Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Oppmodar til hor

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 22:44   #1
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Ja hva synes dere, oppmoder man til hor fordi man deler ut kondomer på videregående skole? skulle man heller delt ut Det nye testamentet?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/m...sdal/1.6609196


Sist redigert av Veronal : 15-05-09 kl 11:42. Årsak: Ingen grunn til ikke å ha linken i hovedinnlegget.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:47   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Selvfølgelig ikke. Sånne ting rister jeg bare på hodet av. Man kan ikke forhindre ungdom å ha sex, men man kan sørge for at de har det på tryggest måte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:47   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Huff jeg hørte han på radioen og ble flau på hans vegne.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:49   #4
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Huff jeg hørte han på radioen og ble flau på hans vegne.


Jeg fikk ikke hørt det på radio men jeg blir flau av å bare lese artikkelen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:51   #5
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Næsj. Jeg "oppmodar" til lesing og skjerping før eksamen hver dag. Ingenting som tyder på at de tar det til seg. (Elevene i vgs, altså.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:53   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Gamle testamentet tenker jeg.

Jeg tror ikke det er noen her som tør si seg enig i uttalelsen der selv om de kanskje mener det.

Jeg er enig med Glitter.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 22:54   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Det er jo en veldig pavelig tankegang, da.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:00   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Nesten like smart som å foreslå å lage biler uten sikkerhetsseler og airbags for å hindre at folk kjører uforsiktig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:03   #9
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Selvsagt fungerer det nye testamentet bedre som prevensjon enn kondomer.


(Kilde: youtube.com)

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:04   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Herregud - hvilket århundre lever han i?!?! Får litt 60-talls-flashbacks her...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:14   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Han der burde stikke fingeren i jorda, og få inn i skallen at ungdommen har sex, uansett hvor umoralsk han nå måtte synes det er. Da er det smart å forebygge kjønnsykdommer og uønskede graviditeter gjennom å dele ut gratis kondomer. Du unngår desverre ikke clamydia ved å lese bibelen - desverre for hans del antakelig. Kanskje flere hadde lest eventyr da.

  Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:15   #12
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.506
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Det forundrer meg ikkje at dette kjem fra denne karen. For å seie det slik bur han i dei traktene eg har vakse opp, og det er ikkje sjeldan det kjem innlegg frå denne karen i lokalavisene...

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:16   #13
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Deler de ut kondomer blant ungdom?!
Det er det verste jeg har hørt. Det neste blir vel at de deler ut kortstokker.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:20   #14
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Synd man ikke kan skrive om dette på en skikkelig måte, uten å trekke inn konservative. Tror vi gjør ungdommene urett ved å ikke ta inn over oss at sexpresset øker når voksne og etablerte organisasjoner deler ut kondomer på den måten.

Opplysning er det de trenger, i store monn. Om clamydia og andre sykdommer. At det ikke er feil å vente. Kondomer skaffer de seg om de føler de må. Vi trenger ikke prakke det på dem. Ungdommer er ikke feige og naive på den måten, men de er usikre på seksualiteten sin. Seg selv.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:24   #15
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Det forundrer meg ikkje at dette kjem fra denne karen. For å seie det slik bur han i dei traktene eg har vakse opp, og det er ikkje sjeldan det kjem innlegg frå denne karen i lokalavisene...


Jeg kommer fra de traktene jeg å, så nei man burde vel ikke bli overrasket.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 07:32   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Opplysning er det de trenger, i store monn. Om clamydia og andre sykdommer. At det ikke er feil å vente. Kondomer skaffer de seg om de føler de må. Vi trenger ikke prakke det på dem. Ungdommer er ikke feige og naive på den måten, men de er usikre på seksualiteten sin. Seg selv.

Vel, jeg er både enig og uenig. Enig i at de trenger mer og bedre informasjon, også om at det er lov å vente. Men at ungdom skaffer seg kondomer hvis de må, er bare tull. Jeg syns fremdeles kondomer er noe av det flaueste jeg kan kjøpe, i en alder av 34 år. Å tre på en kondom riktg er heller ikke så lett, om man aldri har gjort det før, og det trenger man å lære. Ungdom flest vil ikke la være å ha sex hvis de ikke har kondomer tilgjengelig, de vil bare ha sex uten kondom. Hvorfor tror du det er rekordmange som har fått klamydia nå?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 07:44   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Synd man ikke kan skrive om dette på en skikkelig måte, uten å trekke inn konservative. Tror vi gjør ungdommene urett ved å ikke ta inn over oss at sexpresset øker når voksne og etablerte organisasjoner deler ut kondomer på den måten.

Opplysning er det de trenger, i store monn. Om clamydia og andre sykdommer. At det ikke er feil å vente. Kondomer skaffer de seg om de føler de må. Vi trenger ikke prakke det på dem. Ungdommer er ikke feige og naive på den måten, men de er usikre på seksualiteten sin. Seg selv.

Jeg er helt enig i at de trenger mer opplysning, og at det ikke er et krav at alle skal ha hatt sex innen de fyller 17. Men at de skaffer seg kondomer hvis de trenger det er jeg ikke så overbevist om. Noen gjør det kanskje, men ikke så mange som om det var gratis og tilgjengelig. Det er økning i antall clamydia, og det tyder jo ganske enkelt på at de ikke skaffer seg kondomer hvis de trenger. Jeg vil heller ikke si at å dele ut gratis kondomer er å prakke det på dem. Vi må stikke fingeren i jorda og innse realitetene. Og som foreldre har vi en kjempejobb med å gi ungene våre gode verdier, og trygghet nok til å ikke måtte gjøre det alle andre gjør, bare fordi de gjør det.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 10:52   #18
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor tror du det er rekordmange som har fått klamydia nå?

Det tror jeg er fordi de ikke bryr seg om at vi sier de skal bruke kondom. Det virker tydeligvis ikke å overøse dem med kondomer! Vi må styrke selvbildet og lære dem at å vente også er fint. At de skal bli trygge på sin egen seksualitet ved at samfunnet rundt dem gir inntrykk av at alt er greit og naturlig, får dem ikke til å unngå clamydia m.m. ved kondombruk. Det gjør det bare lettere for dem å gå på helsestasjonen og få antibiotika når de får det.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 10:55   #19
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppmodar til hor

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det er økning i antall clamydia, og det tyder jo ganske enkelt på at de ikke skaffer seg kondomer hvis de trenger.

De har tilgang på kondomer, men de bruker dem ikke.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 10:57   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppmodar til hor

De trenger begge deler. Både informasjon og kondomer. Og kunnskap om hvordan man faktisk trer på kondomer.
Jeg delte ut kondomer til ungdommene mine da jeg jobbet på ungdomsklubb. Og de var ikke sytten år altså. Så fikk de beskjed om å gå hjem og pakke opp og øve seg på å ta den på og klar beskjed om at dersom de skal lande en dame - samt teste kondom for første gang samtidig som de debuterer seksuelt, muligens i fylla, så ville de vokse opp med et par saftige komplekser mer enn nødvendig.

Også la jeg vekt på at de fleste ikke starter med sex så tidlig og at gjennomsnittsalderen på den tiden var 17 og 18 år og at mange er eldre enn det også. Så man kan gjerne kunne bruke kondom, men man trenger ikke bruke den sammen med noen på en stund.

Og det kjenner jeg at jeg kan stå inne for enda.

Bibler ville jeg aldri gitt ut til uskyldige barn.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no