Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-09, 11:38   #21
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E.Coli-forhåndsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ikke nødvendigvis. Jeg hørte på nyheten i dag tidlig at ingen av slakteriene har skjerpet rutinene sine, desverre.


Bildet er litt mer nyansert. Slaktelinjene for gris og storfe er gode i Norge, det er slakt av småfe som er kritikkverdig.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 11:40   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E.Coli-forhåndsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Bildet er litt mer nyansert. Slaktelinjene for gris og storfe er gode i Norge, det er slakt av småfe som er kritikkverdig.

OK, takk for presisering. Jeg hørte bare "overskriften" på nyhetene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 11:47   #23
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Jeg gir, som vanlig, beng.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 11:51   #24
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tar dere E.Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.



Hvorfor det? mattilsynet ber folk gjøre nettopp det.

Jeg sier forhåndsregler... Så det var det som hørtes snålt ut!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 11:54   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E.Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg sier forhåndsregler... Så det var det som hørtes snålt ut!!

Åja, haha! Da misforsto jeg helt!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 11:56   #26
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tar dere E.Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Åja, haha! Da misforsto jeg helt!

Her er det tommel`n opp til nyvaskede hender og all ting!! Ikke no snålt i det!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 12:07   #27
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Vi fortsetter som vanlig. Med nøye håndvask og gjennomsteking av kjøttdeig. Spekemat er det ingen av ungene som liker, så der trenger vi ikke gjøre noe som helst.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 12:10   #28
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Nja, ikke egentlig.
Vi hadde styreren ved barnehagen i Malvik som har to søsken som er smittet og vært alvorlig syke, på et personalmøte en kveld. Han fortalte oss ganske mye nyttig, både ift vi behandler maten, beredskapsplaner og fakta om E-coli. Så jeg tar det med meg videre, men jeg går ikke rundt og bekymrer meg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 12:16   #29
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Vi endrer ikke så mye. Spekemat er det kun jeg som spiser. Vi skjærer aldri kjøtt og grønnsaker med samme kniv/fjøl uten å vaske først, og farsematen er alltid gjennomstekt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 12:30   #30
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Her spiser vi nesten ikke kjøttpålegg annet enn at Ruskesara er glad i kokt skinke. Den vil jeg tro er ganske safe.
Ellers har vi gode rutiner på håndvask og generell matlaging.

Jeg synes det er litt ekkelt med denne smitten og at de ikke klarer å finne kilden.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:12   #31
Ylvania
Steiketakkehatar
 
Ylvania sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 349
Ylvania er litt kul
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Jeg lurer på hvilke forholdsregeler det evt. skulle ha vært?
Ja annet enn gode rutiner på håndvask, og god hygiene når en tilbereder mat. Noe som i grunnen bør være en selvfølge.

Til forskjell fra forrige utbrudd kommer denne e-coli kilden ikke fra dyr.
Så smitten kan i prinsippet være i alt fra godteri, krydder, ja den kan finnes i det meste egentlig.
Vi kan jo ikke la ungene få kun intravenøs væske heller frem til de finner kilden

__________________
Ylvania er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:16   #32
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.707
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

Vi kan jo ikke la ungene få kun intravenøs væske heller frem til de finner kilden

Vi kan jo.

Jeg prøver å ikke bekymre meg, men tenker litt ekstra på det i disse tider. Forholdsreglene har vi tatt i forhold til ungene siden forrige utbrudd.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:18   #33
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

Til forskjell fra forrige utbrudd kommer denne e-coli kilden ikke fra dyr.

Vet vi det?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:19   #34
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.


Til forskjell fra forrige utbrudd kommer denne e-coli kilden ikke fra dyr.
Så smitten kan i prinsippet være i alt fra godteri, krydder, ja den kan finnes i det meste egentlig.
Vi kan jo ikke la ungene få kun intravenøs væske heller frem til de finner kilden

Det er vel egentlig bare å komme i gang med grønnsakshagen min nå da og skaffe høns og ei ku slik at jeg kan stå for alt vi spiser selv. Alternativt intravenøst selvsagt.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:25   #35
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

Til forskjell fra forrige utbrudd kommer denne e-coli kilden ikke fra dyr.
Så smitten kan i prinsippet være i alt fra godteri, krydder, ja den kan finnes i det meste egentlig.
Vi kan jo ikke la ungene få kun intravenøs væske heller frem til de finner kilden

Kommer ikke denne smitten fra dyr? Er det sikkert?

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 15:57   #36
Ylvania
Steiketakkehatar
 
Ylvania sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 349
Ylvania er litt kul
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Kommer ikke denne smitten fra dyr? Er det sikkert?

Iflg de undersøkelser som er gjort tyder det ikke på at denne kilden kommer fra et dyr denne gangen.

__________________
Ylvania er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 15:59   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

Iflg de undersøkelser som er gjort tyder det ikke på at denne kilden kommer fra et dyr denne gangen.

Har du en link som forteller om dette?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 16:34   #38
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Her står det noe om at den aldri har vært funnet i dyr:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=562587

Det betyr vel ikke at den 100% sikkert ikke kommer fra dyr, men at de ikke har sett den hos dyr før.

Vi gjør ikke noe spesielt nå. Her spiser vi salami når vi har lyst på det. Så lenge det ikke er noe som tyder på at det er akkurat det som er kilden.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 16:37   #39
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Jeg tar litt forholdsregler jeg altså, sønnen min får ikke spise kjøttpålegg som ikke er akkurat åpnet og vi steker all kjøttmat godt. Jeg er betraktelig mer bekymret over dette enn svineinfluensa for å si det sånn.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 16:41   #40
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tar dere E. Coli-forholdsregler nå?

Jeg har ikke andre forholdsregler nå enn jeg pleier å ha. Jeg utviklet nemlig mer eller mindre tvangstanker rundt dette under forrige utbrudd da en eller annen sa at i fremtiden må folk ta større del av mathyienen selv.

Jeg er nazi på at kjøtt ikke skjæres før grønnsaker (eller rettere sagt at jeg bytter kniv og fjøl mellom). Jeg er veldig nazi på å gjennomsteke maten. Ungene får ikke morrpølse, men det hender en sjelden gang at de spiser salami. Alle grønnsaker vaskes, all frukt også. Også er det håndvaskregime her og whatnot.

For ikke å snakke om galskapen jeg sette i gang hvis en eller annen her får omgangssyke. Da tar det av - desinfisering av alle dørhåndtak, kraner, trappegelendere osv osv i ett kjør.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no