Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

«Most lives are lived by default»

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-12, 12:21   #1
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

«Most lives are lived by default»

Dumpet over denne bloggposten i går, om hvordan vi tenderer til å leve livene våre ut fra tilsynelatende trygge "standardvalg". Jeg er ikke helt enig med forfatteren i alt han skriver, men det er en tekst verd de minuttene den tar å lese syns jeg: http://www.raptitude.com/2012/07/mos...ed-by-default/

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 12:51   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Det var en nydelig bloggpost, synes jeg. Og jeg kjente meg veldig godt igjen i så mye! Bare dette med at der man bor typisk er et resultat av enten familie eller jobb. Og ikke at man bevisst har valgt ut hvor i verden man vil bo, utfra hva man tror man vil like. Det er fort gjort, tror jeg, at livet bare er noe som skjer med en. Uten at man styrer det selv. Det er viktig å bli minnet på det. Jeg tror det er avgjørende for et godt liv å tørre å ta noen sjanser innimellom.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 12:58   #3
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Det forklarer nok hvorfor jeg får en del både rare og beundrende blikk når jeg forteller om livsvalgene jeg tok som 18-åring, som jeg ikke trodde var så spesielle, men tydeligvis var mer uvanlige enn jeg var klar over.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 13:05   #4
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

En fin bloggpost. Og en liten tankevekker.
Vi går gjerne gjennom livet vårt og klager over det samme hele tiden, vi glemmer gjerne at vi faktisk sitter med makten til å faktisk gjøre noe med det også. Vi er bare alt for ofte for redde og usikre.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 13:14   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Jeg tenker at det på mange måter er et tveegget sverd, det der. På den ene siden synes jeg, mye i tråd med skribenten, at det er mange som går rundt og er kronisk misfornøyde med ting de har valgt selv, og som de selv kan forandre. Det er noe som er veldig fjernt fra min egen personlighetstype, for å si det mildt. På den andre siden tror jeg veldig på tilfredshet i nuet – som i mitt yndlingssitat fra DeLillos: «Å prøve å være fornøyd / og ikke synes synd på seg selv / ser faktisk ut til å være en kunst / det tar hele livet å lære for noen / mens andre igjen er født med talent». Jeg tror ikke på en stadig rastløs søken etter Noe Annet som kanskje kunne vært bedre. Det skal være lov å slå seg til ro også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 13:23   #6
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tenker at det på mange måter er et tveegget sverd, det der. På den ene siden synes jeg, mye i tråd med skribenten, at det er mange som går rundt og er kronisk misfornøyde med ting de har valgt selv, og som de selv kan forandre. Det er noe som er veldig fjernt fra min egen personlighetstype, for å si det mildt. På den andre siden tror jeg veldig på tilfredshet i nuet – som i mitt yndlingssitat fra DeLillos: «Å prøve å være fornøyd / og ikke synes synd på seg selv / ser faktisk ut til å være en kunst / det tar hele livet å lære for noen / mens andre igjen er født med talent». Jeg tror ikke på en stadig rastløs søken etter Noe Annet som kanskje kunne vært bedre. Det skal være lov å slå seg til ro også.

Ja, jeg tror ikke det andre ytterpunktet er å trakte etter heller, da ender man fort opp med å ikke være fornøyd med noe som helst hvis man hele tiden skal gå og lure på om man egentlig burde prøve noe annet.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 13:37   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.371
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Jeg er veldg enig med Toffen. Jeg har tatt noen valg i livet som hadde vært anderledes enn om jeg kun hadde meg selv å tenke på. Jeg har f.eks. småsøsken som er ganske mange år yngre enn meg, og jeg valgte å bli i Norge framfor å flytte til USA for deres skyld. Det hender jeg er litt lei meg for at jeg aldri dro, men jeg vil ikke at det skal ta overhånd, det er jo tross alt mitt eget valg.

Jeg tror det er lurt å innse at alle valg vil også gi et utslag av savn, og rett og slett ifinne seg med det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 13:42   #8
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Takk for at du delte denne bloggposten. Jeg liker å fornye meg, og liker å være bevisst på å fornye meg. Mannen min gjør det i enda større grad en meg, så jeg lærer mye av ham på den fronten. Når jeg tenker etter ser jeg at livet mitt har vært delt inn i 3-årssykluser helt siden jeg startet ungdomsskolen. Etter tre år så må det en større eller mindre forandring til. Samtidig så er balansegangen mellom fornyelse og det å være fornøyd med det en har så viktig, som Toffen sitt DeLillos sitat beskriver så fint. Denne må jeg filosofere litt over, kjenner jeg.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 13:46   #9
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Interessant.

Vi har noen i nokså nær familie som lever veldig i nuet. Ikke noe stress å flytte fra land til land, leve litt hos venner, bli uvenner med dem etter hvert, finne noen nye å bo noen uker hos. Samtidig er de av og til nesten litt snurt over at vi andre har hus, bil og vennskap som varer over flere år.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:48   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Kjente meg godt igjen, jeg. Bor her jeg bor pga. jobb. Hadde aldri flyttet hit ellers, det er sikkert.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:49   #11
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Jeg syns denne var veldig tankevekkende. Og den fikk meg til å reflektere rundt egne livsvalg. Jeg kjenner meg igjen i det at det finnes en del ting man rett og slett ramler ned i, og innimellom blir sittende fast i, uten å skjønne at det man faktisk gjør er å sitte fast, og at den eneste som kan gjøre noe med det er en selv.

Jeg har noen ting i livet hvor jeg har valgt det trygge fremfor det uoversiktelige og skumle, som "bare har blitt sånn" eller som bare har blitt sånn over tid, fordi jeg ikke aktivt har gått inn for å tenke nytt. Mens andre deler av livet er resultat av veloverveide valg og handlinger. Det er helt klart de siste delene jeg er aller mest fornøyd med. Og heldigvis (får'n vel si) er både valg av mann og det at jeg har det antall barn jeg har resultat av nettopp veloverveide valg, og typisk en del av livet som gir meg dyp tilfredshet. Mens andre områder igjen nok hadde hatt godt av at jeg hadde tenkt og handlet litt mer modig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 17:09   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Den var fin. Det er greit å tenke på sånt midt i travelheten og kjenne på om ting er som de bør være. Det ER lo å kjenne på at man har gjort noe rett også.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 22:57   #13
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Fin blogg.
Jeg tok ett modig valg en gang, og satset. Det formet faktisk alt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 23:18   #14
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.855
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Most lives are lived by default»

Jeg har stort sett gjort trygge og "rette" valg hele livet. Det er noen valg jeg skulle ønske jeg hadde gjort, men som på en måte aldri var reelle valg heller. Jeg trives dog veldig godt med mitt forutsigbare liv, og angrer stort sett ikke på noe jeg har gjort. Men hadde jeg vært 20 år i dag hadde jeg tatt andre valg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no