Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-14, 20:10   #1
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Hva gjør jeg med den? Burde jeg gjøre noe i det hele tatt? La den ligge og så fjerne den om den viser seg å være død?

Jeg har stue i tredje etasje, så ingen katter her. Men har funnet fuglelik og hundretusen fjær på balkongen før i år, så regner med skjæra (?) agerer litt katt i høyden.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 20:53   #2
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Jeg googlet for deg. Ornitologen svarer:

Sitat:

Fugler som flyr inn i vinduet

Hva kan man/skal man gjøre med en fugl som har fløyet inn i vinduet? Skal man bare la den sitte stille og komme seg?

Merete Aass (27.05.2009 13:39)
Fugler som har fløyet mot et vindu, og som har fått seg en trøkk som gjør at de sitter stille på bakken, har som regel fått hjernerystelse. Det er som regel ikke mulig å se på fuglen hvor alvorlig denne skaden er. Fuglen kan komme til hektene etter noen minutter til et par timer, eller det kan ta et par dager. Av og til ender det med at fuglen dør. Det beste du kan gjøre for å hjelpe, er å sette fuglen i en pappeske med litt avispapir i bunnen, og å ta denne med inn i huset. Da skjermer du fuglen mot katter, skjærer, kråker og andre som kan fange og spise den opp mens den er ute av stand til å flykte. Du kan forsøke å gi fuglen litt vann ved å fukte en finger og å holde den i nntil nebbet på fuglen noen ganger. Da får den vanndråper inn i nebbet slik at den selv kan svelge. Hvis fuglen har synlige bruddskader, bør du forsøke å få kontakt med erfarne fuglefolk som kan vurdere skaden.

Roar Solheim (27.05.2009 19:58)

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 20:55   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Da jeg var liten, husker jeg at bestefar satt fram en skål med vann, og lot dem være i fred. Etter en halvtimes tid klarte de gjerne å stable seg på bena, og etterhvert fly avgårde. Noen døde i kræsjet.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 21:00   #4
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Takk! Jeg googlet selv også til slutt. Har lagt den i en eske og satt fram litt vann - glemte avispapiret. Men det betyr nok ingenting, for fuglen er ganske sikkert død. Det ene øyet var åpent og med litt blod rundt, stakkar.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 21:05   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Kan du ikke kjenne om den puster?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 21:09   #6
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Hvis du ikke ser at den puster, er den nok død, ja. De jeg har sett har nærmet hyperventilert.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 21:11   #7
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Ingen bevegelse i den. Verken pust, hjerte eller annet. Men jeg er litt redd for at jeg pakker en skinndød fugl i plastpose og påfører den mer lidelse, så den får ligge til jeg er sikker.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 09:06   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Sånn til senere annledinger. Dersom du er i tvil, legger du fuglen med ryggen ned mot håndflaten og hodet fritt. Så gir du den et skikkelig rapp med verandarekkverket (altså du slår fuglens hode mot rekkverket). Dette er både humant og effektvt og kan brukes på de fleste små dyr.

Nyfødte kattunger kan også avlives på dette vistet og det er mye bedre enn å drukne dem!! Uten at jeg tror noen på FP drukner kattunger altså, men kanskje noen googler seg hit.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 18:01   #9
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det fløy en fugl på vinduet - hjelp?!

Noted. Men selv jeg som ikke har noe "jeg må redde alle sammen"-forhold til dyr rygget litt tilbake for den beskrivelsen der. Satser på en balkong uten fugler de kommende årene.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no