Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør religion bli historie?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-12, 13:33   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Bør religion bli historie?

Espen Andersen fra BI har skrevet en kronikk i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...e-6737376.html

Er han helt på jordet her, eller har han noen gode poeng? Bør RLE faget revurderes, eller trenger vi et slikt fag i skolen?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:36   #2
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Det er absolutt rom for å diskutere endringer i RLE, men jeg vet ikke hvor stor tillit jeg har til en person som sammenligner bibelhistorien med Harry Potter.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:37   #3
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Enig med Rine. Harry Potter er jo langt mer troverdig.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:38   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Det blir relativt kunnskapsløst å sammenligne Bibelen og Harry Potter, samme hvilket syn man måtte ha på kristendommen som religion.

Innholdet i RLE kan man nok saktens diskutere, men jeg mener kunnskap om religioner, trosliv og kultur er enda viktigere nå enn før. Med tanke på at verden blir "mindre" og samfunnene i større grad multikulturelle. Men hva som da er relevant religionskunnskap, det er jo noe annet. Detaljer fra GT er muligens ikke helt der, det kan jeg kanskje være enig i.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:43   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det blir relativt kunnskapsløst å sammenligne Bibelen og Harry Potter, samme hvilket syn man måtte ha på kristendommen som religion.

Innholdet i RLE kan man nok saktens diskutere, men jeg mener kunnskap om religioner, trosliv og kultur er enda viktigere nå enn før. Med tanke på at verden blir "mindre" og samfunnene i større grad multikulturelle. Men hva som da er relevant religionskunnskap, det er jo noe annet. Detaljer fra GT er muligens ikke helt der, det kan jeg kanskje være enig i.

Niobe sier det bra. Å sammenligne med Harry Potter blir litt å ta bort seriøsiteten i det hele. For han har gode poenger i forhold til å få inn mer kildekritikk. Å se på den historiske tiden da de ulike bøkene (og deler av bøkene) ble skrevet tror jeg kan ha større betydning. Og kanskje også sette fokus på at mange velger å la religionen følge samfunnsutviklingen, mens andre velger å tro bokstavelig på det som står.

Nå har ikke jeg hatt RLE faget, så jeg vet ikke hvor mye historie som vektlegges når de ulike religionene gjennomgås. Jeg er vokst opp med kristendom på grunnskolen og religion på vdg.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:46   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Kristendommen og den kulturarven som følger med er en viktig del av vår norske historie, sånn sett kunne en del av dette gått inn i historiefaget. På samme måte er det viktig å være klar over forutsetningene for andre religioner og kulturer, men man kan ikke kildekritisere Bibelen eller andre hellige bøker for å forvente å få konkret historisk kunnskap, man må se hvordan de ulike religiøse tekstene har blitt vurdert opp gjennom historien og i de forskjellige kulturene for å få økt forståelse av både historiske perioder og andre kulturer.

For å kunne forstå noe om andre kulturers handlinger og tenkemåter så må en også kjenne til en del fakta eller regler fra de aktuelle religionene. Kunnskap er makt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:51   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Jeg vet ikke hvordan disse samfunnsfagene er lagt opp idag, men det er jo ikke direkte ufornuftig å tenke på religionshistorie, vanlig historie og språk/kulturhistorie som et trekløver, det samme med religion, samfunnslære og musikk/kultur. Det siste synes jeg man har alt for lite av i norsk skole. Det er også mye mer spennende å lære når man ser sammenhenger mellom musikk/kultur, historie og hvordan folk levde og praktiserte religion i en tidsepoke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:51   #8
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det blir relativt kunnskapsløst å sammenligne Bibelen og Harry Potter, samme hvilket syn man måtte ha på kristendommen som religion.

Innholdet i RLE kan man nok saktens diskutere, men jeg mener kunnskap om religioner, trosliv og kultur er enda viktigere nå enn før. Med tanke på at verden blir "mindre" og samfunnene i større grad multikulturelle. Men hva som da er relevant religionskunnskap, det er jo noe annet. Detaljer fra GT er muligens ikke helt der, det kan jeg kanskje være enig i.

Uansett hvor glad jeg er i Harry Potter, så er jeg enig med Niobe. Kunnskap om religioner, filosofier og kulturer er viktig, og det er også viktig å snakke om etikk og moral, og skape forståelse for hva som har drevet utviklinga av menneskeheten framover, både sett fra et evolusjonært aspekt, og sosialantropologisk. Det blir aldri helt det samme som historie.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:09   #9
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Men kan ikke historien gjøre forståelsen bedre i enkelte tilfeller?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:12   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Hele religionsfaget kan vel ikke bli historie tenker jeg, men jeg har aldri skjønt hvorfor ikke historiebiten av de ulike fagene er mer samkjørt. Jeg hadde en fantastisk pianolærer som elsket å snakke, og det er jo få ting som gjør det mer spennende enn å se sammenhenger mellom religion, kultur og samfunnet forøvrig i ulike tidsepoker. Jeg vet ikke om jeg synes at religion nødvendigvis må være et eget fag som idag, men at det må ha en solid nåtidsbit er helt klart.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:13   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Innlegg

Sv: Bør religion bli historie?

Eg har gitt elevane mine prøveoppgåver der dei skal drøfte skilnaden mellom religion og Harry Potter, og eg synest ikkje samanlikninga er heilt hårreisande. Det er ei problemstilling som åpner for refleksjon rundt religionane si eigenart, på same måte som der er naturleg å refleketere rundt religionen The Church of the Flying Spagetthi Monster, i forhold til kva som er definisjonen av ein religion. For viss vi forstår religion som eit felleskap rundt myter, kva skil då kristendom frå Ringnes Herre? Viss vi forstår religion som noko som gir meining til livet og fellesskap, kva er då forskjellen på fredagsbønnen i moskeen og ein fotballkamp mellom Vålerenga og Lilleatrøm? Eg synest på ingen måte spørmålet er useriøst.

Når det gjeld religionsfaget er det ikkje utdatert. Det stadig meir globaliserte og fleirkulturelle samfunnet vi lev i, treng at den oppvoksande generasjonen har både kunnskap og forståing i møte med andre religionar og kulturar. Det er så mykje framandfrykt og så mange fordommer som preger samfunnet vårt i dag, og dette kan bare bekjempast med kunnskap. Når det gjeld innhaldet i læreplanen, er eg veldig åpen for at det skal kunne diskuterast, og eg er tildels einig i det kronikkforfattaren skriv om at faget kan ta form av å vere ein antropologiske anbudsrunde, kor regionane kappast om å frastå som mest tolerante. Meir refleksjon og meir samanlikning, meir om religion som kjelde til konfliktar osv, for ikkje å snakke om meir plass til filosofi og etikk - ja takk! Det er store skeivheiter i læreplanen, når det gjeld vekting av ulike område. Og dette kan med fordel reviderast. Men faget er på ingen måte historie.

Eg stusser også på dette avsnittet:

Sitat:

"Rusproblemer, incest, rasisme, trafikkulykker, spilleavhengighet, båtføreropplæring, overvekt, mobbing, spiseforstyrrelser, seksuelle overgrep, vold mot kvinner, HIV/aids, konfliktløsning, mangel på søvn, mangel på mosjon, mangel på frokost, mangel på frukt, mangel på en hobby, mangel på farsrollemodeller, mangel på venner, tobakksforebygging, ensomhet, nettvett, islamisme, meditasjon, yoga, skismøring, sykkelferdigheter, integrering, tannstell, diskriminering, homofili, entreprenørskap, medisinering, resirkulering, kroppsfiksering, dyrehold – ja hva det enn skulle være, så er alltid universalsvaret: "Dette må inn i skolen!"

Det er veldig mange av desse tema som allereie er ein del av religion og etikk-faget. Når eg les dette, tenker eg eigentleg at kronikkforfattaren ikkje har skjønt kva faget dreier seg om, på vidaregåandenivå. For eg bruker i alle fall langt meir tid på slike emner som dette, enn på detaljar om David og Goliat.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:16   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hele religionsfaget kan vel ikke bli historie tenker jeg, men jeg har aldri skjønt hvorfor ikke historiebiten av de ulike fagene er mer samkjørt. Jeg hadde en fantastisk pianolærer som elsket å snakke, og det er jo få ting som gjør det mer spennende enn å se sammenhenger mellom religion, kultur og samfunnet forøvrig i ulike tidsepoker. Jeg vet ikke om jeg synes at religion nødvendigvis må være et eget fag som idag, men at det må ha en solid nåtidsbit er helt klart.

Dette diskuterer vi faktisk oss i mellom, som norsk-, historie- og religionslærarar, kvart år i begynnelsen av skuleåret. Men så er det det evinnelege tidspresser som gjer at vi aldri får gjennomført eit meir tverrfagleg opplegg i desse faga, sjølv om vi kunne gjort mykje spennande, om vi hadde hatt tid og ressurser til det. Eg har i det minste framleis ein draum om å få det til, ved eit høve.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:23   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet ikke hvordan disse samfunnsfagene er lagt opp idag, men det er jo ikke direkte ufornuftig å tenke på religionshistorie, vanlig historie og språk/kulturhistorie som et trekløver, det samme med religion, samfunnslære og musikk/kultur. Det siste synes jeg man har alt for lite av i norsk skole. Det er også mye mer spennende å lære når man ser sammenhenger mellom musikk/kultur, historie og hvordan folk levde og praktiserte religion i en tidsepoke.

Veldig viktig. Jeg leste engang til norskeksamen i tredje klasse på videregående med en fyr som var en racer i historie, men han greide ikke å overføre dette til stilendringer i språk og diktning før jeg viste parallellene mellom dikthistorie og vanlig historie, med kunsthistorie som bro mellom disse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 18:00   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Dette er tema på Dagsnytt atten i kveld.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 18:06   #15
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.


Innholdet i RLE kan man nok saktens diskutere, men jeg mener kunnskap om religioner, trosliv og kultur er enda viktigere nå enn før. Med tanke på at verden blir "mindre" og samfunnene i større grad multikulturelle. Men hva som da er relevant religionskunnskap, det er jo noe annet. Detaljer fra GT er muligens ikke helt der, det kan jeg kanskje være enig i.

Opprinnelig lagt inn av bai, her.


Når det gjeld religionsfaget er det ikkje utdatert. Det stadig meir globaliserte og fleirkulturelle samfunnet vi lev i, treng at den oppvoksande generasjonen har både kunnskap og forståing i møte med andre religionar og kulturar. Det er så mykje framandfrykt og så mange fordommer som preger samfunnet vårt i dag, og dette kan bare bekjempast med kunnskap.


Som religionslærer vil jeg si meg enig med Niobe og Bai. Min utheving.
RLE er et levende og viktig fag i den norske fellesskolen.

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 18:24   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Opprinnelig lagt inn av Morgaine, her.

Som religionslærer vil jeg si meg enig med Niobe og Bai. Min utheving.
RLE er et levende og viktig fag i den norske fellesskolen.

Eg er også religionslærar, så eg er kanskje innhabil. Kjekt å treffe på fleire, likevel.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 18:29   #17
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Han sammenligner ikke HP og bibelen, han siterer "et familiemedlem" som var oppe til eksamen. Jeg vet ikke om det sier mest om ungdommen (jeg går ut fra at det var en ungdom) eller faget at h'n ikke ser meningen med det, men jeg er helt enig i at religionsfaget er feil. Det kunne fint vært puttet inn i samfunnsfag, slik at historiedelene ble fanget opp og satt i sammenheng, og så kunne man lagt enda større vekt på filosofihistorien og etikk.

Livet er morsommere når man kan bibelhistorien, fordi man fanger opp alle hintene i filmer og bøker, men det er ikke noe man bør prioritere å bruke tid på i skoleverket i dag.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 18:50   #18
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Han sammenligner ikke HP og bibelen, han siterer "et familiemedlem" som var oppe til eksamen. Jeg vet ikke om det sier mest om ungdommen (jeg går ut fra at det var en ungdom) eller faget at h'n ikke ser meningen med det, men jeg er helt enig i at religionsfaget er feil. Det kunne fint vært puttet inn i samfunnsfag, slik at historiedelene ble fanget opp og satt i sammenheng, og så kunne man lagt enda større vekt på filosofihistorien og etikk.

Livet er morsommere når man kan bibelhistorien, fordi man fanger opp alle hintene i filmer og bøker, men det er ikke noe man bør prioritere å bruke tid på i skoleverket i dag.

Eg synest også den beskrivinga av eksamineringa høyrest veldig subjektiv ut. Dette skil seg veldig frå dei eksamenane eg har vore med på, og kompetansekrava i faget eg jobber med. Så eg kjenner meg rett og slett ikkje igjen i det faget han beskriv. I det faget eg underviser i på vidaregåande er det minimalt med vekt på bibelhistorie, koranhistorie og liknande. Dette er ein del av det grunnlaget elevane bør ha med seg frå grunnskulen.

Men Andersen argumenterer for eit idehistoriefag og det kunne det absolutt vore rom for. Eg er ikkje einig i læreplanen og trur meir vekt på idehistorie og etikk kunne vore postivt. Men då må det også gjerast noko med tidsrammene for faget, for slik det er nå er det eit lite fag med alt for mykje innhald.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 01:55   #19
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Jeg leste artikkelen for noen dager siden, og var veldig enig med Andersen. For meg hører religion inne i andre emner, og anses ikke som viktig som fag i seg selv. Det presenteres i skoleøyemed som viktig på linje med andre fag, mens jeg opplever at det hadde vært mer naturlig å inkludere det i andre emner, for å forklare hvorfor ting er som de er, ut fra hva f.eks. folk har tenkt/trodd i tidligere tider, og hva som henger igjen i dag. Men jeg er helt klar for en nedtoning av religion i skolen som eget fag. Det oppleves som et slags "selvfølgefag", der kristendommen fortsatt legges størst vekt. Men samfunnet vårt er ikke som det var, og betydningen av religion for folk flest tones stadig mer ned. Dåp og bryllup og i kirka på julaften et.c. Men hadde statskirken ikke fått statlig støtte og man måtte betale for å være medlem, så hadde nok medlemstallene vært noe radikalt annet.

Og hva slags kunnskap trenger man for å respektere og behandle andre ok?
Dyptgående bibelhistorie o.l, i form av lignelser, Kane og Abel og Moses et.c? Eller humanetiske (universelle) verdier, på tvers av ståsted?
Hva trenger vi egentlig i dag, og hva er bare referanserammer som er kjekke å ha i ny og ne?


Sist redigert av Dronningen : 15-01-12 kl 02:02.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 07:55   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør religion bli historie?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet ikke hvordan disse samfunnsfagene er lagt opp idag, men det er jo ikke direkte ufornuftig å tenke på religionshistorie, vanlig historie og språk/kulturhistorie som et trekløver, det samme med religion, samfunnslære og musikk/kultur. Det siste synes jeg man har alt for lite av i norsk skole. Det er også mye mer spennende å lære når man ser sammenhenger mellom musikk/kultur, historie og hvordan folk levde og praktiserte religion i en tidsepoke.

Det er det vi driver med i norsken nå, vg2, med barokken dom tidsepoke.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no