Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva legger du i ordet ressurssterk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-07, 18:21   #21
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg jobber i helsevesenet og om en pasient er ressurssterk eller ikke er en viktig faktor når man kartlegger hva slags hjelp de trenger og hva slags samarbeidsevne man kan forvente.

Jeg synes vel også at det er en svak korrelasjon mellom skoleflinkhet og ressursstyrke senere i voksenlivet, men den er ikke sterk. Det er mange andre faktorer som spiller inn, f.eks. så er i pasientsammenheng en 30 + dame med høy utdannelse (og ja jeg vet at det handler om mange her og det er ikke vondt ment, bare en observasjon) veldig ofte ganske ressurssvake som pasienter fordi de er lite villige til å samarbeide, de er veldig nevrotiske og takler motgang generelt veldig dårlig.

En bonde fra indre Hedmark er ofte mer ressurssterk i en slik sammenheng fordi de takler at livet går dem i mot fra tid til annen og er mer tålmodige og er generelt mer pragmatiske og fornuftige.


Enig med du, ser det ofte hos pasientene her og.

Ressursterk kan være seg mye forskjellig.

Og jeg tar ikke økonomi med i bildet her så mye egentlig.

Man kan ha en knipen/dårlig økonomi uansett årsak og likveld være veldig resurssterk som person og individ.
Ikke alltid det har med utdannelse og viten om det som skjer i samfunnet som avgjør om man er resurssterk.
Men helheten av hele mennesket.

De som har stå på vilje,arbeidsom, empati, evne til å sette seg inn i andre situasjon, stå på for seg selv og andre for å klare seg opptimalt, kan ta imot hjelp når en selv er sliten og ikke klarer mer, tar vare på seg selv og mennesker rundt en. Rett og slett har bein i nesa.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 19:16   #22
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg slenger meg med på de andres definisjon her, og vil også betegne meg som ressurssterk.

Jeg kjenner ganske få som ikke er innenfor denne definisjonen, egentlig.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 19:31   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Ikke for at det nødvendigvis har noe med saken å gjøre, men jeg vil bare presisere at jeg i begrepet skoleflinkhet ikke bare mener at man er flink i matte og norsk, men like mye at man er sosialt og emosjonelt velfungerende. Det er i hvert fall faktorer som vi i skolen vurderer som en del av helheten.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 19:33   #24
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Når jeg bare leser ordet, sånn inne på nett eller noe, så føler jeg at det brukes på en veldig nedsettende måte, om mennesker som feks ikke har mye utdanning, og som feks får barn tidlig, før man har 100.000 på bok og ordnet liv...

Men man kan da være vel så ressurssterk selv om man er i en annen situasjon enn de som betegner seg selv som ressurssterke.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 19:33   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Det er mange andre faktorer som spiller inn, f.eks. så er i pasientsammenheng en 30 + dame med høy utdannelse (og ja jeg vet at det handler om mange her og det er ikke vondt ment, bare en observasjon) veldig ofte ganske ressurssvake som pasienter fordi de er lite villige til å samarbeide, de er veldig nevrotiske og takler motgang generelt veldig dårlig.

En bonde fra indre Hedmark er ofte mer ressurssterk i en slik sammenheng fordi de takler at livet går dem i mot fra tid til annen og er mer tålmodige og er generelt mer pragmatiske og fornuftige.

Ja, der har du et viktig poeng. Det er ikke på alle områder man nødvendigvis er like ressurssterk. Eller, jeg vil vel kanskje heller kalle det evnen til å takle motgang.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:07   #26
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Tja, hva er det å være ressurssterk? At man har noe å bidra med, kan ta vare på seg selv og andre, kan ordne opp i det som trengs å ordnes opp i?

Jeg vil beskrive meg selv som ressurssterk.

Enig med deg,

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:31   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Når jeg bare leser ordet, sånn inne på nett eller noe, så føler jeg at det brukes på en veldig nedsettende måte, om mennesker som feks ikke har mye utdanning, og som feks får barn tidlig, før man har 100.000 på bok og ordnet liv...

Tenker du på ordet "ressurssvak" nå, eller mener du at ordet "ressurssterk" brukes nedlatende? Hvis det er "ressurssvak" du mener, så er jo det forsåvidt et "nedsettende" ord, som jeg vil si betyr at man ikke er i stand til å klare seg selv, ikke klarer ta vare på familien sin og slikt. (Og selvsagt gjelder ikke dette alle som har liten utdanning eller får barn tidlig.)

Jeg synes ellers ikke det er riktig å dele inn befolkningen slik at alle er enten "ressurssterke" eller "ressurssvake", det er ikke så absolutte begreper, og det er glidende overganger, og det kommer an på hvilken sammenheng man snakker om.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 16:25   #28
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Ressurssterk brukes ofte føler jeg, for å fortelle at en selv er det, og at man unngår å bruke ordet ressurssvak, men heller fremhever hva man selv er.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 17:37   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ressurssterk brukes ofte føler jeg, for å fortelle at en selv er det, og at man unngår å bruke ordet ressurssvak, men heller fremhever hva man selv er.

Jeg synes ikke jeg så ofte ser at det brukes slik, men det kommer vel an på hva man leser og hvilke diskusjoner man tar del i.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 17:55   #30
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Jeg synes ordet ressurssterk viser til at man har et "buffer" mot omverdenen, noe som man kan bruke til vern når dagene blir tunge. Eksempelvis tenker jeg både på det å sitte godt i det økonomisk, det å ha god helse, det å være veldig intelligent, det å ha stor familie som bryr seg og det å være kreativ som å være ressurssterk. Det er ingen andre sammenhenger mellom disse egenskapene synes jeg enn at de gir folk en ekstra drahjelp i motbakkene. Dette er fortrinn i et kronglete liv.

Jeg er ressurssterk på enkelte områder og ressurssvak på andre.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 12:26   #31
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.387
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes ordet ressurssterk viser til at man har et "buffer" mot omverdenen, noe som man kan bruke til vern når dagene blir tunge. Eksempelvis tenker jeg både på det å sitte godt i det økonomisk, det å ha god helse, det å være veldig intelligent, det å ha stor familie som bryr seg og det å være kreativ som å være ressurssterk. Det er ingen andre sammenhenger mellom disse egenskapene synes jeg enn at de gir folk en ekstra drahjelp i motbakkene. Dette er fortrinn i et kronglete liv.

Jeg er ressurssterk på enkelte områder og ressurssvak på andre.

Dette synes jeg var veldig klokt formulert.

Selv sliter jeg litt med det ressurssterke skallet mitt i perioder da jeg skulle ønske flere så hvor redd og utilstrekkelig jeg også kan føle meg.

__________________

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 00:09   #32
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Når jeg tenker på en ressurssterk person

* en person som er i stand til noe av seg selv
* en person som kan se positivt, selv i motgang
* en person som jobber for å komme seg ut av vanskeligheter, ikke bare setter seg ned å venter på at andre skal hjelpe

Jeg mener at en ressursterk person ikke er en som må sitte godt i det økonomisk, ha 130 i iq osv.
En ressurssterk person er en som gir noe til andre, hjelper andre gjennom vanskelige tider. En som klarer seg selv.

Pluss masse av det som dere andre har skrevet.


Jeg ser meg ikke selv som ressurssvak iallfall

lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 08:38   #33
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

At man mestrer de utfordringene man står overfor (innenfor livets normaliteter...). Jeg mener også at det må ligge litt kunnskap og evne til refleksjon til grunn for å defineres som ressurssterk. Og ja, jeg definerer meg selv som ressurssterk.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 08:40   #34
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.


De som har stå på vilje,arbeidsom, empati, evne til å sette seg inn i andre situasjon, stå på for seg selv og andre for å klare seg opptimalt, kan ta imot hjelp når en selv er sliten og ikke klarer mer, tar vare på seg selv og mennesker rundt en. Rett og slett har bein i nesa.

Dette er en veldig god definisjon synes jeg.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no