Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alminnelig medlem i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker -noen med erfaring?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-16, 14:22   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Alminnelig medlem i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker -noen med erfaring?

Har fått forespørsel om å melde meg/søke om dette, men skulle gjerne ha visst litt mer om det før jeg tar stilling til det.

Jeg skjønner at det er vanskelig å svare på hvor mye tid det tar, men er det slik at man som regel må sette av flere dager til én sak, eller varierer det like mye som tingrettsaker? (Tar det mer tid enn man bruker som meddommer (ja, jeg skjønner at jeg spør om hvor lang en tråd er, men gi meg en pekepinn?)) Hvor mentalt krevende er det? Jeg er jo vant til å håndtere sårbare situasjoner i pasientrelasjonen (også barn fra tidligere stilling), men ansvarsforholdet her blir jo på en helt annen måte, og jeg er usikker på om jeg orker det nå.

Går ut fra at det finnes noen med erfaring her inne?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-16, 14:27   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alminnelig medlem i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker -noen med erfar

Jeg har mange års fartstid.

Sakene tar i snitt to dager med forhandlinger, og så en tur tilbake til nemda for å underskrive dokumenter noen dager senere igjen.
Jeg vil si at det er veldig likt som å være meddommer, men mer krevende enn å være jurymedlem om du har prøvd det.
Det er ofte tøffe saker,men du har hele tiden en jurist og ikke minst en psykolog (fagdommer) med deg når du skal avgjøre utfallet. De andre har lang fartstid. Jeg synes ikke det er mer krevende enn vanlig domstol, har hatt mange langt styggere saker der enn i flykesnemda.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-16, 14:47   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alminnelig medlem i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker -noen med erfar

Takk for utfyllende svar! Blir man innkalt oftere i disse sakene enn som meddommer? (Skjønner at dette også varierer ut fra distrikt, men sånn cirka?) Her ble jeg innkalt til ny rettssak bare 3 mnd etter forrige, og har ikke tid til like hyppig deltakelse i Fylkesnemnda som dette da jeg har en del andre verv som krever sitt.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-16, 20:30   #4
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alminnelig medlem i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker -noen med erfar

Jeg har også fått forespørsel om dette i dag. Har ikke vært meddommer før nå, så har ingen erfaring med det vervet heller. Men jeg tror jeg har lyst til å melde min interesse, det virker som en spennende oppgave.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 20:56   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alminnelig medlem i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker -noen med erfar

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Takk for utfyllende svar! Blir man innkalt oftere i disse sakene enn som meddommer? (Skjønner at dette også varierer ut fra distrikt, men sånn cirka?) Her ble jeg innkalt til ny rettssak bare 3 mnd etter forrige, og har ikke tid til like hyppig deltakelse i Fylkesnemnda som dette da jeg har en del andre verv som krever sitt.

Jeg har ca en sak i halvåret. Har litt mer som meddommer /lagrettemedlem.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 20:58   #6
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alminnelig medlem i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker -noen med erfar

Jeg har bare erfaring som partsrepresentant i nemnda, men ønsker meg inderlig flere dommere som ikke er pensjonister med god tid og alt for godt forhold til oppdragervold...

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 21:46   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alminnelig medlem i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker -noen med erfar

Takk for svar. Jeg må tenke litt hardt, og helst ikke for lenge da fristen snart går ut, på dette. Hadde ikke nølt hadde jeg visst at jeg hadde tid til det, for det høres unektelig lærerikt ut (dog tøft), men jeg prøver å finne en balansegang mellom mye nok og for mye så greit å vite sånn cirka hvor ofte dette vil kreve en innsats.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no