Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Politisk forbilde

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-11, 09:40   #61
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk forbilde

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Vær så snill - ikke putt Moder Theresa inn i det selskapet der. For meg er det nok at hun, som jobbet med fattige og fortvilte mennesker, var negativ til både abort og prevensjon, men om man trenger mer krutt kan man titte her.

Jaja, jeg har ikke stor peiling på Mor Theresa, akkurat. Du skjønte poenget.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 09:58   #62
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politisk forbilde

For meg er det veldig dobbeltmoralistisk å si at Mor Theresa er et dårlig forbilde, samtidig som man lister opp norske statsledere og ledende politikere, Obama etc. Hvor mange mennesker er ikke Obama ansvarlig for å ha drept gjennom direkte krig og våpensalg? USA er en av verstingene når det gjelder våpensalg til diktaturer. Og bittelille Norge er en av verdens største våpeneksportører - og staten eier store deler av våpenindustrien. Nei - Mor Theresa hadde kanskje et gammeldags syn på abort og prevensjon (hun var tross alt katolikk), men jeg tror at hun som enkeltmenneske gjorde veldig mye for fattige, og hennes standpunkt mot abort og prevensjon var jo et holdningsspørsmål - ei kule i panna fra Raufoss er kanskje hakket mer enn holdninger. Jonas Gahr Støre er en flink politiker, og utenriksminister - og som utenriksminister er han medansvarlig for at mange har mistet livet. Det er et godt forbilde - men ikke Mor Theresa?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 18:38   #63
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk forbilde

Slenges det drit om Moder Theresa? Fordi hun var i overkant religiøs og imot abort?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 19:41   #64
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politisk forbilde

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Slenges det drit om Moder Theresa? Fordi hun var i overkant religiøs og imot abort?

Det gjør det sikkert; og jeg mistenker vel at hun fortjener ganske mye mer kritikk enn hun har fått. Den mest relevante kritikken av hennes virke går vel på at det meste av pengene hun samlet inn i de fattiges navn slett ikke gikk til å gjøre deres situasjon bedre, men i stedet rett i hvelvet til en av verdens griskeste, rikeste og mest frastøtende korrupte organsiasjoner. Hvis de mindre hyggelige fremstillingene jeg har lest av hvordan hun og hennes organsisasjon forholdt seg til gravide tenåringsjenter som ikke ønsket å fullføre svangerskapet er riktige, så er ikke det så veldig oppmuntrende heller.

Ben "buy a sainthood" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 20:27   #65
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politisk forbilde

Poenget mitt var ikke at Mor Theresa ikke skal kritiseres, jeg reagerte i grunn bare på at hun ble "plukket ut" som et dårlig forbilde - mens Gahr Støre og Obama bare er kjempesnille og flinke . Man kan neppe ha norske toppolitikere som forbilder så lenge man ikke liker folk som ikke gjør bare gode ting - Norge er vel verdens 7. største våpeneksportør blant annet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 20:44   #66
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politisk forbilde

Men det kommer vel an på hva man vektlegger som viktig når man velger et politisk forbilde? Jeg hadde nok ikke sett på Mor Theresa som et politisk forbilde, men et religiøst forbile eller rett og slett et forbilde på det å være en viss type menneske.
Det er få Norske politikere jeg klarer å skjønne at man kan ha som forbilder, men det er kanskje fordi jeg vektlegger andreledes enn de som ser på folk som eks Støre som et politisk forbilde.

Ellers så er jeg enig med Darth, men når det kommer til forbilder så hersker det nok en god del dobbeltmoralisme tenker jeg.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 21:35   #67
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.221
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politisk forbilde

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

For meg er det veldig dobbeltmoralistisk å si at Mor Theresa er et dårlig forbilde, samtidig som man lister opp norske statsledere og ledende politikere, Obama etc.

Sånn flaks, da, at jeg kun har klaget over at Moder Theresa ble nevnt i samme åndedrag som Martin Luther King og Nelson Mandela. I det selskapet syns jeg nemlig ikke hun hørte hjemme. For jeg har ikke sagt hvem jeg ser opp til av politikere.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 21:41   #68
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.221
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politisk forbilde

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Slenges det drit om Moder Theresa? Fordi hun var i overkant religiøs og imot abort?

Det var starten. For meg er det vel egentlig nok når folk under dekke av å være snill og grei og en liten helgen, egentlig holder på med misjonering, så finner jeg det ikke like helgenaktig mer.

Ellers, som Benmurphy nevnte, så havnet massevis av de pengene hun samlet inn slett ikke hos fattige. Og hvis du leste den lenka jeg la ut, så ville du sett at hun ved flere anledninger mottok pengestøtte fra noen som hadde tilegnet seg penger på uærlig vis. Og at når hun ble gjort oppmerksom på dette, så nektet hun likevel å gi disse pengene tilbake.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no