eneste konsonant, det var bare synging når han snakket. Når det kom en københavner med utenlandsk bakgrunn så snakket de to engelsk ilag, det var ikke så rart egentlig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 20:38   #95
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Sånn er det hos oss også. Jeg er vestlending og blir mye bedre forstått enn min kjære som snakker standard østlandsdialekt slik de gjør i det utvidede Oslo-området.

Kollegaen min fra Sykkylven ble sittende til bords med den danske sjefen, jeg satte med bevisst lengre unna. Han ble så glad, han fra håndballbyene på Jylland forsto norsk så lett. . Men ikke meg da. Jeg er trønder, kan se rullegardina gå helt ned hos dansker, jeg hilser hei på bokmål for å utsette panikken.

Jag sett på møterom med en leverandør en sen ettermiddag, tok sjansen på å slippe inn litt luft, men også lyden av min danske kollega snakke i telefonen, «nei for helvede» med store bokstaver, måtte bare unnskylde henne med årsak dansk.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 21:09   #96
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Det var såååå spennende med Kvinnen med den tunge kuffert!

Takk for tipset, Divine, jeg ble totalt hekta!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-22, 21:27   #97
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lynkurs i dansk

Jeg treffer stadig svensker og dansker i jobben, har null problemer med det. Sist vi møttes så hadde vi på ca 50 ingen problener med å forstå hverandre på kryss og tvers, men de på 25 (en dansk og en svensk) forsto ingenting. Så vi måtte gå over til engelsk

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no