Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«Mokkamann»

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hva mener du om kommentaren til Madcon?
Åpenbart rasistisk 47 18,29%
Uheldig og teit 218 84,82%
Morsom 5 1,95%
Det verste du har sett på TV.... 1 0,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-12, 09:59   #41
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg synes det er helt greit at han får reaksjoner.

Munnen glapp, og selv om dette var ment som en dårlig spøk så kommer disse holdningene fra et sted. Det er holdningene folk reagerer på og det er disse som er middelalderske, synes jeg. Hverdagdsrassisme er bare ikke greit.

Enig med Minerva, men jeg syns nok det tar litt av. Men det er vel twitters skyld i al hovedsak...

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:00   #42
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: «Mokkamann»

Dette er en veldig viktig diskusjon. Hverdagsrasismen, er nettopp slik, den blir ikke gjerne oppfattet som rasistisk av den som kommer med utsagnet, og derfor vanskelig å bli kvitt. Det er noe med de grunnleggende holdningene som må gjøres noe med. Jeg opplever ofte det samme på fortballkamp, der voksne menn er på hyggelig søndagstur med barna sine, og der de klarer å lire av seg grusomme kommentarer som jeg helt sikker tror de ikke mener er rasistiske selv. Om ikke dette er rasisme, hva er da rasisme?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:01   #43
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

"Alle med mørk hudfarge skriker opp"?

Ja- det er da virkelig forskjell på hudfarger. Skal det ikke være lov å si det heller? Er jeg rasist om jeg definerer en hudfarge som mørk og en annen hudfarge som hvit? Likeens som det er forskjell på kjønn, etnisk bakgrunn osv. så er det forskjell på menneskers hudfarge.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:05   #44
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Mokkamann»

Jeg ser at sitatet mitt ikke ble rett, men det mistet ikke sin betydning likevel ser jeg. Barnslige reaksjoner fra de andre syns jeg da. Det beste er vel å svare voksent med gode argumenter. Ikke å fortsette å slenge drit...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:06   #45
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Mokkamann»

Jeg personlig syns at det er et svært paradoks, som jeg vel også skrev i en tråd i går, at det er nettopp Tchawe som spiller offer i denne saken - for han river jo ut av seg lignende kommentarer hele tiden. Bleikfis, blåhvit neger, svarting er ord fra hans munn - men det er liksom ikke det samme? Plumbo var teite i går, Tchawe har vært teit i mange år allerede på nøyaktig samme måte. Snakk om å kaste stein i glasshus.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:10   #46
Plutti
Superaktiv
 
Plutti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 341
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Har virkelig Tshawe fulgt opp med å kalle Plumbo-vokalisten for "fittetryne"? Er det sant? I tilfelle begynner dette her å bli en offentlig skittentøysvask hvor jeg finner det vanskelig å se hvem som er verst ...

"Fittehøl" var det vel han sa

__________________
Gutt 2003 & jente 2006
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:10   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Ja- det er da virkelig forskjell på hudfarger. Skal det ikke være lov å si det heller? Er jeg rasist om jeg definerer en hudfarge som mørk og en annen hudfarge som hvit? Likeens som det er forskjell på kjønn, etnisk bakgrunn osv. så er det forskjell på menneskers hudfarge.

Eh, nei. Det var ikke det jeg mente. Du mener altså at det bare er de med mørk hudfarge som "skriker opp"?

Jeg syns for øvrig dette blogginnlegget var bra.

Hvordan snakke til en møkkamann

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:11   #48
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.719
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Like mye som at alle med mørk hudfarge skriker opp om denne Plumbo-kommentaren burde jo alle kvinner skrike opp om Tshawe-kommentaren.

Jeg har til gode å se det du skriver her, det er vel et stort spenn mellom hvem som har reagert her.
Blir litt snevert å si at alle med mørk hudfarge har reagert på dette.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:13   #49
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.719
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Ja- det er da virkelig forskjell på hudfarger. Skal det ikke være lov å si det heller? Er jeg rasist om jeg definerer en hudfarge som mørk og en annen hudfarge som hvit? Likeens som det er forskjell på kjønn, etnisk bakgrunn osv. så er det forskjell på menneskers hudfarge.

Men, det jeg tror Tallulah poengterer her er at du påstår at alle med mørk hudfarge har skreket ut.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:13   #50
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Ja- det er da virkelig forskjell på hudfarger. Skal det ikke være lov å si det heller? Er jeg rasist om jeg definerer en hudfarge som mørk og en annen hudfarge som hvit? Likeens som det er forskjell på kjønn, etnisk bakgrunn osv. så er det forskjell på menneskers hudfarge.

Poenget var vel kanskje heller at det heldigvis ikke bare er "alle med mørk hudfarge" som reagerer på den dårlige spøken.

Jeg synes forøvrig ikke at "fitte" som skjellsord kan sammenlignes med en dårlig rasistisk vits og jeg føler meg like lite støtt av at noen bruker et slikt ord som jeg antar at menn blir om man skulle brukt ord for det mannlige kjønnsorgan. Usmakelig, ja, men ikke det samme som uttrykk for rasistiske holdninger, bevisste og uttalte eller ubevisste og uttrykt bare som dårlige vitser.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:14   #51
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.719
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Eh, nei. Det var ikke det jeg mente. Du mener altså at det bare er de med mørk hudfarge som "skriker opp"?

Jeg syns for øvrig dette blogginnlegget var bra.

Hvordan snakke til en møkkamann

Og der så jeg ditt svar. (Treg i oppfattelsen.)

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:16   #52
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: «Mokkamann»

Alle, uavhengig av farge og kjønn. burde skrike opp når en idiot spyr ut hverdagsrasisme.
Og jeg syns at alle, uavhengig av farge og kjønn, burde skrike opp når det blir brukt kvinnenedsettende uttrykk.
:enkel:

Jeg syns det er helt greit at Plumbo får plenty med pes, hverdagsrasismen får ofte ikke noe særlig med reaksjoner fordi "det var jo ingenting", "sånn er det på bygda", "han ba om unnskyldning da", "det var bare en uheldig, spontant kommentar".
Når DET er det som kommer ut av kjeften din når du er spontan så avslører det nok om hva som foregår i hjernen din.

Og jeg syns at vi burde jobbe på å bli kvitt uttrykk som fittetryne og fittehøl og alle andre som går på at fitte er en fæl ting og at å være en fitte er å være det verste du kan være. Jeg er sikkert noe påvirket av å ha blitt kalt lignende hver eneste skoledag ut ungdomskolen, men jeg syns det er på tide å bli kvitt det.
Det går på akkurat det samme som hverdagsrasismen, og man kan slenge på uttrykk som går på homoseksualitet også. Det blir oversett og dyttet vekk fordi det er så "vanlig", vi har alltid sagt det, det er bare ord, herreguuuud slapp litt av da, det betyr ingenting, men det forteller om grunnleggende holdninger som det er på tide å bli ferdig med.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:16   #53
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.633
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: «Mokkamann»

Jeg synes at å bruke ordet fitte er nedverdigende av den kvinnelige halvpart av befolkningen, og jeg kan ikke se at det er noe bedre å rakke ned på kvinner enn å rakke ned på mennesker med en annen hudfarge, begge deler handler om å vise at de mangler respekt for menneskene de omtaler, og det vitner om at de ikke verdsetter dem de "navner".

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:16   #54
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Men, det jeg tror Tallulah poengterer her er at du påstår at alle med mørk hudfarge har skreket ut.

Ok. Feil formulering. Men jeg tror Tallulah og alle andre skjønner hva jeg mener. Poenget mitt er at Tshawe legger seg på samme linje som Plumbo-vokalisten (har han forresten et navn?) når han sier "fittehøl" om han.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:20   #55
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Eh, nei. Det var ikke det jeg mente. Du mener altså at det bare er de med mørk hudfarge som "skriker opp"?

Nei- jeg mener ikke det. Tror du skjønner hva jeg mente selv om formuleringen min ikke vart helt bra.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:21   #56
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Jeg syns for øvrig dette blogginnlegget var bra.

Hvordan snakke til en møkkamann

Den var god.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:22   #57
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: «Mokkamann»

Kitty Bastard og annemde har klart å formidle det jeg tydeligvis ikke klarte.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:23   #58
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror forskjellen er at du og andre mener at rasisme må være innrømmet av den som kommer med spøken,

Jeg er ikke enig, jeg tror forskjellen ligger i hvordan man tolker (hverdags)rasismebegrepet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:25   #59
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror forskjellen er at du og andre mener at rasisme må være innrømmet av den som kommer med spøken, jeg mener at en "uheldig og teit" spøk kan ha grobunn i hverdagsrasistiske holdninger selv om avsender benekter det (og kanskje engang ikke ser det selv).


Dette er så utrolig viktig.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:25   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Ok. Feil formulering. Men jeg tror Tallulah og alle andre skjønner hva jeg mener. Poenget mitt er at Tshawe legger seg på samme linje som Plumbo-vokalisten (har han forresten et navn?) når han sier "fittehøl" om han.

Nei, jeg fikk inntrykk av at du mente at dette var noe som kun angikk andre, de med annen hudfarge og skjønte ikke hva oppstyret var om.

Jeg syns ikke det er greit å kalle noen fittehøl. Men jeg syns ikke at det nøytraliserer Plumbos uttalelse, slik mange tydeligvis mener. Jeg syns det er uinteressant om Tshawe er en dust eller ikke i denne sammenhengen.

Jeg syns "fittehøl" mangler finesse, men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil klassifisere det som kvinnenedverdigende, siden det mannlige kjønnsorgan også blir brukt som skjellsord. Ei heller er det sammenliknbart med å bruke homo som skjellsord, siden det ikke finnes hetero-skjellsord.

Men når vi først er inne på kvinnenedverdigende, så er ikke akkurat Plumbo noviser på den arenaen heller:

Alle damer er så lette å lure,
bare gi dem no’ pils så er det bare å pule.
Vi tar dem med på rommet, for vi gir vel faen,
for en time eller to så har vi
finni en annen.


__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no