Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rå melk vs. mangel på vaksiner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-15, 14:18   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rå melk vs. mangel på vaksiner

I det siste har jeg lest fler og fler artikler om folk som får levert kjøtt, grønnsaker og også upasteurisert melk direkte fra gårder. Forrige helg leste jeg en artikkel om en familie som mente at denne melka absolutt var sunnest for deres barn, og hun fikk bare rå melk (altså ikke råmelk) å drikke.

Jeg kjenner ikke så godt til produktet, men det slo meg at argumentasjonen var slående lik den som vaksinemotstandere driver med. Man har et produkt som har blitt gjort "ufarlig" gjennom pasteurisering, og man begynner etterhvert å tvile på om prosessen er nødvendig, og om den kanskje også er helsehemmende.

Et eksempel er dette innlegget:

Sitat:

I alle år brukte ikke jeg og min familie melkeprodukter, vi tålte det ikke. Nå henter vi 15 liter melk hos bonden hver uke, syrner til kefir og yoghurt, lager ferskoster og annet snadder av den. Ikke bare tåler vi det, vi blomstrer på det!

Sitat:

Majoriteten av matforgiftningene som oppstår via melkeprodukter kommer fra pasteurisert melk og ost, det viser enkle søk i statistikkene. De siste påviste dødsfall der årsaken var smitte fra listeriabakterien, her til lands, viste at smittekilden var en pasteurisert ost, produsert på et meieri i Trøndelag. En av de døde var et foster. Ut fra statistiske data, burde man da heller fraråde gravide å spise pasteuriserte melkeprodukter og ikke omvendt, etter min oppfatning. Det viser også at frykten for upasterisert melkemat er oppkonstruert.

Er dette hull i hodet? Er det sant? Ødelegger pasteurisering og homogenisering melka? Kan man bi syk av behandlet melk, og ikke av ubehandlet? En av argumentene i artikkelen jeg leste (http://www.dn.no/d2/2015/02/19/2123/Helse/melkerampen) var at faren kun gikk på renslighet, og var det på stell var det ingen fare. Men det er jo for så vidt tilfelle i nesten alle matforgiftningssaker; rutinene glipper.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 24-02-15 kl 16:07.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 14:40   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

...


Sist redigert av Cuyahoga : 23-02-18 kl 23:36.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 14:44   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Mannen fikk tidligere rå melk fra en kollega av og til, den tålte jeg faktisk bedre enn vanlig pasteurisert melk. Men jeg tåler så klart den laktosefrie best. Men det ble nydelig grøt av den melka, den er jo godt med fett i.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 14:48   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Jeg har ikke så mye mot pasteurisering, er ikke det bare varmebehandling? Men homogenisering har ofte slått meg som en besynderlig og tvilsom prosess. Man knuser fettet slik at det sprer seg i melka, ikke sant? Mamma har alltid vært veldig skeptisk til homogenisering, vet jeg, og hun er ellers temmelig fremskrittsvennlig. Det er vel bare pasteurisering som gjøres av helsegrunner, melka blir vel både mer holdbar og mer "idotsikkert" med tanke på håndtering. Homogenisering gjøres vel av mer estetiske grunner, for at melka ikke skal skille seg?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 14:49   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Mannen fikk tidligere rå melk fra en kollega av og til, den tålte jeg faktisk bedre enn vanlig pasteurisert melk. Men jeg tåler så klart den laktosefrie best. Men det ble nydelig grøt av den melka, den er jo godt med fett i.

Det er jo ikke mer fett i fersk melk enn i H-melk.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 14:51   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Som melkeprodusent er jeg svært skeptisk at at rå melk skal omsettes komersielt.
Pasteurisering gjør ikke noe annet med melka enn at den varmes opp til 78 grader i noen sekunder. I Norge er vi så heldige å ha så ren melk at vi kan lav pasteurisere. Andre land må varme den opp noe mer og litt lengre. Homogenisering endrer jo melka. Men det har vært forsøkt å selge uhomogenisert melk og da fikk TINE klager fordi fettet la seg øverst Men å innføre salg av uhomogenisert melk er grei skuring.

Vi drikker selv rå melk og smaksmessig er den 100 ganger bedre enn pappmelk. For all del.
Og vi gir bort når noen spør om å få kjøpe. Dog skjer det kanskje en gang i året. Jeg hadde sagt nei til å være med i melkering eller lignende. Det er en grunn til at melka pasteuriseres. Når vi drikker rå melk er den fra noen timer til maks 2 dager gammel og har vært helt urørt utover veien fra jur til tank. Kjølekjeden er også helt ubrutt.
Rå melk som får stå varm i et varmt rom er sur i løpet av 12-14 timer.
Da bør en håpe at det er de sunne bakteriene som vant slaget og ikke de dumme...

Jeg vet også hvilke bakterier kua mi har i juret. Jeg tar ut en prøve fra hver spene en gang i året i forbinnelse med at kua skal sine av (slutte å melke, og gå tørr i 8 uker, før hun kalver på nytt). Det er ikke alt der som er helsekost. Særlig ikke om de får litt lagringstid på seg og kjølekjeden blir brutt.

For noen år siden hadde vi en teknisk svikt i vaskingen av melkeanlegget.
Fra å ha 3000 i bactoscan gikk vi til å ha 6.400.000 i bactoscan på en uke.
da var jeg sjeleglad for at vi ikke solgte rå melk. Og litt kvalm, for vi hadde jo drukket melka selv! Dog gikk det fint altså, men marginene er for små.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 14:53   #7
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er jo ikke mer fett i fersk melk enn i H-melk.

Kanskje ikke, men vi kjøper aldri h-melk vi da.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 14:56   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er jo ikke mer fett i fersk melk enn i H-melk.


Jo, det er det.
Vår rå melk har en fett % på 4,4
Er ikke H-melka på 4 nå?

(Måtte sjekke og den er faktisk på 3,5%)

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 14:58   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jo, det er det.
Vår rå melk har en fett % på 4,4
Er ikke H-melka på 4 nå?

(Måtte sjekke og den er faktisk på 3,5%)

Ah, det visste jeg ikke!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:01   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Floksa, takk for ekspertuttalelser! Jeg tenker heller ikke at det i utgangspunktet er farlig å drikke rå melk, men som bonde syns jeg det må være skummelt å ta ansvar for noe slikt. Og enda skumlere når tredjeleddet (som ikke har noe kontroll over produksjonen utover at bonden ser koselig ut) velger å gi det til de små barna sine.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har ikke så mye mot pasteurisering, er ikke det bare varmebehandling? Men homogenisering har ofte slått meg som en besynderlig og tvilsom prosess. Man knuser fettet slik at det sprer seg i melka, ikke sant? Mamma har alltid vært veldig skeptisk til homogenisering, vet jeg, og hun er ellers temmelig fremskrittsvennlig. Det er vel bare pasteurisering som gjøres av helsegrunner, melka blir vel både mer holdbar og mer "idotsikkert" med tanke på håndtering. Homogenisering gjøres vel av mer estetiske grunner, for at melka ikke skal skille seg?

Aner ikke. Jeg kan for lite om disse prosessene, egentlig.

Zinatra; De som ikke tåler melkeprotein tåler jo oftere kokt melk enn vanlig melk. At pasteuriseringen og homogeniseringen skal ha noen innvirkning på melkesukkeret, som er det du ikke tåler om du er laktoseintolerant, skjønner jeg ikke helt. Finnes det noen kjemikere som kan svare på slikt? :blån:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:01   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Som melkeprodusent er jeg svært skeptisk at at rå melk skal omsettes komersielt.
Pasteurisering gjør ikke noe annet med melka enn at den varmes opp til 78 grader i noen sekunder. I Norge er vi så heldige å ha så ren melk at vi kan lav pasteurisere. Andre land må varme den opp noe mer og litt lengre. Homogenisering endrer jo melka. Men det har vært forsøkt å selge uhomogenisert melk og da fikk TINE klager fordi fettet la seg øverst Men å innføre salg av uhomogenisert melk er grei skuring.

Ja, ikke sant? Det er jo ren "kosmetikk" og jeg syns det er en ganske unødvendig endring av melken.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:10   #12
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Jeg skulle gjerne ha sett statistikken hun refererer til. Det er jo ikke så rart at majoriteten av matforgiftninger kommer fra pasteuriserte meieriprodukter når det selges så lite upasteurisert.

Det blir jo som antivaksineargumentet "de siste ti årene har meslingvaksinen tatt livet av x antall i USA, men ingen har dødd av meslinger".

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:16   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Statistikken blir meningsløs, men jeg syns hun litt vaklende setter fingeren på et godt poeng: Jeg tror at vi har blitt så sløve pga at all mat er gjort (nesten) idiotsikker, at vi har sluttet å stole på sansene våre, og dermed blir vi sårbare for den lille marginen mellom "nesten" og "helt". Vi har sluttet å lukte på mat og bruke vettet, og stoler blindt på datomerking. Når vi spiser upasteuriserte oster tror jeg gjerne vi er mer obs.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:19   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Vi bruker en del rå melk, men ikke av helsemessige grunner.

Fersk rå melk smaker ufattelig mye bedre enn melk på papp og fløtelaget øverst i muggen er ypperlig i kaffe.
En del mat er også vanskeligere å lage med homogenisert melk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:22   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Statistikken blir meningsløs, men jeg syns hun litt vaklende setter fingeren på et godt poeng: Jeg tror at vi har blitt så sløve pga at all mat er gjort (nesten) idiotsikker, at vi har sluttet å stole på sansene våre, og dermed blir vi sårbare for den lille marginen mellom "nesten" og "helt". Vi har sluttet å lukte på mat og bruke vettet, og stoler blindt på datomerking. Når vi spiser upasteuriserte oster tror jeg gjerne vi er mer obs.

Nja, litt. Men samtidig ser jeg at dette lett kan sammenfalles med hvordan vaksinemotstandere mener at bare man bruker vettet så går det greit å ikke vaksinere. Pasteurisering er jo et udiskutabelt gode. Jeg lukter fremdeles på mat, og melkeprodukter er jo veldig lett å lukte at har blitt dårlige. Det er vel vanskeligere å lukte seg frem til bakterier i melk, før den har blitt dårlig, ref. Floksas historie om bakteriene i melka. Da har det jo ingenting å si om den er pasteurisert eller ikke, bortsett fra at med pasteuriseringen så har man en ekstra "sikkerhetsport" før det slippes til markedet og mange av de bakteriene blir drept.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:26   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Altså. Bare for å sette dette i rett kontekst. Tuberkolose er i utgangspunktet er sykdom vi fikk fra ubehandlet melk....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:27   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Ja, jeg er helt for pasteurisering og sikker behandling av mat, altså. Jeg bare syns det er synd at man på kjøpet har mistet en del "følelsen" med mat.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:28   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Statistikken blir meningsløs, men jeg syns hun litt vaklende setter fingeren på et godt poeng: Jeg tror at vi har blitt så sløve pga at all mat er gjort (nesten) idiotsikker, at vi har sluttet å stole på sansene våre, og dermed blir vi sårbare for den lille marginen mellom "nesten" og "helt". Vi har sluttet å lukte på mat og bruke vettet, og stoler blindt på datomerking. Når vi spiser upasteuriserte oster tror jeg gjerne vi er mer obs.


Du greier ikke å lukte om en melk har høyt bakterieinnhold altså. Når det er så høyt at det lukter, da bør du løpe.

Men, det er heller ikke forbudt å selge rå melk i Norge. Reglene ble endret for noen år siden og man har i dag lov å selge rå melk så lenge salget er sporadisk og tilfeldig og man ikke annonserer.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:30   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg er helt for pasteurisering og sikker behandling av mat, altså. Jeg bare syns det er synd at man på kjøpet har mistet en del "følelsen" med mat.

Jeg tror det en del av en mye større prosess altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-15, 15:30   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner

Ja, altså så lenge "hver mann si ku, høne, sau og gris" ikke er så veldig ønskverdig så er jeg helt for pasteurisering, altså! Og som sagt er det vanskelig å se at det skal være noe negativt med det. Det er jo bare varme.

Mer skeptisk til homogeniseringen, som sagt. Kanskje melkefettet hadde vært sunnere om det ikke var så "knust"?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no